زنگ تفریحشعر و داستان

داستان جالب شتری است که در خانه ی همه میخوابد

ضرب المثل باعث می‌شود که در کمترین زمان منظورمان را با استفاده از تعداد کمی از کلمات به طرف مقابل برسانیم. از طرفی خیلی از حرف‌ها را نمی‌توانیم به صورت رک و مستقیم بزنیم، ضرب‌المثل‌ها باعث می‌شوند تا بتوانیم به راحتی با استفاده از دو پهلو حرف زدن حرفمان را بزنیم.

مدرسه آنلاین _ ضرب‌المثل‌ها در همۀ زبان‌ها استفاده می‌شود و خاستگاه آن فرهنگ آن کشور و ناحیه و … است. مثل‌ها نیز مانند داستان‌ها و حکایت‌های فارسی سرشار از اخلاق و نکات پندآموز است. ما بر آن هستیم که ضرب‌المثل‌ها و داستان و ریشه و کاربرد آنها را بیاوریم تا هم یادآوری باشد و هم استفاده از آنها رواج بیشتری بگیرد.

امروز ریشه و داستان و کاربرد ضرب المثل‌ «شتری که در خانۀ همه را می‌زند.» را می‌خوانیم.

داستان

در زمان‌های قدیم رسم بوده که سه روز قبل از عید قربان شتر ماده‌ای را با انواع گل‌ها، سبزه‌ها و پارچه‌های رنگارنگ زینت داده و در شهر می‌گرداندند.

جمعیت زیادی از هر طبقۀ اجتماعی به دنبال این شتر راه می‌افتادند و عده‌ای نیز برای او طبل و نقاره و شیپور می‌‌زدند و سخنان دینی و شعر های مذهبی می‌خواندند.

شتر از هر جا که می‌گذشت مردم دور آن جمع می‌شدند و کسانی که آرزو یا نیتی داشتند به شتر نزدیک شده و مقداری از پشم آن را می‌چیدند و اعتقاد داشتند که این پشم برای آنها خوش یمن خواهد بود، آنها پشم‌ها را به عنوان حرز بازو و گردن برای خود و کودکانشان استفاده می‌کردند.

یک شخص ریاست این مراسم را بر عهده می‌گرفت و چند نفر نیز به عنوان دستیار که هر کدام دارای القاب خاصی بودند در کنار این فرد مراسم را اداره می‌کردند.

این مراسم که به آن شتر گردانی می‌گفتند به مدت سه روز انجام می‌شده است و شتر گردان‌ها به در خانۀ هر یک از اعیان و اشراف که می‌رسیدند شتر را در آنجا به زانو در می‌آوردند و از صاحبخانه با توجه به میزان مقام و ثروتش پول یا جنس گران‌قیمتی را می‌گرفتند و سپس به در خانۀ دیگری می‌رفتند.

در سومین روز همۀ مردم دور این حیوان جمع شده و هر کدام با چاقو و دشنه به جان او می‌افتادند و ضربه‌ای را بر بدن پاره پاره‌اش م‌ زدند و قسمتی از گوشت حیوان نگون‌بخت را در حالی که هنوز با چشمانی وحشت‌زده به اطراف می نگریسته، برای خود بر می‌داشتند.

این مراسم موجب پیدایش ضرب المثل‌هایی شده است مانند، «شتر را کشتند» به معنی تمام شدن کاری، «فلانی شتر قربانی شده است» یعنی: هر کس او را به طرفی می‌‌کشد، یا به معنی اینکه دور او را گرفته و اهمّیّت زیادی به او می‌دهند اما در پایان نابودش می‌کنند و هم چنین «شتر را در منزل فلانی خوابانده اند» یعنی: غائله را به گردن او انداخته‌اند.

ضرب المثل‌های ذکر شده با گذشت زمان تغییر کرد و به شکل‌های گوناگون مورد استفاده قرار گرفت که از همه مشهورتر ضرب المثل «شتری است که در خانۀ همه می‌خوابد» است. این ضرب المثل کنایه از مرگ و میر است. زیرا مرگ دیر یا زود سراغ همه می‌آید و تمام موجودات عالم به هر حال باید روزی طعم آن را بچشند.

کاربرد: 

اتفاق‌های بد و خوب زندگی برای همه پیش می‌آید.

ضرب المثل «شتری است که در خانۀ همه می‌خوابد» یعنی این مسئله که بیش‌تر مواقع منظور مرگ است برای همه پیش می‌آید.

این ضرب المثل در مواردی استفاده می‌شود که می‌خواهیم به شخصی تذکر دهیم که شرایط همیشه یکسان نمی‌ماند و عمر جاودانه نیست و مرگ بالاخره برای همۀ انسان‌ها اتفاق می‌افتد.

گاهی نیز برای تسلّی دادن به بازماندگان شخصی که فوت شده است از ضرب المثل «شتری است که در خانۀ همه می‌خوابد» استفاده می‌کنیم.

موقعیت‌هایی نیز وجود دارد که شخصی از این ضرب المثل به عنوان مقدمه‌ای برای دادن خبر فوت استفاده می‌کند، شخص شونده با شنیدن ضرب المثلی که همۀ ما منظور و معنی آن را به خوبی می‌دانیم حساب کار دستش می‌آید و آگاهی پیدا می‌کند که باید منتظر شنیدن خبر فوت یکی از عزیزانش باشد.

مشابه:

دیر و زود دارد، سوخت و سوز ندارد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. این معما را باید به مسولین کشور گفت این شتر درخانه ات میخوابد بترس ازان روزی با دروغ فریب به ملت این شتر زودتر به درخانه این اقوام بد خیانت کار می نشیند انشالله تعالی

  2. گوشت اون زبون بسته رو زنده زنده میکندن!!😲😲😲😲😲😲😧😧🤯🤯ای لعنت به خرافات و هرچی آدم خرافاتیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا