خبر ویژه

انتقادات تند یک استاد دانشگاه از نظام آموزشی کشور؛ دانشی که به دانش آموزان دادیم دانش منسوخی بود

روز یک شنبه 6 آذرماه نشست کارکرد «واکاوی نقش دانش‌آموزان و مدرسه در حوادث اجتماعی اخیر»، از سلسله نشست‌های «راه گفتگو» با حضور علی زرافشان؛ معاون وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم و ایراندخت فیاض؛ استاد دانشگاه علامه طباطبایی و همراهی محمد خدادی، معاون سابق مطبوعاتی وزارت ارشاد به عنوان دبیر جلسه در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد.

مدرسه آنلاین- در بخشی از این نشست دکتر فیاض ضمن حمایت نسبی از برخی عملکردهای گذشته آموزش و پرورش، همچنین انتقادات تندی را به این وزارتخانه و نظام آموزشی کشور وارد کرد.

فیاض در رابطه با نقش دانش آموزان در جریان اعتراضات منجر به اغتشاشات اخیر و عملکرد آموزش و پرورش در این حوزه گفت: می‌گویند آموزش و پرورش نتوانسته است نسل درستی را تربیت کند. با وجود اینکه متولی آن نبوده‌ام، اما از آن دفاع می‌کنم. امروز همه انگشت‌های اشاره به سمت آموزش و پرورش است. آیا آموزش و پرورش در یک منظومه کلان‌تر یعنی فضای سیاسی و اجتماعی کشور و خارج از کشور، قرار نداشته است؟ آیا این سازمان به تنهایی می‌توانسته است دانش‌آموزان را تربیت کند؟ آیا بچه‌ها فقط در ساعاتی که در نظام آموزشی هستند تربیت می‌شوند؟ این یک سؤال اساسی است.

وی افزود: البته آموزش و پرورش هم سهم خود را خوب ایفا نکرده است. اولین چیزهایی که از مقطع ابتدایی باید به بچه‌ها آموزش داده شود، مهارت‌ها و توانمندی‌هایی به عنوان قواعد کلی زندگی است؛ از جمله حل تعارضات، چگونگی سازگاری با محیط، چگونگی توافق یا مخالفت با دیگران، منطق و اصول رفتاری داشتن و غیره.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اگر امروز از تک‌تک ما بپرسند که شما چه اصولی برای زندگی کردن دارید، ما نباید لحظه‌ای درنگ کنیم و بلافاصله در هر حوزه‌ای باید بتوانیم اصل خود را بگوییم. مثلاً در حوزه خانواده، حرمت خانواده و محبت به این نهاد برای من یک اصل است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: دانشی که ما در نظام آموزش به دانش‌آموزان دادیم، دانش نسبتا منسوخی بوده است. ما در نظام کلی سیاسی و در نظام آموزش و پرورش به صورت خاص، اهداف متعالی انتخاب کرده‌ایم اما در روش کثرت نداشتیم و آن وحدت روشی در نظام سیاسی و وحدت روشی در نظام آموزشی، ما را با مشکلات مواجه کرده است.

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. کمی بو بکشید . آیا در سیستم مدیریتی کشور ، نفوذیها را حس نمی کنید . مگر نه اینکه ایران مستقل است ؟ مگر نه اینکه همه متفق القول هستند که سیستم آموزشی کشور منسوخ و پرخرج و بی بازده است ؟ چرا اصلاح نمی شود ؟ بو بکشید . با تلسکوپ در دوردستها دشمن را می پاییم غافل از اینکه ذره بینی هم نیاز داریم تا نفوذیها را ببینیم .

    1. پنج شنبه ها جزئ لاینفک هفته وساعات آموزشی بوده از قدیم الایام.پنج شنبه ها باید به ساعات آموزشی ودرس دانش آموزان اضافه شود تا از فشردگی برنامه ودرهم تنیدگی دروس کاسته شود دانش آموز خسته وچاق تنبل تن پرور سست عنصر پرتوقع وبیسواد وپنج شنبه فضای آموزشی خالی ودانش آموز بیعار وبیکار ودرسردرگمی وتقابل باخانواده ومعلمش در آرایشگاهها به عیش ونوش وولگردی وکارهای بی هدف در اثر پول مفت میگردد.ازطرفی بقیه اقشار جامعه که معلم نیستند پنج شنبه ها باید بچه هایشان را کجا بسپارند؟

  2. حرف های مبهم و وسط بازی دیگه منسوخ شده

    به این استاد دانشگاه، این حرف را متذکر شوید

    1. ایشون ابدا مبهم صحبت نکردن کاملا واضح وعالی بود شما درک ندارید اسمشو نزارید مبهم

  3. شما فقط ظواهر راچسبیدید!که دانش آموز مسائل ظاهری را در محیط مدرسه رعایت کند تا به بالادستتان آمار بدهید و فخر کنید ،

  4. فقط باید نظام آموزش پرورش را کوبید از اول ساخت. اون هم با استاندارهای صحیح آموزشی در دنیا نه عقاید ایدئولوژیک منسوخ که دیگه خودتون هم حاضر نیستید تو کله بچه هاتون نمیکنید. مدرسه ها شده محل عذاب بچه ها

  5. اسناد بالا دستی مبتنی بر مفاهیم آرمانی، عموما بر ساخته ذهنی مدعیان حوزه فلسفه و الهیات بعلاوه عدم حضور عقلانیت مدرن در تخصیص بودجه (انسانی و مالی)
    و عدم کارایی و توانایی در مدیریت منابع بن پایه مشکلات در امر آموزش و پرورش

  6. من موافقم با حرفشون ,مدرسه نرفتن بچه ها به مراتب ضررش از مدرسه رفتن کمتره ,
    مدرسه ها چیزی جز الفبا, بی احترامی به خانواده , تقابل با خانواده , بچه هایی که هیچ مهارتی و سوادی رو ندارن و حتی فرهنگ شون تو مدرسه در تقابل با خانواده است رو نداره.
    دختر من سال اخره, ولی انسانی اموزش دیده ای , پس از ۱۲ سال مدرسه رفتن
    بین چیزی که به مدرسه فرستادم و انچه که هست فقط اینه که ضد دین شده, خود خواه , به خانواده اهمیت نمی ده, حس وطن دوستی نداره و عاشق کی پاپ و گروههای کره ای است.

  7. ن اینکه همه جا گل وبلبل برگشتن سر اموزش و پرورش
    اموزش و پرورش از شما مسئولین بزرگ برنامه میگیره اجرا میکنه
    اگه مشکل داره پس مشکل از ذهن و فهم شما مسئولینه

  8. اقا اینکه بی آموزش وناپرورش هم حتی منسوخ ودیگه نامی از مدرسه باقی نماندهامریست هویدا.ولی اینکه چرا معلم مفت میخورد ودرخانه میخوابد وهرروز تقاضای حقوق بیشتر میکند زجر آورست.معلم همان قدیمی ها وبازنشسته ها بودند که الانم حقوقی ندارند وثانیه ای تاخیر غیبت ویا تعطیلی نداشتند وبا آن همه علم ودانش قانع بودند.نه سرما نه گرما نه آلودگی ونه ژل زدن وبوتاکس کردن تعطیلشان میکرد وتاعصر پنج شنبه مشغول کار بودند به معلم بازنشسته بعنوان گوهر نگاه کنید.الان تعطیلی مساوی است با بیسوادی چاقی کم تحرکی تن پروری بیسوادی وآنطرف قضییه آرایشگاههای زنانه چال لپ وگونه وچونه کاشتن وژل وبوتاکس وحقوق کار نکرده.خوردن وخوابیدن به بهانه کرونا سه سال تعطیلی پنج شنبه ها وهرهفته سه روز تعطیل به مناسبت آلودگی وآرایش خانمها.والسلام

  9. اولا فرزندان ما قبل از آموزش و پرورش در خانه ها و در کنار والدین آموزش می بینند و زمانی که وارد مدرسه می شوند در واقع دوره هایی از زندگی را طی کرده اند. ثانیا هیچ گونه تحولی در آموزش و پرورش ممکن نیست مگر آن که معلمانی شریف و با انگیزه و متعالی داشته باشیم. در غیر این صورت هیچ برنامه تحولی یا بالادستی اجرا نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا