کلاس درسمتوسطه دوم

ریشۀ واژۀ «روزه»

امروز فضای مجازی و بستر اینترنت به یکی از مراجع مهم برای دانش آموزان تبدیل شده است تا با مراجعه به آن پاسخ بسیاری از پرسش های خود را بیابند.

تحریریه مدرسه آنلاین تلاش می کند تا در این بخش اطلاعات به روز و مستندی را پیرامون موضوعات درسی تهیه و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهد.

 امروز می خواهیم ریشۀ کلمۀ «روزه» را بیان کنیم.

«دربارهۀ ریشۀ واژۀ «روزه» آرای متنوعی وجود دارد. برخی واژۀ «روزه» را ترکیبی از «روز» و پسوند نسبت «ه» دانسته اند، زیرا زمان اجرای این فریضه در طول روز است، بعضی از ریشه شناسان می گویند «روزه» و «روز» در منابع فارسی میانه گاه به جای یکدیگر به کار رفته اند؛ همچنین این اصطلاح برای مراسمی مذهبی در میان زرتشتیان ایران به کار می رفته و شاید با ظهور اسلام، رنگ و مفهومی اسلامی به خود گرفته است. از سوی دیگر، برخی از متخصصان می گویند این فریضه در ادیان دیگر نیز به صورت های مختلف وجود دارد. واژه هایی که مثلا در زبان های سنسکیریت، یونانی و ایرلندی برای این فریضه به کار می رود، به معنای پرهیز از خوردن یا آشامیدن است. بنابراین، احتمال می دهند «روزۀ» فارسی با «روزی» به معنای خوراک هم ریشه باشد. در زبان فارسی میانۀ مانوی ترکیبی به معنی «پاییدن خود از خوراک، پرهیز از خوراک» به کار رفته است. احتمالا جزئی از این ترکیب، یعنی فعلی که معنای پاییدن دارد، حذف شده و کل معنا به یک جزء انتقال یافته است. مشابه این تحول معنایی در برخی زبان های دیگر نیز رخ داده است. مثلا fast انگلیسی در اصل به معنی «گرفتن» است و «صیام» عربی از «صوم» به معنای پرهیز کردن و حفظ کردن آمده است.»

منبع: صفحۀ اینستاگرامی چشم و چراغ

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا