چیست؟چیستان

تعرفه گذاری خدمات پرستاری چیست؟

ششم تیرماه سال جاری، سعید نمکی- وزیر بهداشت کشورمان از تصویب آیین نامه اجرایی خدمات پرستاری خبر داد و در این زمینه گفت: آئین نامه تعرفه خدمات پرستاری که ۱۴ سال بر زمین مانده بود در طول چند ماه گذشته کار کارشناسی دقیق بر روی آن صورت گرفت و این آئین نامه امروز مورد تصویب شورای عالی بیمه قرار گرفت.

مدرسه آنلاین- وزیر بهداشت افزود: تعرفه تمامی خدمات پرستاری با کار دقیق مشخص شده و پس از تصویب در این شورا برای تأیید در هیأت وزیران تقدیم دولت شد این کار نشانی از پاسداری خدمات پرستاران عزیز است که نمی‌توان با هیچ عامل مادی و انگیزه مالی این خدمات و زحمات را جبران کرد، امیدواریم به عنوان نشانی از قدرشناسی دولت و کارگزاران نظام در راستای اجرای دستور رهبری برای به سرانجام رساندن این قانون بر زمین مانده توانسته باشیم انجام وظیفه کنیم.

جالب است بدانید با اجرای این قانون قرار است تمام خدمات پرستاری تعریف و در پرونده بیماران ثبت و تعرفه آن از بیماران (بیمه بیمار) اخذ شود.

 اکنون در کشور ویزیت پزشکان عمومی به طور معمول کمتر از متخصصان است؛ با اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز قرار است تعرفه خدمات پرستاری کمتر از تعرفه متخصصان باشد. این یعنی اگر دست فردی در تصادفی زخمی شد و به بیمارستان مراجعه کرد و پرستار کار پانسمان را انجام داد، تعرفه کمتری بابت درمان خود می‌پردازد.

در نتیجه سهم هزینه‌های پرداختی مردم از جیب برای درمان کاهش می‌یابد؛ از سوی دیگر بیمه‌ها نیز پول کمتری برای این‌گونه درمان‌ها به بیمارستان‌ها می‌پردازند و کارانه پرستاران افزایش می‌یابد.

 به گفته مسئولان سازمان نظام پرستاری، برخی خدمات با مهر پزشکان پرداخت می‌شود، اما با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، پرداخت به این خدمات با مهر پرستاران نیز میسر خواهد شد. به طور مثال گذاشتن سوند معده توسط پرستاران انجام می‌شود، اما پزشکان با مهرکردن نسخه مربوط به این خدمات در بخش دولتی، مبلغی را طبق تعرفه دریافت می‌کنند درحالی‌که نظام پرستاری به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده است که این خدمت با مهر پرستاری، کمتر از تعرفه پزشکان تمام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا