تغذیهمامان بابا

این پشنهادها برای کسانی است که موهای چرب دارند

آنها که موهای چرب دارند گاهی مجبورند یک روز درمیان و حتی هر روز سرشان را بشویند و الّا موهایشان نمای چربی دارد و آنها را افرادی نشان می‌دهد که به پاکیزگی اهمیت نمی‌دهند.

مدرسه آنلاین – چربی زیاد مو موجب احساس کثیفی و ناسالم بودن به انسان می‌دهد. اگر این شرایط به خوبی کنترل نشود، می‌تواند موجب مشکلات بیشتری شود. مشکلات و یا عوارض مرتبط با آن، شامل شوره سر و انواع آکنه و جوش، سفیدی موی سر و غیره هست. همه این موارد ممکن است با شرایطی مانند ریزش مو همراه باشد. شستن مو راهی برای خلاصی از چربی موی سر است. 

اما باید دانست چند بار در هفته باید موی سر را شست. در این یادداشت به موهای چرب و شست‌وشوی آن می‌پردازیم.

موی چرب چه مویی است؟

منظور از موی چرب در واقع وجود غدد چربی در پوست سر است که روغن زیادی تولید می‌کنند. علت بالارفتن فعالیت غدد چربی می‌تواند مشکلات پوست سر یا عادات شستشوی موها باشد. غدد چربی پوست سر ماده روغنی به نام سبوم ترشح می‌کنند که در حالت طبیعی می‌تواند به موها درخشندگی دهد. سبوم از خشک‌شدن و شکستن موها جلوگیری می‌کند.

عوامل مختلفی مانند ژنتیک، تغییرات هورمونی؛ تغییر فصل، سبک زندگی، رژیم غذایی، مراقبت نادرست از مو و حتی برخی داروها می‌توانند باعث چربی مو شوند.

موها را هر چند وقت یکبار بشوییم؟

برای پیدا کردن جواب این سؤال باید عوامل مختلفی را در نظر بگیریم. عواملی مانند سن، سبک زندگی، ژنتیک، تغییرات هورمونی و حتی آب و هوا هم روی مقدار چربی تولید شده‌ توسط پوست کف سر تأثیر می‌گذارند. پوستِ بسیاری از افراد (خصوصاً نوجوانان و جوانان کم سن و سال) به دلیل تغییرات هورمونی در سنین رشد، چربی خیلی زیادی تولید می‌کند. چربی پوستِ بعضی‌ از افراد هم به طور ارثی بالاست.

اگر موهایی چرب و یا خشک ندارید دو تا سه بار شستشو در هفته کافی است. شست و شوی روزانۀ موها با شامپو توصیه نمی‌شود. مگر اینکه در معرض آلودگی و گرد و غبار بوده باشید یا اینکه پوست سر خیلی چربی داشته باشید.

گاهی ممکن است کف سرتان تمیز باشد، اما در آب و هوای خاص احساس چربی کنید. احساس چربی به معنی کثیف بودن پوست سر نیست و در چنین شرایطی شستن موها فقط چربی ضروری کف سر را از بین می‌برد.

گروه خاصی از افراد، مثلاً کسانی که هر روز ورزش می‌کنند یا افرادی که به بیماری‌های پوستی خاص مبتلا هستند، باید موهایشان را هر روز بشویند.

اگر فکر می‌کنید موهایتان بعد از شستن به سرعت چرب می‌شوند، لازم است آنها را هر روز یا حداقل یک روز در میان بشویید؛ ولی اگر موهایی ضخیم، فر و خشک دارید هفته‌ای یک بار کافی خواهد بود.

در هر شست‌وشو چند بار شامپو بزنیم؟

اگر مدت زیادی را بیرون از خانه هستید، یا محصولات حالت‏ دهندۀ زیادی استفاده می‏‌کنید، دوبار شامپو کردن مو چربی‌‏ها و آلودگی‌ها را از بین خواهند برد. اگر هر روز موهایتان را می‏‌شویید، یکبار شامپو کردن مو کافی خواهد بود؛ چون زیاد شامپو کردن مو منجر به ازبین رفتن روغن‌‏های طبیعی و محافظ آن و در نتیجه آسیب مو می ‌شود.

تأثیر شامپو در میزان شست‌وشوی مو

اگر شامپوی درستی برای شست‌وشوی مو انتخاب کرده باشید، می‌توانید موهای خود را در بازۀ زمانی درست بشویید. به‌عنوان مثال، اگر موهای چرب دارید، لزوماً به این معنی نیست که باید بیشتر دوش بگیرید. شامپوهای مغذی بدون سیلیکون می‌توانند موها را از آلودگی‌ها پاک کنند، بدون اینکه سختی داشته باشد، ضمن اینکه آنها به طور همزمان موها را تغذیه و احیا می‌کنند.

نتیجه‌گیری

در کل با اینکه شستن موها به شکل روزانه به نظر سالم‌ترین کار برای موهایمان است اما می‌تواند نتیجۀ معکوس داشته باشد، زیرا شستن بیش از حد موها ضرر دارد. افرادی که موهای خود را زیاد می‌شویند تا از شر چربی اضافی خلاص شوند، احتمالاً پوست سر خود را خشک می‌کنند و این موضوع به‌نوبه‌خود، چربی بیشتری تولید می‌کند و چرخه‌ای به وجود می‌آورد که شکستن آن دشوار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا