چیست؟چیستان

بیدود چیست؟

شرکت «پاک چرخ ایرانیان»، در سال ۱۳۹۶ به عنوان اولین و تنها مجری انحصاری دوچرخه های اشتراکی هوشمند با نام تجاری «بیدود»، فعالیت خود را در زمینه حمل و نقل آغاز کرد.

مدرسه آنلاین- این شرکت مدعی است که می خواهد با بالا بردن سطح فرهنگ جامعه و استفاده از دوچرخه کیفیت زندگی را در جامعه ایرانی ارتقا دهد.

کاربران دوچرخه های بیدود کلیه شهروندان بالای ۱۳ سال هستند که شرایط و قوانین ما را در سایت مطالعه کرده و پذیرفته اند.

شرکت «پاک چرخ ایرانیان» در فاز نخست در نظر دارد تا با قرار دادن دوچرخه های «بیدود» در سطح شهر به حمل و نقل پاک و دور از ترافیک کمک کرده و در میزان هزینه های جابجایی به کاربران خود یاری رساند.

مشکل بزرگ دوچرخه های بیدود

با اینکه عموم شهروندان تصور می کنند کار با دوچرخه های بیدود بسیار ساده و هوشمند است، اما اساسا این تصور درست نیست.

اخیراً یکی از مشترکان بیدود که به ظاهر به وابسته مشکلات زیر ساختی این دوچرخه ها با مشکلات فراوانی نیز رو به رو شده است، این باره با سایت تابناک  گفت و گویی داشته که قابل تأمل است و در ادامه می آید:

به گزارش «تابناک»، بر خلاف تصور عمومی که استفاده از دوچرخه های بیدود را امری آسان و بدون دردسر می دانند، این احتمال وجود دارد که شهروندان در فرایند ثبت نام و عضویت با مشکلاتی رو به رو شوند که به رغم کوچک بودن دردسرهای بزرگی برای آنها ایجاد کند.

صحبت از شرایطی است که طی آن کاربران با این تصور که گوشی هوشمند آنها اپلیکیشن و یا نسخه وب را حمایت می کند، اقدام به عضویت در این نرم افزار و طرح دوچرخه های هوشمند می کنند.

با این همه پس از واریز حق عضویت 160 هزار تومانی و مالیات حدوداً 5 هزار تومانی و نیز شارژ حساب موفق به استفاده از دوچرخه ها نمی شوند.

یکی از کاربران دوچرخه های هوشمند بیدود در همین رابطه به «تابناک»، گفت: اردیبهشت ماه سال جاری تصمیم گرفتم که عضو شبکه دوچرخه هوشمند بیدود شوم و از این دوچرخه ها استفاده کنم ولی علی رغم واریز حق عضویت، شارژ حساب و نیز واریز مالیات مجموعاً حدود 200 هزار تومان- هر کاری کردم موفق به استفاده از دوچرخه ها با اپلیکیشن بیدود نشدم.

وی افزود: پس از تماس با پشتیبانی، آنها به بنده گفتند که گوشی شما نرم افزار ما را ساپورت نمی کند و شما باید از نسخه تحت وب ما استفاده کنید.

این کاربر اضافه کرد: من با نسخه تحت وب نیز موفق نشدم از دوچرخه ها استفاده کنم و در واقع هنگام اسکن قفل دوچرخه و یا درج کد دوچرخه در گوشی، قفل دوچرخه ها برای بنده باز نمی شد و این رویه که بارها آن را تست کردم، بنده را مجاب کرد تا از عضویت در این طرح منصرف شوم.

این شهروند تهرانی ادامه داد: با پشتیبانی اواخر خرداد 1400 تماس گرفتم و از آنها خواستم فرایند لغو عضویت بنده از طرح را انجام دهند که آنها گفتند باید مشخصات شما ثبت شود پس از مدتی با شما تماس می گیریم و شما را راهنمایی می کنیم.

او ادامه داد: تقریباً بعد از دو هفته با من تماس گرفتند و گفتند در اپلیکیشن شماره شبای بانکی خود را ثبت کنید و درخواست لغو عضویت را بزنید.

این مشترک دوچرخه های بیدود اضافه کرد: بنده این درخواست لغو عضویت را 15 تیرماه ثبت کردم و در همان موقع اپلیکیشن پیام داد که نهایتاً ظرف 21 روز وجه دریافتی از من عودت داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از یک ماه از ثبت درخواست عودت وجه و نزدیک 50 روز از اعلام درخواست لغو عضویت بنده می گذرد، افزود: با این شرایط هنوز شرکت بیدود طلب 200 هزار تومانی بنده را عودت نداده است.

این شهروند تهرانی ادامه داد: وقتی که با پشتیبانی بیدود برای پیگیری این موضوع تماس گرفتم، یکی از کارمندان بخش پاسخگویی تلفنی به بنده گفت که ما هنوز بدهی های اردیبهشت را هم پرداخت نکرده ایم و شما باید فعلاً منتظر بمانید.

این مشترک دوچرخه های هوشمند بیدود در بخش پایانی سخنانش افزود: وقتی من مدعی شدم که در صورت عدم پرداخت سریع مبلغ حق عضویت و شارژ انجام شده اقدام به ثبت شکایت در مراجع قضایی خواهم کرد، پشتیبانی بدون هیچ نگرانی به بنده گفت اگرخواستی برو شکایت کن، اشکالی ندارد!

مستند به گفته های این شهروند که اطلاعات و مشخصات او نزد تابناک محفوظ است، به نظر می رسد همه کسانی که علاقمند به استفاده از دوچرخه های بیدود هستند، حتماً باید قبل از عضویت از اینکه گوشی هوشمند آنها این طرح را پشتیبانی می کند، مطمئن شوند.

چرا که شرکت فوق الذکر هیچ امکانی برای تست این مهم تدارک ندیده و در صورت پرداخت حق عضویت و عدم پشتیبانی طرح توسط گوشی، کاربران یا باید از حق عضویت پرداختی بگذرند و یا در صورت مطالبه آن، باید ماه ها منتظر پرداختش بمانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا