شیوهنامه اجرایی پژوهشسراهای دانشآموزی
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، از ابلاغ شیوهنامه اجرایی پژوهشسراهای دانشآموزی به ادارات کل آموزش و پرورش استانها خبر داد.
مدرسه آنلاین- عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در اجرای ماده ۱۶ اساسنامه پژوهشسراهای دانشآموزی مصوبه جلسه ۹۳۲ شورای عالی آموزش و پرورش، شیوهنامه اجرایی پژوهشسراهای دانشآموزی تهیه و در جلسه شورای سیاستگذاری وزارت آموزش و پرورش مطرح و پس از بررسی، به تصویب رسید.
وی افزود: این شیوهنامه مشتمل بر شرایط تأسیس و نحوه اداره، ارتباطات سازمانی و فراسازمانی، وظایف و اختیارات، منابع و مصارف مالی، نحوه توسعه پژوهشسراهای دانشآموزی و شاخصها، ملاکها و استانداردهای نظارت و ارزشیابی از این مراکز است که طی بخشنامهای به ادارات کل آموزش و پرورش استانها، ابلاغ شده است.
سلطانیان با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۱ تاکنون تعداد ۶۷۱ پژوهشسرای دانشآموزی در مناطق آموزش و پرورش کشور، راهاندازی و تأسیس شده است، به نقش مهم پژوهشسراهای دانشآموزی در کشف استعدادها و علائق دانشآموزان اشاره کرد و گفت: هدف از تأسیس پژوهشسراهای دانشآموزی، «تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهشهای فردی و گروهی در بین دانشآموزان»، «شناسایی، جذب و هدایت دانشآموزان مستعد و علاقهمند متناسب با نیازهای کشور»، «تلفیق دانش نظری و فعالیتهای عملی و کاربردی»، «تسهیل دستیابی دانشآموزان به یافتههای جدید علمی، پژوهشی و فناوری»، «پرورش خلاقیت و تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانشآموزان و معلمان»، «حمایت از دانشآموزان و هنرجویان پژوهشگر برتر و کارآفرین»، «ایجاد زمینه و تقویت انگیزه حضور مؤثر دانشآموزان مستعد در عرصههای علمی، فرهنگی، هنری و فناوری در سطح ملّی و بین المللی (جشنوارهها، المپیادها و…)» است.
وی اضافه کرد: تنوعبخشی به محیطهای یادگیری، از مهمترین راهکارهای توسعه و غنیسازی محیط مدرسه، برای ارائه خدمات و تسهیلات آموزشی و تربیتی بر پایه تنوع استعدادهای تمام دانشآموزان در همه دورههای تحصیلی(بدون تفکیک و جداسازی آنان)، در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی است. پژوهشسراها، اردوگاهها، خانههای فرهنگ، کتابخانههای عمومی، نمایشگاهها و موزههای تخصصی علوم و فناوری، مراکز کارآفرینی، ورزشگاهها و سایر مراکز مشابه، شبکهای از این محیطهای یادگیری هستند که تعامل اثربخش مدارس با این محیطها، علاوه بر فراهمآوردن زمینه مشاهده و تجربه افزونتر و عینیترکردن محتوای آموزشی کتب درسی، در تقویت و توسعه روحیه پژوهشگری، خلاقیت، کارآفرینی و مهارتآموزی در دانشآموزان علاقهمند، تأثیرگذار است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش به اهمیت نقش پژوهش سراها در ترویج، آموزش و ایجاد انگیزه برای حضور دانش آموزان در مسابقات علمی-پژوهشی اشاره کرد و گفت: در دومین دوره مسابقات علمی-پژوهشی بیش از یک میلیون و 150 هزار نفر از دانش آموزان دوره دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه نظری و فنی و حرفه ای و کاردانش سراسر کشور در 10 محور علوم نوین، علوم انسانی و علوم پایه شرکت کرده اند.
منبع: فارس