بهداشت و درمانمامان بابا

با این فوت و فنها ظرفشویی‌ت رو نویِ نو کن

خانه‌تکانی از رسوم ما ایرانیان است که اهتمام خاصی به آن داریم و سعی می‌کنیم همه با هم در تمیز کردن خانه مشارکت داشته باشیم.

مدرسه آنلاین – آشپزخانه در خانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و خانم‌های خانه دوست دارند جوری آشپزخانه را تمیز کنند که مثل روز اول نویِ نو به نظر برسد. شستن شیرآلات و ظرفشویی از جاهایی است که خانه‌تکانی آشپزخانه را به خوبی نشان می‌دهد. لگن‌های ظرفشویی سابق همه استیل بود اما این روزها جنس چینی و سنگی هم دارد.

تمیز نگه داشتن ظرفشویی اهمیت بالایی داشته و نقش مؤثری در سلامت خانه و اعضای خانواده ایفا می‌کند. لگن‌ ظرفشویی مملو از باکتری‌هایی است که به دنبال فرصت مناسبی برای بیمار کردن خانواده می‌گردند.

اگر به تمام چیزهایی که در طول روز روی لگن‌ یا داخل آن قرار می‌دهید فکر کنید، متوجه وجود حجم بالای میکروب‌ها در این وسیله آشپزخانه خواهید شد. نه‌تنها آلودگی ناشی از ظروف کثیف، بلکه باکتری‌های باقیمانده از میوه‌ها و سبزیجات شسته شده، آب باقیمانده از مرغ شسته شده زیر آب و غیره، همگی در آلوده کردن لگن‌ یا سینک ظرفشویی نقش دارند. طبق مطالعات صورت گرفته روی شمار زیادی از لگن‌های آشپزخانه، در هر سانتی‌متر مربع از لگن‌، بیش از 100هزار باکتری از قبیل ای‌کولای و سالمونلا زندگی می‌کنند.

باید تمیز کردن لگن‌ ظرفشویی را به‌عنوان یک کار روزمره انجام دهید، اما برای عید حتماً شما هم به دنبال برق انداختن آن هستید. فوت و فن‌های برق انداختن لگن ظرفشویی را با هم می‌خوانیم.

برق انداختن لگن‌ ظرفشویی سنگی

لگن‌های سنگی یا سنگ کامپوزیت بسیار نفوذپذیرند و مایعات را جذب می‌کنند؛ بنابراین، هرگز برای تمیز کردن سینک‌های سنگی از مواد پاک‌کننده اسیدی و شیمیایی استفاده نکنید چرا که این کار ممکن است به سنگ آسیب وارد کند. در عوض، بهترین راه این است که سینک را بعد از هر بار استفاده با محلول آب گرم و صابون بشویید و همیشه آن را خشک نگه دارید.

برق انداختن لگن ظرفشویی چینی

این نوع لگن‌ها را نباید با مواد سفید کننده و سنگین شیمیایی بشویید. آلودگی ها و لکه های این مدل لگن‌ با مایع ظرفشویی از بین خواهد رفت.

برق انداخت ظرفشویی استیل

استفاده از مسواک 

مسواک کردن با یک مسواک قدیمی ارزشش را دارد. هیچ چیزی مثل مسواک نمی‌تواند شیر ظرفشویی شما را کاملاً تمیز کند. از آن ها برای دسترسی پیدا کردن به کوچک ترین شکاف ها و لبه ها در اطراف لگن‌ و شیر استفاده کنید. آن ها دوده، لکه های آهک و هر کثیفی دیگری را که ممکن است در سینک پنهان شده باشند را پاک می کنند و از بین می برند.

از بین بردن لکه‌های آهک با لیمو

زمانی که به لکه های آهکی متراکم نزدیک می شوید، به خصوص در اطراف شیر آشپزخانه، ممکن است برخی مواد شوینده کافی نباشد.  اما با لیمو به راحتی میسر خواهد شد. ویژگی های اسیدی لیمو آن را پاک کننده خوب و طبیعی برای لکه های آهک می سازد.

از آب داغ و مایع ظرفشویی استفاده کنید

از ساده‌ترین روش‌های پاک کردن لگن‌ظرفشویی استیل، استفاده از مایع ظرفشویی و آب داغ است. مایع ظرفشویی قدرت پاک‌کنندگی چربی و جرم بالایی دارد. از این رو مقداری مایع ظرفشویی روی یک دستمال نخی یا اسفنج بریزید و تمام ظرفشویی را تمیز کنید.

بسیاری از افراد در تمیز کردن لگن‌ ظرفشویی استیل از سیم ظرفشویی یا اسکاچ استفاده می‌کنند. در واقع سیم ظرفشویی باعث خراشیده شدن لگن‌ استیل می‌شود و درنتیجه تجمع باکتری‌های در خراش‌های لگن‌ افزایش می‌یابد.

در پایان آب داغ روی لگن‌ بریزید و ترکیب مایع ظرفشویی را کاملاً پاک کنید. آب داغ خاصیت پاک‌کنندگی بالایی دارد که خود نیز می‌توانند تا حدودی جرم روی لگن‌ ظرفشویی استیل را از بین ببرد که این روش بسیار آسان است.

آرد ظرفشویی، استیل را درخشان می‌کند

یکی از روش‌های ساده درخشان کردن لگن‌ ظرفشویی استیل، استفاده از آرد است. از این جهت ابتدا لگن‌ استیل ظرفشویی را با یک حوله، کاملاً خشک کنید تا اثری از لکه آب باقی نماند. در صورتی که لکه آب داخل لگن‌ باشد، آرد تبدیل به خمیر می‌شود و تأثیری در درخشان کردن لگن‌ استیل ندارد.

مقداری آرد روی لگن‌ بریزید و کمی صبر کنید. آرد نه تنها باعث درخشان شدن لگن‌ استیل می‌شود، بلکه هر گونه لکه را از روی سینک پاک می‌کند و لگن‌ ظرفشویی همچون روز اول درخشان می‌شود. سپس با یک دستمال تمیز آرد را از لگن‌ پاک کنید و در نهایت سینک ظرفشویی را با آب داغ بشویید تا شاهد درخشش آن شوید.

از سرکه سفید استفاده کنید

اگر روی لگنتان لکه و رسوب وجود دارد، یک پارچه تمیز را در سرکه سفید بخیسانید، روی سینک بکشید تا کاملاً تمیز شود و لکه ها از بین بروند. همچنین می‌توانید نمک و جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کنید و لگن‌  را با این ترکیب شستشو دهید، تا لکه‌ها از بین بروند.

شیر آلات با مایع کفی به آسانی تمیز می شود، در صورت باقی ماندن رد انگشت یا لکه های آب، از پارچۀ آغشته به سرکه سفید استفاده کنید. سرکه علاوه بر تمیزکاری، ضدعفونی کننده هم می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا