بهداشت و درمانمامان بابا

سر تا پای خونه رو بدون مواد شیمیایی برق بنداز

تر و تمیز کردن خانه به ویژه دم‌دم‌های پاییز و بهار که خانم‌ها خانه‌تکانی هم می‌کنند، از کارهای نفس‌گیری است که احتیاج به انرژی و وقت زیادی دارد.

مدرسه آنلاین – خانم‌ها وقتی به روفت و روب می‌افتند دلشان می‌خواهد همه جا را برق بیندازند و همۀ وسایل مثل روز اولش بدرخشد. اما برق انداختن همۀ خانه در یک روز واقعاً کار دشواری است و بهتر است در چند روز متوالی انجام شود. برای شستشو و تمیز کردن وسایل خانه احتیاجی نیست دایم و همه جا از مواد شیمیایی استفاده کنیم، در خیلی از موارد می‌توان از مواد طبیعی استفاده کرد که هم آسیبی به پوست و ریه وارد نمی‌کند و هم وسایل را از مواد شیمیایی تمیزتر می‌کند. در اینجا نکات طلایی برای تمیز کردن خانه و وسایل خانه را با هم مرور می‌کنیم.

پنجره‌ها

پنجره‌ها را می ‌توان با یک بطری اسپری حاوی مقدار مساوی آب و سرکه تمیز کرد.

پرده‌ها

پرده‌ها را می ‎توان به وسیله یک صابون ارگانیک و مقداری سرکه تمیز کرد.

براق کردن قاش و چنگال‌های استیل

قاشق و چنگال‌ها بعد از مدتی شستشو به خصوص وقتی با ماشین ظرفشویی آنها را می‌شویید، کدر می‌شود و دیگر درخشش اول خود را ندارد. کافی است مقداری فویل را ببرید و کف یک کاسۀ بزرگ پهن کنید. حالا قاشق و چنگال‌ها را روی فویل بریزید و یک قاشق غذاخوری نمک، یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین، یک فنجان سرکه و یک لیوان آب داغ روی قاشق و چنگال‌ها بریزید. اجازه بدهید قاشق و چنگال‌ها حدود ۳۰ دقیقه داخل این ترکیب بماند؛ سپس قاشق و چنگال‌ها را یکی‌یکی بیرون بیاورید و با اسکاج بشویید و آبکشی کنید. با این کار هم قاشق و چنگال‌هایتان برق می‌افتد و هم ضدعفونی و میکروب‌زدایی می‌شود.

تمیز کردن گلوگاه تنگ شیشه‌های آبغوره و آبلیمو

 مقداری چایی مانده را همراه با تفاله‌اش داخل شیشه بریزید، طوری که شیشه پر شود و بگذارید ده دقیقه بماند؛ سپس شیشه را خیلی محکم به مدت چند دقیقه تکان بدهید و بعد چای را خالی و شیشه را آبکشی کنید. خواهید دید که قسمت تنگ گلوگاه به راحتی پاک شده است.

کف 

برای تمیز کردن کفپوش‌ها و کاشی‌های کف خانه می ‌توان از ترکیب سرکه و روغن گیاهی مورد علاقۀ خود استفاده کرد و سپس کف را با آب گرم شستشو داد که با استفاده از این روش، بعد از اتمام کار کفپوش‌ها بوی سرکه نخواهند داد.

چوب 

وسایل چوبی منزل با استفاده از پارچه ای نرم و مقداری سرکه و روغن زیتون به راحتی قابل تمیز شدن هستند.

تمیز کردن کابینت

کابینت از جمله وسایلی است که در معرض آلودگی زیادی قرار دارد. از این رو مواد تمیزکنندۀ زیادی برای نظافت این بخش از خانه ساخته شده که اکثراً شیمیایی است. با این وجود توصیۀ ما استفاده از مواد طبیعی است. برای این کار ابتدا با دستمال خشک کاملاً گرد و غبار کابینت را پاک کنید، سپس با آب و سرکه سفید و یا به کمک نمک و جوش شیرین کابینت را برق بیاندازید.

تمیز کردن گاز

استفاده از مواد شیمیایی در همه جا بد نبوده و گاهی اوقات به کار می‌آید. یکی از این مواقع هنگام تمیز کردن اجاق گاز است. برای این کار بعد از پاک کردن ابتدایی ذرات اضافی روی گاز، کافی است مایع گاز پاک کن قوی را اسپری کنید و سپس با یک دستمال تمیز به خوبی روی تمامی بخش ها بکشید. 

تمیز کردن مایکروفر

دیواره‌ها و سقف مایکروفر با هر بار استفاده از آن (به خصوص برای پخت و پز) کثیف شده و نیاز به نظافت دارد. برای این کار تنها کافی است یک لیوان آب که شامل چند قطره آبلیمو است را داخل مایکروفر قرار دهید تا داغ شود (بخار کند). بعد از این کار چربی های آویخته به دیوار دستگاه شل شده و فقط باید با یک دستمال دیواره‌های مایکروفر را تمیز کنید.

نظافت سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی بیش از سایر نقاط خانه در معرض آلودگی قرار داشته و بهمان نسبت نیز نظافت آن دشوارتر است. با این وجود راه‌های جالبی وجود دارد که به سادگی باعث خواهند شد تا سرویس بهداشتی منزل شما مثل روز اول تمیز شود. سه روش از این راه حل های متنوع در ادامه آمده است:

*اولین راه، استفاده از محلول آب، سرکه و الکل است. در این روش باید نصف پیمانه سرکه را با یک پیمانه الکل ترکیب و در نهایت به آن یک چهارم پیمانه آب اضافه کنید. این ترکیب را با آب ولرم در نواحی ای که آلودگی و جرم وجود دارد بپاشید. 15 دقیقه صبر کنید و در نهایت با آب و وسیله تمیز کننده تمامی جرم ‌ها را بشویید و از بین ببرید.

*دومین راه، استفاده از لیموترش و نمک برای تمیز کردن قطعات فلزی است. برای این کار یک لیمو ترش را نصف کرده و در مقداری نمک بزنید و سپس این لیموی آغشته به نمک را بر روی شیر آلات و سایر قطعات فلزی چندین بار بکشید تا به خوبی تمیز شوند. در نهایت همه قطعات فلزی را با آب ولرم بشویید تا درخشندگی شیرآلات فلزی خود شگفت زده شوید. این روش برای همه شیرآلات ساختمانی کاربرد دارد.

*سومین راه که شاید عجیب‌ترین آنها نیز باشد، استفاده از نوشابه‌های گازدار در نظافت سرویس بهداشتی و حمام است. در این روش نوشابه سیاه را در کاسه توالت و دیواره آن ریخته و به مدت یک تا دوازده ساعت (تقریباً از شب تا صبح) صبر کنید تا در کاسه توالت بماند. بعد از گذشت این مدت به کمک یک برس برای تمیز کردن لکه ‌ها استفاده کنید. حتماً در اینجا نیز از سادگی پاک شدن لکه‌ها متعجب خواهید شد.

کتری 

برای از بین بردن رسوبات ایجاد شده درون کتری، مقداری سرکه درون آن بریزید (تاجایی که سطح رسوبات کاملاً با سرکه پوشیده شود و سپس آن را بر روی شعله قرار دهید تا بجوشد و به این ترتیب تمام رسوبات تشکیل شده درون کتری از بین خواهند رفت.)

تمیز کردن ماشین لباسشویی و ظرفشویی

برای جرم‌گیری ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی از سرکه سفید همراه آب ولرم یا جرم‌گیرهای شیمیایی استفاده کنید. به یاد داشته باشید واشر ماشین لباسشویی در اثر آب باقی‌مانده در آن جرم می‌گیرد؛ پس حتماً تمیز کردن واشر را به خوبی انجام دهید و پس از تمیز کردن با پارچه نخی آن را خشک‌کنید. 

تمیز کردن لگن ظرف‌شویی

برای ضدعفونی کردن و رفع سیاهی لگن ظرفشویی، جوش‌شیرین یک گزینه عالی است. بعد از اینکه لگن را با جوش‌شیرین شستید، برای براق کردن آن سرکه را با اسفنج روی لگن ظرفشویی بکشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا