بهداشت و درمانمامان بابا

با این روشهای ساده و مؤثر تیرگی و پف چشم از بین میرود

چشم از اعضای مهم بدن است که گذشته از بالاترین کارکردش یعنی بینایی، تأثیر زیادی در زیبایی چهره هم دارد. از این رو سلامت و جوانی و زیبایی آن برای همه و مخصوصاً خانم‌ها اهمیت زیادی دارد.

مدرسه آنلاین – تیرگی و پف پای چشم‌ها معمولاً ریشه ژنتیکی دارد؛ اما شما می‌توانید با تغییراتی در سبک زندگی خود تا حدودی این مشکل را رفع کنید.

خیلی از محصولات مراقبت از پوست ادعا می‌کنند که می‌توانند پف و تیرگی پای چشم را برطرف کنند؛ اما همیشه این روش‌ها جواب نمی‌دهند. خصوصاً اگر پف و تیرگی پای چشم ژنتیکی باشند. دیگر علت‌های پف یا تیرگی پای چشم شامل موارد زیر می‌شود:

آلرژی

اگزما

خستگی مزمن

مشکلات مربوط به رنگ‌دانه پوست

قرارگرفتن در معرض نور خورشید

افزایش سن

در این میان روش­های مختلفی نیز به عنوان درمان خانگی پف و تیرگی زیر چشم وجود دارند که می­‌تواند تا حد زیاد تأثیرگذار بوده و این مشکل را حل کند. ما در اینجا به برخی از مهم‌ترین آن­ها اشاره می‌کنیم.

سیب زمینی

سیب زمینی منبعی غنی از ویتامین C محسوب می‌شود. این محصول برای سنتز کلاژن و ارتقا سلامت و جوانی پوست عالی عمل می‌کند. برای استفاده از سیب زمینی برای ناحیه دور چشم می‌توانید آب آن را استخراج کرده و با استفاده از پدهای پنبه‌ای آن را بر ناحیه دور چشم خود اعمال کنید. حالا اجازه بدهید آب سیب زمینی طی ده دقیقه جذب پوست زیر چشم شود.

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین نرم‌کننده است و با بهبود رنگ پوست باعث می‌شود عروق خونی زیر آن کمتر به چشم بیایند. دو تا سه قطره روغن بادام شیرین را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی حلقه‌های تیره‌ی دور چشم ماساژ دهید. بگذارید روغن یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید. این کار را هر شب قبل از خواب تا زمانی که حلقه‌های تیره از بین بروند انجام دهید.

ماسک زردچوبه برای رفع سیاهی زیر چشم

رفع سیاهی زیر چشم سریع با استفاده از ماسک زردچوبه امکان پذیر است. زیرا زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی دارد و ضد التهاب است.

شیوۀ استفاده از ماسک زردچوبه برای از بین بردن سیاهی زیر چشم:

برای استفاده از ماسک زردچوبه باید دوقاشق پودر زردچوبه را با گلاب یا آب میوه‌ای مثل آناناس که سرشار از ویتامینE است ترکیب کنید و یک مایع تقریباً سفت را تهیه کنید. با کمک دست یا فورچه آن را دور چشم بمالید و به مدت ده دقیقه چشمان خود را ببندید. بعد از این مدت ماسک را از روی صورت بشویید. برای بالا بردن اثربخشی این شیوه می‌توانید دو یا سه بار در هفته این کار را تکرار کنید.

ماست

ماست حاوی ال-سیستئین است که فعالیت آنزیم تیروزیناز را مهار می‌کند و با کاهش رنگدانه‌ی ملانین سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهد. یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش را به دو قاشق چای‌خوری ماست اضافه کنید و آن را روی پوست تیره‌ی اطراف چشم بمالید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و پوست‌تان را بشویید. می توانید این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا حاوی آلوئزین است، ترکیبی که با مهار آنزیم تیروزیناز باعث کاهش تولید ملانین در پوست می‌شود. به‌علاوه، آلوئه‌ورا پوست را آبرسانی می‌کند و انعطاف‌پذیری آن را افزایش می‌دهد.

یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا را بردارید و آن را روی پوست اطراف چشم ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید. می‌توانید این کار را هر شب تا زمانی که حلقه‌های تیره‌ی دور چشم محو شوند انجام دهید.

گلاب

گلاب خاصیت جمع کنندگی پوست را دارد و می‌تواند در روشن کردن رنگ پوست تاثیرگذار باشد. اسپری کردن گلاب به دور چشم به صورت روزانه معجزه ای برای تیرگی دور چشم است. حتی اگر کمی از گلاب به داخل چشم پاشیده شود جای نگرانی ندارد و می‌تواند خاصیت شستشو کنندگی برای چشم داشته باشد.

علاوه بر اسپری کردن گلاب دور چشم، می‌توانید یک پنبه را به گلاب آغشته کنید و آن را روی چشم بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه پنبه را از روی چشم بردارید. بعد از این کار نیازی به شستشوی صورت نیست.

لیمو ترش

درمان خانگی سریع گودی و سیاهی زیر چشم با لیمو ترش امکان پذیر است. لیمو ترش حاوی ویتامین C بالایی است و می‌تواند پوست را ترمیم و بازسازی کند. استفاده از آب لیمو محدودیتی ندارد اما اگر پوست دچار سوزش شد باید از استعمال آب لیمو زیر چشم خودداری کنید.

چای کیسه‌ای

چای از گیاهانی است که فواید بسیاری دارد؛ این گیاه حاوی کافئین و آنتی‌اکسیدان است که هردوی این موارد باعث می‌شوند چای علاوه بر یک نوشیدنی محبوب، خواص درمانی نیز داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند کافئین موجود در چای سیاه و چای سبز خاصیت ضدالتهابی دارد که می‌تواند در رفع پف زیر چشم مؤثر باشد.
برای رفع پف زیر چشم با چای کیسه‌ای، می‌توانید ابتدا به مدت ۳ تا ۵ دقیقه چای کیسه‌ای را در آب جوش قرار دهید، سپس آن را از آب خارج کنید و ۲۰ دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود. کیسه‌های چای را کمی فشار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود و بعد به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زیر چشم قرار دهید.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد باعث می‌شود عروق موجود در ناحیه‌ی مورد نظر منقبض شوند. جمع شدن عروق به کاهش و بهبود پف زیر چشم کمک می‌کند.

برای کمپرس سرد چشم‌ها می‌توانید دو قاشق فلزی را در یخچال بگذارید و پس از سرد شدن زیر چشم قرار دهید. همچنین می‌توانید از برش‌های خیار یا دیگر سبزیجات سرد استفاده کنید؛ استفاده از سبزیجات علاوه بر سرد کردن پوست باعث آب‌رسانی سطحی پوست نیز می‌شود. پارچه یا حوله‌ی خیس و سرد نیز یکی از روش‌های کمپرس سرد چشمان است.

توجه: اگر برای از بین بردن پف زیر چشم از یخ یا سبزیجات منجمد استفاده می‌کنید حتماً هر چندثانیه یک‌بار کمپرس را جابه‌جا کنید تا بافت پوست و چربی چشم دچار آسیب نشود. بهتر است مواد یخ زده را مستقیماً روی پوست قرار ندهید؛ بلکه آن‌ها را در یک پارچه‌ی ضخیم (مثلاً حوله) بپیچید.

نوشیدن آب

گفتیم که بی‌آبی می‌تواند از علل پف زیر چشم باشد. حدوداً ۶۰ درصد از وزن بدن هر فرد از آب تشکیل شده است؛ بنابراین طبیعی است که کم‌آبی مشکلات بسیاری برای سلامتی به همراه داشته باشد. نوشیدن آب به‌میزان کافی یکی از مؤثرترین روش‌های خانگی درمان پف زیر چشم است. محققان معتقدند مردان روزانه به سه لیتر (۱۲ لیوان) و زنان به ۲.۲ لیتر (۹ لیوان) آب نیازمندند.[ii]

اگر احساس می‌کنید نوشیدن آب برای‌تان دشوار است می‌توانید مقداری از آب مورد نیاز بدنتان را با استفاده از مصرف مواد غذایی پر آب مانند خیار، کاهو، گوجه‌فرنگی، کرفس و … تأمین کنید. مصرف روزانه‌ی این مواد غذایی نه‌تنها به برطرف کردن بی‌آبی کمک می‌کند، بلکه به علت سطح بالای ویتامین و دیگر ترکیبات مفید در حفظ و بهبود سلامت بدن نیز مؤثر است.

از ماسک­ های خانگی پف زیر چشم استفاده کنید

استفاده از ماسک یکی از مؤثرترین روش­های درمان خانگی پف زیر چشم است. چراکه ماسک می­توانید به سرعت ورم را کاهش داده، زیر چشم را سفت کند و التهاب را تا حدودی درمان کند. از مواد زیر می­توانید ماسک تهیه کرده و به زیر چشم بزنید:

برخی از انواع روغن گیاهی برای رفع پف زیر چشم مناسبند. بنابراین از روغن­هایی مانند روغن جوجوبا، نارگیل و بادام می­توانید ماسک درست کرده و آن را زیر چشم بمالید.

از موادی مانند سفیده تخم مرغ، آب سیب زمینی و نشاسته گندم به همراه گلیسیرین می­توانید ماسک درست کنید و آن را زیر چشم بمالید. این مواد قابض پوست بوده و می توانند تا حد زیادی ورم را کاهش دهند.
یک چای سفید کیسه ای را کمی در آب جوش قرار داده، سپس در یخچال قرار دهید و پس از یخ کردن روی ورم قرار دهید.

دمنوش بابونه را با کمی ماست مخلوط کرده و زیر چشم بمالید.

کوبیده برگ نعنای تازه نیز می­تواند برای زیر چشم مفید باشد.

از مکمل­های مناسب استفاده کنید

در کنار روش­های درمان پف زیر چشم خانگی می­توانید برخی از مواد غذایی را در برنامه تغذیه خود جای دهید یا از برخی از قرص­های مناسب استفاده کنید. با این کار می­توانید بسیاری از کمبودهای بدنتان را رفع کرده و به کم کردن پف زیر چشم کمک کنید. این قرص­ها می­توانند حاوی ویتامین E و C ویتامین­های A و B و کلاژن و همچنین هیالورونیک اسید باشند.

پاک‌سازی سینوس‌ها

بعضی از افراد باور دارند که شستشو و پاک‌سازی سینوس‌ها می‌تواند پف و تیرگی پای چشم‌ها را برطرف کند. شما می‌توانید با سینوس‌شور و محلول آب‌نمک این کار را انجام دهید و موکوس و دیگر آلودگی‌های باقیمانده را از سینوس‌هایتان خارج کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا