با خوانندگانخبر ویژه

آموزش و پرورش باید وزارتخانه اول کشور باشد

 پس از جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، مشاهده کردیم که همه وزرای پیشنهادی به جز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مجلس رأی اعتماد گرفتند.

مدرسه آنلاین- این یعنی نمایندگان مجلس یازدهم علی رغم همه قرابت های فکری و سیاسی با دولت سیزدهم، صلاحیت های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش (حسین باغگلی) را در حد و اندازه های این وزارتخانه مهم تشخیص ندادند.

بر همین اساس معرفی گزینه ای ضعیف و بی تجربه برای وزارتخانه آموزش و پرورش و نگاه آزمون و خطایی به این نهاد مهم در حالی در دولت سیزدهم به آزمون گذاشته شد که می دانیم این وزارتخانه یکی از مهم ترین وزارتخانه های کشور است.

دکتر بهادر زارعی، استاد گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران که سابق بر این تجربه دبیری آموزش و پرورش را نیز در کارنامه دارد، این وزارتخانه را مهم ترین وزارتخانه کشور می داند و برای این نظر خود ادله ای را نیز ارائه می کند.

در ادامه عین یادداشت این استاد دانشگاه که عقیده دارد آموزش و پرورش باید وزارتخانه اول کشور باشد آمده است:

دکتر بهادر زارعی-تا زماني که آموزش وپرورش کشور وزارت خانه اول کشور نشود مانند کره جنوبی، ژاپن‌، فنلاند، آلمان، انگلستان و تمام کشورهای توسعه‌یافته جهان، نه مشکلات ايران سامان می یابد، نه توسعه چرخش به حرکت در می آید و نه جامعه شرایط گذار حال حاضر را طی خواهد کرد بلکه عقب گرد ویژگی ذاتي چنین کشورهايي به دلیل بی توجهی به نظام آموزشی کشور است.

باید آموزش وپرورش کشور اولويت ملي ايران بشود، تمام وزارت خانه ها رسالت خودشون هماهنگ شدن با وزارت آموزش وپرورش بدانند، تمام امکانات شهرها و شهرداری ها باید برای نظام آموزشی کشور بسيج شود، در انگلستان شورای شهر حقوق معلمان آنهم به طور ویژه پرداخت می کند، در ایران ما نهادهای امنيتي بالاترین دريافتی و کمترین حقوق به نظام آموزشی تعلق می گیرد.

تمام دولت مردان ایران پس از انقلاب‌ یا روحاني بودند یا روحاني زاده و درک درستي از جايگاه آموزش وپرورش مدرن در فرایند توسعه ملی را در قرن حاضر نداشتند، در کار پژوهشی که در سال ۱۴۰۰ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بيرون داده توسعه انساني ايران در ۴ سال گذشته در بدترين وضعیت خود قرار دارد، به نظر نمی رسد دولت جدید هم نگاه عقلانی تري به نظام آموزش و پرورش کشور داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا