دیگه چه خبر؟فرهنگی

اهدای شاهنامه‌ی فردوسی یا ترویج زبان و خط روسی؟! اعتراض استاد شفیعی کدکنی+ فیلم

اخیراً دربارۀ اهدای شاهنامۀ فردوسی به مردمان تاجیک به مناسبت شب یلدا مطالب زیادی در فضای مجازی منتشر شده و آن را اهمیت به فرهنگ و شعر دانسته‌اند.

مدرسه آنلاین – اهدای شاهنامۀ فردوسی به مردم تاجیک در حالی صورت گرفته که هدف نه رواج فرهنگ ایرانی و گسترش زبان فارسی و شعر و ادبیات فارسی بلکه ترویج خط و زبان روسی بوده است. این شاهنامه به خط سیریلیک روسی به فارسی‌زبانان تاجیکستان اهدا شده و در راستای فارسی‌زدایی و جایگزینی آن با زبان روسی صورت گرفته است. همان کاری که سال‌ها پیش شوری با کشورهای پیرامونی خود به نام ترویج زبان محلی و در اصل به کام زبان روسی انجام داد و زبان‌های رسمی آنها را از بین برد.

 امامعلی رحمان، رئیس‌ جمهور تاجیکستان چند روز پیش به مسئولان این کشور دستور داد به تعداد خانوار‌های این کشور شاهنامۀ حکیم «ابوالقاسم فردوسی» به خط سیریلیک منتشر شود و به‌طور رایگان در دسترس آن‌ها قرار گیرد تا مردم هرچه بیشتر از تاریخ، فرهنگ و تمدن نیاکان خود مطلع شوند.

استاد محمدرضا شفیعی کدکنی، اهدای یک نسخۀ شاهنامه به خط سیریلیک به خانواده‌های تاجیکستانی را «توسعۀ زبان و خط روسی» به بهانه «تقویت فرهنگ ملّی [زبان فارسی]» خواند.

در زیر واکنش دکتر شفیعی کدکنی به این اقدام را مشاهده می‌کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا