جدیدترین اخبارخبر ویژه

آیا با تک رشته ای شدن دبیرستانی ها در مدارس موافقید؟

انتخاب رشته همیشه یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر فرد در دوره دبیرستان است. البته این انتخاب در زمان های قدیم که اهالی جویای علم در مکتب خانه ها تحصیل می کردند، وجود نداشت و بدین ترتیب بود که در مکاتب همه علوم عصر از نجوم گرفته تا ادبیات و ریاضی و … خوانده می شد.

مدرسه آنلاین – به تازگی موضوعی درباره ادغام رشته های تحصیلی دبیرستان مطرح شده است که هنوز در هاله ای از ابهام است و مشخص نیست نظام آموزشی کشور درباره ادغام یا انتخاب رشته قرار است چه تصمیمی بگیرد؟

به گزارش ایسنا، هفته گذشته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به در دستور کار بودن بازطراحی شاخه‌ها و رشته‌های متوسطه دوم از سال گذشته، از ادغام و کاهش رشته‌های فعلی شاخه نظری خبر داد و اعلام کرد که درصورت نهایی شدن تصمیمات، ممکن است از دو سال بعد، ادغام رشته‌های نظری اجرایی شود.

محمد مهدی کاظمی با بیان اینکه این بازطراحی کار مشترکی بین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش است، از برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در این راستا، خبر داد و گفت: اینکه کلا دو رشته یا یک رشته واحد داشته باشیم، در دست بررسی است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار داشته است: اگر تصمیمی هم گرفته شود به سال تحصیلی آینده نمی‌رسد و ما سعی می‌کنیم برای دو سال تحصیلی آینده این امر را اجرا کنیم. امید است ماحصل تصمیماتی که گرفته می‌شود یک برآیندی متناسب با نیازهای کشور باشد.

با توجه به این که اگر این اتفاق رخ دهد طبیعتا یک سری دروس مشترک برای همه دانش آموزان مد نظر قرار می‌گیرد انتظار می رود از جزئیات آن به خوبی روشنگری صورت گیرد.

این تصمیم با واکنش هایی روبرو بوده. مثلا به گزارش شرق محمد داوری، فعال و کنشگر حوزه آموزش و پرورش، دراین‌باره معتقد است از کلیت طرح می‌توان دفاع کرد، اما با شروط مشخص و مقدمات متقن. وی می‌گوید: «باید در سه سال متوسطه دوم، درس‌ها انتخابی باشند. نظام‌های آموزشی که درس‌هایشان انتخابی بوده‌اند نتیجه بهتری گرفته‌اند. نظام آموزش عمومی در کشور‌هایی مانند آمریکا، سوئیس، نروژ و سنگاپور با همین مدل طراحی و مدارس به همین سبک و سیاق اداره می‌شوند».

و یا محمدرضا نیک‌نژاد، معلم فیزیک و کارشناس حوزه آموزش نیز با انتقاد از طرح مطرح‌شده گفت: «این طرح ایرادات عمده‌ای دارد. طرح‌هایی که تأثیرات اجتماعی گسترده‌ای دارند و در نهاد بزرگی به نام مدرسه قرار است اجرا شوند، بخش بزرگی از جامعه را متأثر می‌کنند. اولین نکته این است که ذی‌نفعان باید بدانند که ضرورت اجرای طرح چه بوده است؟ یعنی ساختار رشته‌های پیش از آن، چه ایرادی داشته است که مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که تغییراتی را ایجاد کنند؟».

وی ادامه داد: «ما به عنوان کارشناسان و استخوان‌خردکرده‌های نظام آموزش عمومی، هیچ اطلاع دقیقی از فسلفه و چرایی اجرای این طرح نداریم. هرچند این طرح نمونه جهانی دارد و منکر آن نیستیم. اما در بسیاری از کشورها، یک رشته علوم داریم که رشته‌های نظری را پوشش می‌دهد.

آن‌ها نیز به ضرورت جامعه و ساختار آموزش و پرورش بومی خود این تغییر را ایجاد کرده‌اند. حالا این سؤال برای دانش‌آموزان، والدین و کارشناسان مطرح است که ضرورت این تغییر چیست؟ »

در هر صورت باید تا اعلام جزئیات کامل طرح منتظر ماند و دید آیا با تجمیع رشته ها بار روانی از دوش دانش آموز و معلم برداشته می شود و دانش آموزان به فراگیری علم علاقه مندتر می شوند و یا بدون بستر سازی مناسب و بررسی های لازم آسیب های جدی به نظام آموزشی وارد می شود؟

آیا موضوع کنکور و ملزومات آن در این طرح در نظر گرفته می شود؟ با ادغام رشته ها چه کتاب هایی قرار است به دانش آموزان تدریس شود و چه کتاب هایی حذف می شود؟ ملاک این انتخاب ها چیست؟ آیا آموزش و پرورش اهداف و برنامه های این طرح را به خوبی شفاف سازی می کند؟ و سوالات دیگری که باید منتظر پاسخ آن ها بمانیم.



نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. آموزش پرورش ربشه و فنوداسیونش باید عوض بشه . اگر توانستی تو ظرف گِلی ، پاستا بخوری اونوقت می تونی با این آموزش و پرورش هم شاهد رشد در دنیای امروز باشی . تغییر دکور چیزی رو عوض نمی کنه جز هزینه ی بیشتر .

  2. اشتباه محضه
    وقت بچه های مردم رو تلف میکنند

    چقدر آزمایش و خطا میکنید؟؟؟؟مملکت صاحب نداره؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا