بهداشت و درمانمامان بابا

از خواص باورنکردنیه تخم خربزه چه میدانید؟

تخم خربزه از آجیل‌های خوشمزه و پرفایده‌ای است که تا چندی پیش اغلب به عنوان تنقلات مصرف می‌شد ولی امروزه به خاطر سختی شستن و بو دادن آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدرسه آنلاین – اگر بدانید که تخم خربزه چه خواصی برای سلامتی شما دارد، پس از میل کردن این میوه، هرگز تخم‌های آن را بیرون نخواهید انداخت. تخم‌های خربزه دارای طبیعتی گرم و دارای چربی، پروتئین، آهن و ویتامین E است و در درمان بسیاری از سردی‌ها مفید است. یکی از مهم‌ترین خواص تخم خربزه، برای درمان سرفه‌های حاد و شدید است. همچنین افزایندۀ ادرار، بازکنندۀ گرفتگی‌های کبدی، پاک کنندۀ کلیه و مثانه و احشاء، ملین طبع، فزایندۀ قدرت جنسی و درمان سوزش ادرار مفید است.

خربزه یک گیاه کوتاه بوده که ساقه‌های آن روی زمین قرار گرفته است. این میوه شیرین، ابعاد بزرگی دارد و بسیار شیرین است. طبیعت آن همانطور که گفته شد گرم و خشک بوده و دارای ویتامین‌هایی مانند آ، ث و دی و همچنین قندهای طبیعی است. این مواد سریعاً در خون انسان جذب شده و با افزایش دادن فعالیت سلول‌ها موجب رفع خستگی در بدن می‌شود.

در زیر به خواص تخم‌خربزه می‌پردازیم.

*منبع عالی پروتئین به روش گیاهی

همواره دریافت مقادیر قابل توجه پروتئین از هرآنچه که به صورت گوشت یا حتی لبنیات دسته بندی نمی شود، بسیار دشوار بوده است. با این حال، تخم خربزه به راستی گزینه‌ای ویژه جهت پاسخگویی به این نیاز بدن محسوب می شود، زیرا منبعی غنی از پروتئین گیاهی است.

این دانه‌ها شامل حدود ۳.۶ درصد پروتئین، ۴ درصد چربی و ۲.۵ درصد کربوهیدرات هستند. طبق تحقیقات، محتوای تغذیه ای خاص تخم خربزه شباهت زیادی به شیر سویا دارد و از این رو می تواند روش خوبی برای به دست آوردن پروتئین مورد نیاز بدن به شمار رود.

*منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی

دانه‌‌های خربزه به‌ طور باورنکردنی سرشار از انواع آنتی‌ اکسیدان‌ ها و همچنین ویتامین‌ های A، C و E هستند. این محتوا در واقع برای بینایی ما عالی است زیرا ویتامین های A، C و همچنین E به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا در چشم کمک می‌ کنند. آنتی اکسیدان های موجود در دانه ها نیز سطح کلسترول خون را کنترل کرده و علاوه بر آن احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. محتوای ویتامین C تخم خربزه هم با افزایش قدرت مکانیسم های دفاعی بدن، در از بین بردن سرماخوردگی و آنفلوانزا بسیار مؤثر است.

دانه‌ها در عین حال می توانند منبع خوبی از مواد معدنی مانند منیزیم، فسفر و پتاسیم باشند، بنابراین به کنترل سطح فشار خون کمک می کنند. مصرف دانه‌ های خربزه ممکن است استحکام و تراکم استخوان را افزایش داده و احتمال ابتلا به قندخون  نوع ۲ را کاهش دهد. از تخم خربزه می‌ توان برای مقابله با میگرن، بی‌ خوابی و اختلالاتی نظیر افسردگی نیز استفاده کرد.

*افزایش قدرت باروری مردان

لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی، نقش زیادی در افزایش باروری مردان دارد و دانه‌های خربزه منبع خوبی از این آنتی اکسیدان هستند.

*تقویت کننده حافظه

دانه های هندوانه سرشار از مولتی ویتامین B هستند که سیستم ایمنی و عصبی سالمی را تضمین می‌کند. فردی که از مشکلات حافظه رنج می برد نیز می تواند با مصرف تخمه خربزه تا حد زیادی از آن بهره مند شود.

*تنظیم فشار خون

آرژنین موجود در تخمه خربزه نقش زیادی در تنظیم فشار خون دارد. همچنین نقش اساسی در پیشگیری از بیماری های عروق کرونر قلب دارد که از خواص تخم خربزه در طب سنتی است.

*منبع غنی از اسیدهای آمینه

تخمه خربزه منبع غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه است. فولیکول های مو را تقویت می کند. اسیدهای چرب ضروری برای جلوگیری از آسیب دیدگی مو بسیار مفید است. برای از بین بردن شوره سر و ریزش مو تخم خربزه مفید است. افرادی که دچار خارش پوست سر و شوره سر هستند می توانند از روغن هسته خربزه استفاده کنند تا از شر این مشکل خلاص شوند.

*خواص تخم خربزه برای سنگ کلیه

تخم خربزه درست مانند غذا برای بدن افراد است و می‌تواند کمبودهای غذایی در بدن انسان را برطرف نماید. مغز کدو دارای ارزش غذایی بالایی بوده و در درمان سنگ کلیه بسیار مفید است. بیماری سنگ کلیه که امروزه بسیاری از افراد درگیر آن هستند، در اثر اشباع شدن مواد محلول در ادرار ایجاد می‌شود.

این بیماری یکی از رایج‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری است. این کار موجب بالا رفتن خطر ابتلا به عفونت ادراری و نارسایی در کلیه‌ها می‌شود.

خربزه بسیار ادرار آور بوده و به همین دلیل است که در دفع رسوبات ادرای و مواد زائد تاثیر زیادی دارد. یکی از خواص تخم خربزه این است که دارای پتاسیم است و موجب می‌شود که سموم و مواد اضافی بدن دفع شود و همچنین به شستشو و فعالیت کلیه‌ها و مثانه کمک می‌کند.

*مبارزه با بیماری های قلبی عروقی

اسیدهای چرب امگا 3 که در مقادیر قابل ملاحظه ای در دانه‌ های خربزه یافت می‌ شوند، از عملکرد قلبی عروقی شما مراقبت می‌ کنند و همچنین نقش حیاتی در از بین بردن بیماری‌ های قلبی عروقی دارند. علاوه بر این، آنها منبع عالی چربی غیراشباع هستند (بدن ما به مقادیری از این چربی نیاز دارد).

*کمک به رشد مو و ناخن

آیا اخیرا رشد سالم موهای خود را از دست داده اید؟ و یا ناخن‌های شما ضعیف شده و اغلب به راحتی می‌ شکنند؟ مشاهده شده که مصرف تخم خربزه به لطف محتوای پروتئینی بالا می‌ تواند رشد مو و ناخن‌ های سالم را تضمین کند. این ترکیب همچنین ممکن است به حفظ بافت های بدن ما کمک کند و از این طریق نیز فواید بی نظیر خود را در اختیار علاقه مندان قرار دهد.

* سرشار از فایده برای روده ها

چندین مطالعه معتبر نشان داده اند که تخم خربزه می تواند به تخلیه و نابودی کرم های روده کمک کند. مصرف دانه های خرد شده راهی فوق العاده برای از بین بردن این عوامل آسیب رسان در نظر گرفته می شود.

*کمک به کاهش وزن

دانه‌ های خربزه و همچنین بافت اطراف آنها منبع بسیار خوبی از فیبر محسوب می‌ شوند. مشخص شده که این ترکیبات می توانند به مصرف کنندگان خود در راستای کاهش وزن کمک ‌کنند.

*خواص تخم خربزه در طب سنتی

در طب سنتی، خواص و مزاج تخم خربزه این گونه شرح داده شده است:

مزاج آن گرم و تر است.

تخم خربزه مانند خود خربزه بازکننده انسداد کبد است.

مدّر ادرار است و پاک کننده کلیه، مثانه و روده هاست.

تخم خربزه، ملین طبع است.

افزایش دهنده نیروی جنسی است. در داروهای مقوی قوای جنسی از تخم خربزه زیاد استفاده می‌شود.
تخم خربزه، برای سرفه گرم و همچنین درد سینه و ریه مفید است.

خشونت زبان و حلق با مصرف تخم خربزه کاهش می‌یابد.

مسکن تشنگی است و برای تب‌های گرم و نیز برای درمان سوزش ادرار کمک کننده است.

تخم خربزه، در تسکین زخم و خشکی آلت که بخاطر سنگ مثانه عارض شده باشد بسیار نافع است.
برای رساندن قوّت داروها به جگر و مجاری ادراری بسیار کمک رسان است.

ضماد کوبیده غیر مقشر تخم خربزه، بر رخساره و بدن، باعث شفاف شدن و خوشرنگ شدن آن می‌شود.

بخور پوست و تخم خربزه با هم، برای ورمی که از سرمازدگی و برف در چشم پدید آمده باشد، بسیار نافع است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا