زنگ تفریحشعر و داستان

ریشۀ ضرب المثل «آفتابی شدن»

ضرب المثل ها بخشی از شناسنامۀ یک ملت هستند و در همۀ کشورها و زبان ها رواج دارند. امروزه به دلیل کاهش مطالعه و افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی از ضرب المثل ها کمتر استفاده می شود. ضرب المثل ها در باروری زبان نیز سهم مهمی دارند و فراموشی آنها زبان را لاغر و لاغرتر می کند.

ما در مدرسه آنلاین_ بر آن هستیم که ضرب المثل ها و داستان و ریشۀ آنها را بیاوریم تا هم یادآوری باشد و هم استفاده از آنها رواج بیشتری بگیرد.

ریشۀ ضرب المثل «آفتابی شدن» را با هم می خوانیم.

هر گاه کسي پس از از دير زماني از خانه يا مخفیگاه بيرون آيد و خود را نشان دهد، مي گويند فلاني آفتابي ‏شد. یا مثلا اگر در جایی به دلایلی نباید باشد، چون یا دنبالش هستند و یا از دست او عصبانی اند و … می گویند این دور و برها آفتابی نشو. ريشۀ «آفتابی شدن» از اینجا آب مي خورد که که حفر قنات از قديمي ترين ايام تاريخي مورد توجه خاص ايرانيان بوده است تا بتوانند در مناطق کم آب کشاورزی و باغداری داشته باشند و در عین حال با کم آبی هم مواجه نشوند. با ‏آفتابي شدن از اصطلاحات قناتی است و آنجا که آب قنات به سطح زمين مي رسید و دیده می شود، می گفتند گفته آفتابي شد يعني ‏آب قنات از تاريکي خارج شده به آفتاب و روشنايي رسيده است. اين عبارت کم کم ضرب المثل شد و در مورد افرادي به کار که پس از مدت ها از ‏اختفا خارج مي شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا