بهداشت و درمانمامان بابا

با این ادویۀ دم دستی لاغر شو و چربیهای شکمت رو آب کن

زردچوبه از ادویه‌های پرخاصیت به خصوص برای بانوان است که خوشبختانه ما ایرانی‌ها در اکثر غذاها از آن استفاده می‌کنیم. زردچوبه رنگ و عطر خوبی به غذا می‌دهد و بوی زهم گوشت و مرغ را می‌گیرد و همین باعث شده از آن زیاد استفاده کنیم.

مدرسه آنلاین – زردچوبه، ادویۀ هندی با نام علمی curcuma longa متعلق به خانوادۀ زنجبیل است. این گیاه، بومي‌ آسیای شرقی است و در بخش‌های مختلف هند، چین، تایوان و ژاپن کشت می‌شود. قسمت‌های مورد استفادۀ این گیاه برای مصارف خوراکی و دارویی، ریزوم‌های (ساقه زیرزمینی) آن است.

زردچوبه دارای خواص ضد سرطانی است، به عملکرد کبد کمک می‌کند و از زوال عقل پیشگیری می‌کند. در هضم غذا نقش دارد، عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد و برای کسانی که آرتروز دارند، سودمند است. چربی خون را کاهش می‌دهد، فشار خون را پایین می‌آورد و برای افرادی که قند خون دارند مفید است. برای درمان افسردگی سودمند است، سیستم ایمنی بدن را تقویت و به کاهش وزن کمک می‌کند. به برخی از خواص زردچوبه به ویژه برای لاغری در زیر اشاره می‌کنیم.

زردچوبه و بیماری‌های گوارشی

در طب سنتی زردچوبه به عنوان بادشكن شناخته شده است. مصرف آن با غذا موجب بهبود هضم غذا و كاهش نفخ معده می‌شود. بنابراین مصرف اين ماده برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشی و کسانی که بعد از مصرف غذا احساس خستگی و يا نفخ می‌كنند، پيشنهاد می‌شود. تأثير اين مادۀ گياهی با میزان ۲ گرم در روز در درمان و پيشگيری از رشد بيماری در مقايسه با داروها بيشتر بوده است. زردچوبه به عنوان مهار كنندۀ گرفتگی ماهيچه صاف موجب كاهش دردهای شكمی ناشی از كوليت اولسراتيو در انسان می‌شود. به علاوه گزارش شده است كه زردچوبه سبب مهار رشد هليكوباكترپيلوری می‌شود. 

زردچوبه و بیماری‌های التهابی

آسيب‌های التهابی از عوامل ايجادكنندۀ درد مفاصل هستند. بنابراین زردچوبه با اثر آنتی‌اكسيدانی و ضد‌التهابی می‌تواند در كاهش درد مفاصل مؤثر باشد. 

محافظت آنتی‌اکسیدانی

در کنار خواص زردچوبه برای لاغری سریع شکم و پهلو‌ها زردچوبه یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که رادیکال‌های آزاد مضر را در بدن را که می‌تواند باعث آسیب سلولی و افزایش خطر بیماری‌های مزمن شود، خنثی می‌کنند. با گنجاندن زردچوبه در رژیم غذایی خود، این امکان را دارید تا دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن خود را تقویت کنید.

تسکین درد و مدیریت آرتریت

زردچوبه برای افرادی که از شرایط درد مزمن رنج می‌برند، تسکین‌دهنده است. در زمان قدیم روی قسمت آسیب‌دیده بدن زردچوبه قرار می‌دادند. مطالعات نشان داده‌ است که خواص ضدالتهابی کورکومین موجود در زردچوبه به کاهش علائم آرتریت و درد مفاصل کمک می‌کند.

فواید سلامت قلب

زردچوبه در سیستم قلبی عروقی بسیار مؤثر است. زردچوبه می‌تواند با بهبود عملکرد اندوتلیوم و پوشش عروق خونی، سلامت قلب را بهبود بخشد. ضمن آنکه کورکومین در کاهش سطح چربی بد و کاهش خطر بیماری قلبی نقش مهمی دارد.

بهبود حساسیت به انسولین

بر اساس برخی تحقیقات، کورکومین قابلیت افزایش حساسیت به انسولین را دارد؛ بنابراین برای افراد مبتلا به مقاومت به انسولین یا قند نوع ۲ مفید خواهد بود. کنترل بهتر انسولین می‌تواند به تنظیم سطح قند خون و به‌طور بالقوه به مدیریت وزن کمک کند.

متابولیسم چربی

کورکومین احتمال دارد بر متابولیسم چربی و سطح لیپید تأثیر بگذارد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که یکی از خواص زردچوبه برای لاغری سریع شکم و پهلو‌ها کاهش تری گلیسیرید و کلسترول LDL است که با چاقی و بیماری قلبی مرتبط هستند.

زردچوبه و لاغری

تحقیقات اخیر نقش زردچوبه در کاهش وزن را مورد بررسی قرار داده است. زردچوبه حاوی ماده‌ای به اسم کوکورمین است. مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند نشانگرهای التهابی خاصی را که در چاقی نقش دارند سرکوب کند. این نشانگرها معمولاً در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، افزایش می‌یابد. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که این ترکیب ممکن است باعث کاهش وزن، کاهش رشد بافت چربی و افزایش حساسیت شما به هورمون انسولین شود.

چگونه از زردچوبه برای کاهش وزن استفاده کنیم؟

یکی از راه ها نوشیدن چای زردچوبه است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک یا دو فنجان آب در یک قابلمه بریزید و آن را بجوشانید. راه دیگر اضافه کردن آن به کاری، غذاهای برنجی، دسرها و سایر غذاها است. شیر زردچوبه گزینۀ دیگری است.

زردچوبه را می توان به اسموتی‌ها یا آب میوه‌ها اضافه کرد تا یک راه سریع و آسان برای دریافت فواید آن باشد. در صورت تمایل می‌توانید از زردچوبه به شکل تازه آن نیز استفاده کنید. زردچوبۀ تازه را می‌توان در فروشگاه‌های مواد غذایی مخصوص پیدا کرد و طعم کمی متفاوت از زردچوبه خشک دارد. برای استفاده از زردچوبۀ تازه، کافی است ریشۀ آن را پوست بگیرید و در آشپزی خود رنده کنید یا به اسموتی‌ها یا آب میوه‌ها اضافه کنید.

زردچوبه و لاغری شکم

زردچوبه توانایی افزایش متابولیسم را دارد به همین سبب لاغری شکم با زردچوبه روشی مؤثر برای سوزندان چربی است. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل‌های زردچوبه میزان متابولیسم را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. این می تواند به ویژه برای کسانی که متابولیسم کندتری دارند و برای کاهش وزن تلاش می کنند مفید باشد.

زردچوبه حاوی یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی به نام کورکومین است که نشان داده شده است که به کاهش وزن کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل‌های کورکومین می‌تواند به کاهش وزن بدن و دور کمر کمک کند. علاوه بر این، زردچوبه می تواند حساسیت به انسولین را که یک عامل کلیدی در کاهش چربی شکم است، بهبود بخشد.

یکی دیگر از فواید زردچوبه برای لاغری شکم، توانایی آن در کاهش التهاب در بدن است. التهاب می تواند باعث ذخیرۀ چربی اضافی در بدن به خصوص در ناحیۀ شکم شود. با کاهش التهاب، زردچوبه می‌تواند به آزادسازی چربی‌های ذخیره شده در بدن کمک کند و به شکم باریک‌تر منجر شود.

زردچوبه همچنین توانایی کاهش هوس غذایی و افزایش احساس سیری را دارد. این می‌تواند به شما کمک کند کمتر غذا بخورید و انتخاب‌های غذایی سالم‌تری داشته باشید که منجر به کاهش وزن و شکم باریک‌تر می‌شود.

 

 

 

 

 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا