بهداشت و درمانمامان بابا

با این روشها موهات رو پرپشت کن؛ موهای ریخته هم مجدد رشد میکنه

ریزش مو یکی از مسائلی است که عدۀ زیادی از افراد با آن مواجه هستند و دلایل مختلفی از جمله آلودگی هوا، کمبود برخی ویتامین‌ها، تغذیۀ نامناسب، رژیم‌های سخت، دلشوره و اضطراب و … دارد.

مدرسه آنلاین – همۀ ما دوست داریم موهای پرپشت و زیبا داشته باشیم. تغذیۀ مناسب و تأمین ویتامین‌ها، آرامش روحی و تقویت مو باعث می‌شود موهای ریخته دوباره رشد کند. راهکارهایی برای رشد مجدد مو وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

استفاده از آب پیاز

پیاز منبع غنی گوگرد است. این ماده به طور طبیعی به رشد موی سر کمک می کند و از ریزش آن جلوگیری به عمل می آورد. در واقع یکی از دلایل ریزش موی سر، کمبود پروتئین و گوگرد در بدن است. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که استفاده از آب پیاز می تواند به جلوگیری از ریزش مو و درمان آن کمک کند. خوردن مرتب پیاز و سیر می‌تواند تا حدودی به شما در درمان ریزش مو کمک کند ولی اگر می خواهید سریع تر به نتیجه برسید، بهتر است یک پیاز درشت را رنده کنید و آب آن را بگیرید، آب پیاز را روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست سر شما بماند و سپس سر خود را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید و موهایتان را خشک کنید. برای حصول نتیجه بهتر می توانید در هفته دو بار، از این شیوه استفاده کنید.

استفاده از سیر

سیر هم مانند پیاز، سرشار از گوگرد است و هم خوردن آن می تواند به ریزش موی شما کمک کند و هم استفاده از ماسک آن. برای استفاده از خواص سیر می توانید چند حبه سیر را له کنید و با مقداری روغن نارگیل ترکیب کرده و به کف سر خود بمالید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت به همان حال باقی بماند و سپس موهای خود را بشویید. از این ماسک می توانید دو بار در هفته استفاده کنید.

استفاده از ماسک شیر و جو

شیر، حاوی پروتئین و چربی های مورد نیاز پوست است و جو هم سرشار از ویتامین های خانواده B است، ترکیب شیر و جو می تواند به ریزش موی سر شما پایان دهد. به این منظور می توانید یک قاشق غذاخوری روغن بادام را به همراه سه قاشق غذاخوری شیر و یک قاشق غذاخوری آرد جو ترکیب کنید و خمیر حاصله را به پوست سر خود بمالید و اجازه دهید برای ده دقیقه روی پوست سر شما بماند و سپس با آب فراوان و شامپو بشویید.

ماساژ سر 

ماساژ سر برای رشد مو می‌تواند به رشد دوباره مو‌های ریخته شده کمک کند. می‌توانید با روغن‌ها و ماسک‌های تقویتی مو سرتان را ماساژ دهید. ماساژدادن باعث تحریک سر و بهبود ضخامت مو می‌شود. هر روز، زمان خاصی را به ماساژدادن سر اختصاص دهید تا علاوه بر تقویت موها، فشار و دلشوره‌تان هم کمتر شود.

ژل آلوئه‌ورا 

سال‌ها است که از آلوئه ورا برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. این درمان طبیعی همچنین پوست سر را نرم می‌کند و می‌تواند به‌عنوان نرم‌کننده مو هم استفاده شود. آلوئه‌ورا شوره سر را کم می‌کند و فولیکول‌های موهایی را آزاد می‌کند که به‌خاطر چربی زیاد مسدود شده‌اند.

می‌توانید ژل خالص آلوئه‌ورا را چند بار در هفته به سرتان بزنید. همچنین می‌توانید از شامپوها و نرم‌‌کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی آلوئه‌ورا هستند.

روغن نارگیل 

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چربی است که به شاخۀ موها نفوذ می‌کنند و پروتئین موجود در آنها را حفظ می‌کنند. بسته به نوع مویتان، می‌توانید قبل یا بعد از شست‌و‌شو از روغن نارگیل استفاده کنید. اگر مویتان چرب است، می‌توانید شب‌ها یا چند ساعت قبل از حمام، از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن را روی پوست سر و همه قسمت‌های موهایتان ماساژ دهید.

اگر مویتان خشک است، می‌توانید به‌عنوان درمانی برای موهای خشک از روغن نارگیل استفاده کنید. برای اثبات فایده روغن نارگیل در رشد دوباره موی سر به پژوهش‌های بیشتری نیاز است؛ اما اثر آن در بهبود و تقویت مو ثابت شده است و قرن‌ها است که به این منظور استفاده می‌شود.

روغن ماهی 

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ به بهبود موی سر کمک می‌کنند؛ زیرا این اسیدها سرشار از مواد مغذی و پروتئین هستند. مصرف مکمل‌های امگا به‌همراه آنتی اکسیدان ها به بهبود ضخامت و قطر موهای شما کمک می‌کنند و از ریزش موها می‌کاهند. اسیدهای چرب امگا به کارایی صحیح سلول‌ها و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند و سلامت کلی شما را بهبود می‌بخشند.

استفاده از زردۀ تخم مرغ

زردۀ تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی از ویتامین هایی است که برای رویش مجدد موها مناسب هستند بنابراین می تواند به درمان ریزش مو کمک کند؛ به این منظور زرده تخم مرغ را از سفیده آن جدا کنید و آن را روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید برای ۲۰ دقیقه به همان حالت باقی بماند، سپس موی سر خود را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. می توانید از این شیوه درمان خانگی هفته ای دو بار استفاده کنید.

استفاده از روغن نارگیل

نارگیل حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب مفید، پروتئین ها و مواد معدنی است و علاوه بر اینکه باعث رشد مجدد موها می شود، ظاهر آن ها را درخشان و نرم می کند. این ماده، پتاسیم و آهن فراوانی دارد و ترکیب آن با شیر هم برای درمان ریزش مو بسیار مفید است. برای استفاده از خواص درمانی نارگیل، می توانید مقداری روغن نارگیل را گرم کنید و روی ریشه موهایتان بمالید و ماساژ دهید و بعد از گذشت یک ساعت موهای خود را بشویید. هم چنین چنانچه نارگیل طبیعی در دسترس است می توانید از شیر نارگیل برای ماساژ کف سر و ساقه موها استفاده کنید و پس از گذشت یک شب آن را از روی سر خود بشویید.

آب لیموی تازه 

شما می‌توانید از آب‌لیموی تازه یا روغن لیمو برای تقویت رشد و کیفیت موهایتان استفاده کنید. قبل از شست‌وشوی موها، آب‌لیموی تازه را به‌مدت ۱۵ دقیقه روی سر ماساژ دهید. می‌توانید از روغن اسانس لیمو که با روغن حامل مخلوط شده است، مانند ماسک مو استفاده کنید.

حنا

گیاه ختمی نه تنها در درمان ریزش مو مؤثر است بلکه شوره سر را نیز درمان می کند و اجازه نمی دهد موهای شما دچار سفیدی زودرس شود. برای استفاده از مزایای این گیاه، چند عدد گل ختمی را له کنید و سپس با روغن کنجد یا بادام ترکیب کنید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت یک ساعت روی پوست سر شما باقی بماند و سپس آن را بشویید. از این ترکیب هفته ای دو بار استفاده کنید.

روغن گل شمعدانی

استفاده از روغن شمعدانی رشد مو را به طور قابل توجهی تقویت کرده و افزون بر این، از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند. برای استفاده از خواص این روغن، می توانید چند قطره از آن را با شامپو یا نرم کننده مخلوط کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا