تربیتیمامان بابا

این اسباب بازیها را هیچ وقت به هیچ بچه‌ای هدیه ندهید

اسباب بازی مهم‌ترین وسیله‌ای است که کودکان با آن سر و کار دارند و در دنیای کودکی با آن زندگی می‌کنند. از این رو خیلی از ما در دیدار با کودکان اقوام و آشنایان و دوستان دوست سعی می‌کنیم به آنها یک اسباب‌بازی هدیه بدهیم.

مدرسه آنلاین – کودکان با اسباب‌بازی زندگی می‌کنند، از آنها می‌آموزند و حتی با آنها دوست می‌شوند. بچه‌ها می‌توانند ساعت‌ها با اسباب‌بازی سرگرم شوند. آنها با این وسایل می‌توانند موضوعاتی را تجربه کنند که در واقعیت شاید سال‌ها طول بکشد تا به آن تجربه‌ها برسند. همین‌ها کافی است تا اهمیت اسباب‌بازی برای کودکان را درک کنید. از این رو هنگامی که قصد خرید اسباب‌بازی برای کودکان را داریم باید به ایمن بودن آن نیز توجه کنیم.

در زیر به برخی از اسباب‌بازی‌هایی که ممکن است خطرآفرین و مزاحم باشد اشاره می‌کنیم.

اسباب‌بازی‌های پر سرو صدا

والدین و پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها سعی می‌کنند اسباب‌بازی‌هایی را برای فرزند و نوه‌هایشان تهیه کنند که برای کودک جذاب و خاطره‌انگیز باشد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند اسباب‌بازی‌هایی که جملات خاصی را تکرار می‌کنند یا سرو صدا ایجاد می‌کنند، سرگرمی خوبی برای کودکان هستند اما واقعیت این است که اینگونه سر‌و‌صداها هم اعصاب شما را بهم می‌ریزد و هم پس از مدتی کودک نیز از آن اسباب‌بازی متنفر خواهد شد.

اسباب‌بازی‌های خشن

مطالعات نشان داده است که استفاده افراطی از اسباب‌بازی‌های خشن مثل تفنگ، شمشیر، کمان و … باعث پرخاشگری کودکان در ردۀ سنی یک تا 11 سال می‌شود. حتی اسباب‌بازی‌هایی حاوی تصاویر خشن و عصبانی هم نباید برای کودکان خریداری شود زیرا اینگونه اسباب‌بازی‌ها ناخودآگاه کودک را با شرارت و جنایت آشنا کرده و بر روحیات او تأثیر منفی می‌گذارد.

عروسک باربی

عروسک‌های باربی نمایش نامناسب و خطرناکی از شکل انسان را برای کودکان در سنین شش تا 12 سال ارائه می‌دهد. این عروسک‌ها ساخته شد، قصد داشت تا دختران آینده مورد علاقه خود را در حین بازی با عروسک‌های باربی تجسم کنند.

تیله

این مهره‌های رنگی روشن می‌توانند خطرناک باشند. کودکان خردسال ممکن است تیله‌ها را در گوش، سوراخ بینی یا بدتر از آن در دهان خود بگذارند. چنین اشیایی معمولاً با یک ابزار تخصصی بیرون کشیده می‌شود، اما گاهی اوقات، چون تیله‌ها لغزنده هستند چنین امکانی وجود ندارد و برای برداشتن آن نیاز به جراحی وجود خواهد داشت.

هم چنین، در مورد مهره‌های رنگی‌ای که می‌تواند در آب غوطه ور شده به شکل تصاعدی رشد کند این خطر وجود دارد که کودک با بلعیدن آن باعث  انسداد و ایجاد آسیب‌های تهدید کنندۀ زندگی شود.

اسباب بازی با آهنربا و باتری دکمه‌ای

اسباب بازی‌های دارای آهنربا یا باتری‌های دکمه‌ای یا سکه‌ای می‌تواند خطر خفگی را به همراه داشته باشند. اگر کودک باتری یا آهنربا را ببلعد این موضوع خون رسانی به نواحی روده را کاهش داده و باعث ایجاد نکروز بافتی یا مرگ بافت بدن شود.

هم چنین، بلعیدن باتری‌های دکمه‌ای می‌تواند منجر به سوختگی شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که یک باتری دکمه‌ای با بزاق یا سایر مایعات بدن تماس پیدا کند. جریان در باتری باعث ایجاد واکنش شده که می‌تواند سوراخی را در بافت ایجاد نماید. جدی‌ترین مسائل معمولا در مری رخ می‌دهد، زیرا باتری‌ها می‌توانند در ناحیه باریک پشت ورودی قفسه سینه که بین گردن و قفسه سینه است اصطلاحا گیر کنند.

خمیر ژله‌ای

در چند سال اخیر خمیرهای ژله‌ای به یکی از سرگرمی‌های محبوب در بین کودکان تبدیل شده است اما گزارش‌های اخیر نشان داده که این خمیرها حاوی مقادیر بالایی مواد شیمیایی است که می‌تواند باعث تحریک پوستی، حالت تهوع و سوزش چشم در کودکان سه تا 12 ساله شود.

اسباب‌بازی ساخته شده از قطعات کوچک 

از خرید اسباب‌بازی‌های بسیار کوچک که ممکن است کودک قورت دهد و در گلو او گیر کند پرهیز کنید. موارد کوچک و صاف ممکن است خطری ایجاد نکند. اما اشیا کوچک و تیز یا برخی لوگوها و مکعب‌ها ممکن است سلامتی کودکان را به خطر بیاندازد.

اسباب بازی های خطرناک برای چشم

برخی اسباب بازی ها می توانند باعث آسیب به قرنیه کودک شوند. برخی اسباب بازی ها ممکن است باعث خراش یا زخم قرنیه و حتی پارگی شبکیه چشم شوند. بافت چشم بافتی بسیار حساس است و آسیب به آن ممکن است جبران ناپذیر باشد. از جملۀ این اسباب‌بازی‌ها عبارت است از:

شمشیر نیزه یا ترکه اسباب بازی

اسپری برف شادی و اسپری نخ شادی

چراغ قوه هایی با نور زیاد و لیزر

تفنگ هایی که هر نوع تیر اسباب بازی پرتاب می کند.

تیروکمان، کمان های پرتاب کننده بادکنک آبی و تفنگ های آب پاش

بازی هایی که شامل وسایل ماهیگیری همچون چوب یا قلاب ماهیگیری است.

هر کدام از موارد بالا به دلیل داشتن نقاط تیز و برنده و پرتاب به سمت چشم ممکن است باعث آسیب به چشم شود.

اسکوتر برقی و هاوربرد

پزشکان اورژانس و کارشناسان ایمنی می‌گویند وسایل نقلیه الکتریکی مانند اسکوتر و هاوربرد را برای کودکان نخرید چرا که باعث می‌شود آنان به سرعت حرکت کنند. همین سرعت حرکت می‌تواند باعث پرتاب شدن احتمالی آنان و بروز شکستگی استخوان شود. این شکستگی‌ها در موارد جدی‌تر می‌توانند باعث نیاز فرد مصدوم به جراحی شود.

اسکوتر‌های غیر موتوری انتخاب ایمن‌تری محسوب می‌شود اگرچه آنها یکی از دلایل اصلی صدمات هستند و در سال ۲۰۲۲ محصولی بودند که بیش‌ترین تعداد صدمات مربوط به اسباب بازی‌ها را به همراه داشتند. 

هنگامی که به کودکان دوچرخه‌های غیرموتوری و اسکوتر‌های معمولی می‌دهید وسایل ایمنی از جمله کلاه ایمنی را نیز به آنان هدیه بدهید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا