ابتداییکلاس درس

با شعر و چرتکه و … خیلی آسون و فوری جدول ضرب رو حفظ کن

حفظ جدول ضرب یکی از جالب‌ترین خاطرات شیرین بزرگترهاست که در دوران سوم ابتدایی با روش‌های مختلف سعی می‌کردند آن را حفظ کنند و از اینکه معلم از آنها بپرسد و بلد نباشند واهمه داشتند.

مدرسه آنلاین – هنوز هم حفظ جدول ضرب برای برخی شیرین و جذاب است و عده‌ای دیگر آن را سخت و اجباری می‌دانند. اما حفظ جدول ضرب روش‌های آسان و ترفندهای جالبی دارد که برای همه کارآمد است.

برای یادگیری ترفندهای جذاب حفظ جدول ضرب با ما همراه باشید.

حفظ با روش تابلو عدد و دایره

 این بازی مخصوص کلاس های درس و با جمعیت حداقل ۱۰ نفر است.

بازی به این صورت است که دایره ای بزرگ رسم کنید و بر روی آن با فاصله از عدد ۰ تا ۹ را مانند تصویر شماره ۱ قرار دهید:

بعد دو مربع دیگر در وسط این دایره ترسیم کنید که مربع راستی برای یکان و مربعی که در سمت چپ قرار دارد برای دهگان باشد:

از عدد ۰ تا ۹ که کشیدید اعلام کنید که بر روی هر عدد یک دانش آموز بایستید. به هر کدام از دانش آموزان در یک برگه عددی را دهید که قرار است روی آن بایستد. بعد سؤالی طرح کنید، مثلاً ۵ ضربدر ۳ که جواب آن ۱۵ می‌شود، در اینجا دانش آموز شمارۀ پنج و یک باید بر روی مربع‌ها بایستند.

اگر هر کدام از دانش آموزان حواسشان نبود که به روی مربع بیایند، باید از بازی خارج شده و عددشان را به دانش آموز دیگری بدهند.

آموزش جدول ضرب با استفاده از انگشتان دست

یکی از روش‌های بسیار ساده برای آموزش جدول ضرب استفاده از انگشتان دست است. در این قسمت دو روش بسیار ساده برای حفظ جدول ضرب با انگشتان دست را به شما آموزش می‌دهیم.

آموزش جدول ضرب 9

این روش برای ضرب عدد 9 کاربرد دارد. برای این کار شما در آغاز دو دست خود را روبه‌روی صورت خود می‌گیرید به طوری که پشت دستانتان به طرف صورتتان باشد.

اکنون از انگشت کوچک دست چپتان تا انگشت آخر دست راست شروع به شماره‌گذاریدر ذهنتان از یک تا 10 کنید. 


حالا یک عدد را برای ضرب در 9 به دلخواه خود انتخاب کنید. بعنوان مثال ما عدد 6 را برای ضرب در 9 انتخاب کردیم. 6×9 ، ابتدا از سمت چپ به راست انگشتان دستمان را می‌شماریم و انگشت ششم را مانند تصویر خم می‌کنیم. 

حالا انگشتان باقی مانده از دست چپ را نگاه کنید و جایی یادداشت کنید. 


بعد از آن به انگشتان باقی مانده از دست راست نگاه کنید و آن را در قسمت دهگان یعنی جلوی عدد قبلی که یادداشت کرده بودید بنویسید. 

عدد به دست آمده 54 است که حاصلضرب 9×6 است. 


به همین راحتی شما نیز این کار را در خانه برای فرزنتان انجام دهید.

روش دوم مربوط به ضرب اعداد 6 الی 9 می‌باشد. به این صورت‌که، با استفاده از انگشتان دست مراحل زیر را انجام دهید:

انگشتان دو دست را در مقابل خود بگیرید.
حال به هر کدام از انگشتان دست عددی از 6 تا 10 بدهید.



عددی را برای ضرب انتخاب کنید. به عنوان مثال ضرب 6×8.
حال انگشتانی که اعداد مورد نظر را دارند به هم بچسبانید. در این مثال باید انگشت اول را به انگشت سوم بچسبانید.



حال تعداد انگشتان متصل به هم و اعداد پایینی آن ها را بشمارید. در این مثال تعداد انگشتان برابر است با 4 انگشت. این عدد را در 10 ضرب کنید.

حال تعداد انگشتان بالایی را شمرده و در هم ضرب کنید. تعداد انگشتان عبارت است از 2×4 که حاصل آن می‌شود.

حال دو عدد حاصل از مراحل بالا را با هم جمع کنید. جواب 48 است.

آموزش جدول ضرب با داستان کوتاه

یک داستان در نظر بگیرید و برای کودکتان بسازید و در طول داستان برای او سؤالات مختلفی را طرح کنید و بعداً در طول روز از او همچنان آن سؤال‌ها را که در قالب قصه در آورده بودید بپرسید. این می‌تواند یک روش حفظ جدول ضرب برای کودکان باشد.

روش بعدی حفظ جدول ضرب از کتاب «داستانک‌هایی از آقای جدول ضرب» گرفته شده است. در این کتاب مجتبی آوریده با داستان های کوتاه، شکل و رنگ آمیزی تلاش کرده است تا حفظ جدول ضرب را برای کودکان راحت کند. البته نویسنده کتاب در این روش روی کمک مادرها حساب باز کرده است. کتاب را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

حفظ جدول ضرب با آهنگ و شعر

یکی از رایج‌ترین و مؤثرترین روش های حفظ جدول ضرب به کودکان، استفاده از شعر و آهنگ خاصی است که هنگام گفتن ضرب اعداد و جواب آن به کار می‌رود. به این ترتیب کافی است کودک برای به یاد آوردن نتیجه ضرب اعداد، آهنگ را به خاطر بیاورد که معمولا خیلی ساده‌تر از به یاد آوردن ضرب دو عدد خشک و خالی است. در واقع مغز قادر است مفاهیم دشوار را با موسیقی یاد بگیرد. از طرفی دانش‌آموزان در این سن به شعر و آهنگ علاقه زیادی دارند و بنابراین شوق بیشتری برای یادگیری نشان می‌دهند. با یک جستجوی ساده می‌توانید کلیپ‌ها و فایل‌های صوتی متنوعی برای آموزش جدول ضرب به کودکان پیدا کنید.

آموزش جدول ضرب با بازی تاس:

برای این بازی شما به دو عدد تاس، دو عدد مداد رنگی یا ماژیک رنگی و یک برگه سفید نیاز دارید.

برای شروع یک جدول ۱۰×۱۰ بکشید. و درون این جدول به صورت پراکنده تمام حاصلضرب‌های اعداد را بنویسید.

برای بازی هر بازیکن یک ماژیک انتخاب می‌کند. بعد هر دو تاس را با هم پرتاب می‌کند. بعنوان مثال بازیکن شماره یک تاس را پرتاب می‌کند و دو عدد ۶ و ۴ ظاهر می‌شود.

هر کس که زودتر دور عدد ۲۴ را خط رنگی بکشد می‌تواند که درون مربع را رنگ کند. این بازی را تا رنگ شدن همه مربع‌ها ادامه دهید. هر کس که مربع بیشتری را رنگ کرده باشد برنده است.

 آموزش جدول ضرب با چرتکه:

حل جدول ضرب با روش چرتکه نیاز به آموزش های خاصی دارد که می توانید از پایگاه‌های ویدیویی مثل آپارات برای یادگیری جدول ضرب با این روش استفاده کنید.

آموزش جدول ضرب با طرح بازی

یادگیری ریاضی با بازی بسیار مؤثر است. در این بازی دو بازیکن لازم است . هر بازیکن ، یک کارت را بیرون می کشد. به عنوان مثال در یک کارت عدد ۳ و در کارت دیگر عدد ۷ وجود دارد اولین نفری که پاسخ صحیح را بگوید برنده می شود و هر دو کارت برای او می شود. در آخر آن کسی که تعداد کارت های بیشتری دارد برنده است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا