کلاس درسمتوسطه دوم

از رشته موزه داری چه می دانید؟

یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور هنر می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده کنند، رشته موزه داری است. این رشته در گذشته با نام “رشته موزه داری” در دانشگاه ها ارائه می شد، اما از سال 92، به عنوان “موزه” تغییر پیدا کرد.

مدرسه آنلاین- موزه به عنوان یک مؤسسه علمی فرهنگی، نیازمند کارشناسانی است که با کسب دانش وآگاهی های علمی، و نگرش صحیح نسبت به موزه و جایگاه اجتماعی و آموزشی آن، بتوانند موزه ها را در راه توسعه و رشد فرهنگی، تربیتی و علمی کشور هدایت نمایند. 

رشته موزه داری ارتباط بسیاری با رشته باستان شناسی، رشته تاریخ و رشته مرمت آثار و احیاء بناهای تاریخی دارد. امروزه حدود 100 موزه در کشورمان وجود دارد که آثار، اشیاء، اسناد ومدارک قابل توجهی در زمینه های متنوع باستان شناسی، مردم شناسی، هنر های سنتی، اسناد و مدارک، کتب و نسخ خطی، تاریخ طبیعی، زمین شناسی، گیاه شناسی، پست و مخابرات، جواهرات و سکه ها و… دارند.

علاوه بر توسعه کمی و کیفی موزه های فعلی، ایجاد موزه در زمینه های دیگر، چون هنر و معماری، علوم و فنون مورد نیاز است. فارغ التحصیلان دوره کارشناسی موزه داری می توانند با کسب دانش و مهارت های نظری و عملی و آشنایی با امور اداری و فنی موزه داری، در موزه های گوناگون عهده دار مطالعه و حفاظت فنی از آثار و اشیای موزه ای باشند و امور مربوط به موزه داری را از ثبت و ضبط آثار در دفاتر، تهیه اسناد و مدارک لازم تا مطالعه مستقیم روی آثار و اشیا انجام دهند.

دروس رشته موزه داری

دروس پایه

تاریخ عمومی ایران، کارگاه عکاسی پایه، آشنایی با هنر های سنتی ایران، آشنایی با باستان شناسی و روش های آن، کارگاه طراحی پایه، آشنایی با مردم شناسی و روش های آن، آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روش های آن، عکاسی فنی از اشیاء موزه ای، کارگاه طراحی تخصصی.

دروس اصلی

موزه داری، آشنایی با هنر و معماری پیش از اسلام ایران، تاریخ و فن شناسی آثار، آسیب شناسی، هنر و تمدن اسلامی، آشنایی با بافت ها و محوطه های دوره اسلامی ایران، خطوط و خواندن کتیبه های اسلامی، تاریخچه کتابت، طرح اشیاء در تمدن اسلامی، آشنایی با موزه های ایران و جهان، خطوط باستان شناسی ایران، کارگاه همانند سازی اشیاء موزه ای، تهیه و تدوین راهنمای موزه و محوطه های تاریخی، کارآموزی در موزه ها، کارآموزی در کارگاه مرمت اموال فرهنگی، تبدیل محوطه ها و بنا های تاریخ به موزه، کارآموزی کاوش باستان شناسی، کامپیوتر و موزه، روش تحقیق آثار و اشیای موزه ای، موزه داری و سایر علوم، زبان و متون تخصصی موزه داری، شناخت مواد.

دروس تخصصی

انسان،طبیعت، موزه، پژوهش در آثار و اشیای موزه ای، کارآموزی در موزه های تخصصی، رساله نهایی.

بازار کار رشته موزه داری

کارشناسان موزه داری می توانند در مراکزی همچون باستان شناسی، مردم شناسی، هنر های دستی و سنتی، تاریخ طبیعی و زمین شناسی، سازمان اسناد ملی و نسخ خطی، موزه های جواهرات، پول و نیز موزه جنگ مشغول به فعالیت شوند. معمولاً این مراکز و حوزه ها در اکثر شهرستان ها و استان ها وجود دارد و موزه داران می توانند با توجه به میزان تخصص و مهارت های فنی خود در این رشته دارای شغل و درآمد شوند و در حفظ و بقای میراث ملی و فرهنگی کشور خود سهیم شوند.

دیگر مشاغلی که فارغ التحصیلان رشته موزه داری می توانند در آنجا مشغول به کار شوند می توان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان زمین شناسی،و … را نام برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا