بهداشت و درمانخبر ویژهمامان بابا

چند توصیه بهداشتی برای روزهای آلوده

آلودگی هوا که این روزها امان همه را بریده، می تواند به اعماق ریه‌ها نفوذ کرده و از طریق رگ‌های خونی در سراسر بدن پخش شود؛ در این شرایط اضطراری رعایت برخی نکات بهداشتی برای حفظ سلامت ضروری است.

مدرسه آنلاین – اگر چه پایداری آلاینده‌ها در شهرهای پرجمعیت و صنعتی بیشتر است اما آلودگی هوا موضوعی است که این روزها همه با آن درگیرند؛ در نتیجه رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامتی امری ضروری است.

سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 در گزارشی اعلام کرد که آلودگی هوای فضای بیرون، خطر بزرگی برای سلامتی انسان است.

در این گزارش آمده است که آلاینده‌‌های هوا می‌توانند آسم را تشدید، سرفه را افزایش و عملکرد ریه‌ها را کاهش دهند. همچنین این آلاینده‌ها خطر برونشیت، سردرد، ضربان نامنظم قلب، حملات قلبی غیرکشنده و مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

عوامل اصلی ایجاد هوای آلوده در شهرها عبارتند از دود اگزوز خودروها، اتوبوس‌ها و هواپیماها. همچنین اوزون سطح زمین، ناشی از واکنش گازهای حاصله از موتور وسایل نقلیه و سوخت‌‌ها در برابر اشعه خورشید، عامل دیگری برای تشدید این آلودگی است.

باران اسیدی هنگامی شکل می‌گیرد که رطوبت در هوا با نیتروژن اکساید و سولفور دی اکساید واکنش می‌دهد، این مواد از وسایل نقلیه‌ی موتوری و کارخانه‌ها و نیروگاه‌هایی آزاد می‌شوند که زغال یا نفت می‌سوزانند.

جالب است بدانید نواحی روستایی نیز در برابر آلودگی هوا مصون نیستند. گرد و خاک حاصل از تراکتورهایی که زمین را شخم می‌زنند، کامیون‌ها و ماشین‌هایی که در جاده‌های خاکی و ماسه‌ای و معادن کوهستانی در حرکت‌اند، به همراه دود ناشی از آتش زدن بقایای محصولات و سوزاندن چوب‌ها، همگی می‌توانند هوای پاک را دچار آلودگی کنند.

چه کسانی از آلودگی هوا آسیب می‌بینند؟

چند توصیه بهداشتی برای روزهای آلوده

اگرچه همه مردم از آلودگی هوا آسیب می‌بینند، اما افرادی که در هوای آلوده بیشتر از همه در معرض آسیب هستند، عبارتند از :

-افراد مبتلا به آسم
-افراد مبتلا به بیماری قلبی
-افراد مبتلا به بیماری تنفسی
-کودکان
-بزرگسالان فعال که در بیرون از خانه ورزش می‌کنند
-افراد مسن
-افراد مبتلا به بیماری دیابت
-زنان باردار

در شرایط آلودگی هوا برای محافظت از خود حتما به توصیه‌های بهداشتی زیر توجه کنید:

ماندن در خانه

سعی کنید در خانه بمانید و درب و پنجره‌ها را بسته نگهدارید. ماندن در بیرون از خانه می‌تواند خطر بیماری‌های ریوی، حملات قلبی، آسم و دیگر بیماری‌ها را افزایش دهد.

ساعت های اول صبح

گروه‌های سنی حساس و به ویژه بیماران قلبی، عروقی، تنفسی و همچنین سالمندان باید مراقبت بیشتری داشته باشند و حتی الامکان در ساعت‌های اول صبح از فعالیت‌های فیزیکی خارج از محیط و منزل اجتناب کنند.

دستگاه تصفیه هوای خانگی

یک تصفیه هوای خانگی نصب کنید تا مانع آلودگی هوای خانه شوید. فیلتر دستگاه را با توجه به توضیحات محصول هر سه تا شش ماه تعویض کنید.

ورزش در فضای باز

از فعالیت‌های سنگین و ورزش در فضای باز خودداری کرده و ترددهای غیرضروری خود را به ساعت‌های دیگری موکول کنید تا پایداری هوا رفع و از میزان آلاینده‌ها در هوا کاسته شود.

ماسک

چند توصیه بهداشتی برای روزهای آلوده

افرادی که به اقتضای کاری چند ساعت در فضای باز قرار می‌گیرند از ماسک تنفسی مناسب و استاندارد استفاده نمایند.

پرهیز از سیگار

از سیگار کشیدن یا رفتن به مکان‌هایی که مردم در آن‌ها سیگار می کشند یا آتش روشن می‌کنند اجتناب کنید. دود سیگار آلودگی هوا را تشدید می کند.

شستشوی صورت

شستشوی صورت با آب و صابون و نیز شستشوی مجاری تنفسی فوقانی به منظور کاهش عوارض و حساسیت موثر می‌باشد.

مرطوب نگه داشتن پوست

آلودگی های موجود در هوا که روی پوست می نشینند، مواد مغذی و رسوبات را از بین می برند و در مدت زمان طولانی عاملی برای مشکلات آبرسانی پوست می شوند و آن را خشک می کنند. پس هر صبح و هر شب پوست تان را مرطوب کنید تا به تقویت آن کمک نمایید و مانع از آسیب های جدی شوید.

کیفیت هوای خانه

شومینه‌های چوب سوز را با انواع مدل‌هایی که گاز طبیعی می‌سوزانند جایگزین کنید. با این کار کیفیت هوا در خانه‌تان بالاتر می‌رود و انتشار آلودگی به خارج از منزل را نیز کمتر می‌کنید.

گیاهان خانگی و آپارتمانی

گیاهان خانگی اکسیژن و رطوبت را به اندازه کافی در فضای داخل خانه ایجاد می کنند و باعث از بین بردن مواد آلوده کننده و مواد مضر می شوند؛ مواد مضری که از طریق اقداماتی مثل جاروبرقی کشیدن در منزل ایجاد می گردد. گیاهان خانگی مثل آریکا پالم، فیکوس و بامبو بسیار مناسب هستند.

توجه به تغذیه

برای حفظ سلامتی در هوای آلوده به تغذیه خود توجه کنید:

چند توصیه بهداشتی برای روزهای آلوده

1. تغذیه‌تان را تغییر دهید تا به ریه‌هایتان کمک کند اثرات آلاینده‌های هوا را تحمل کنید.
بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند غذاهای خاص غنی از ویتامین، می‌توانند به بدن شما کمک کنند تا مقاوم‌تر باشد.

2. مصرف غذاهای غنی از ویتامین A و بتاکاروتن را افزایش دهید.
ویتامین A به تشکیل و حفظ غشای موکوسی بینی و دستگاه گوارش شما کمک می‌کنند و باعث می‌شوند سیستم گوارشی در مقابل عفونت مقاومت بیشتری داشته باشد. منابع غنی از این مواد عبارتند از مارگارین، کره، سیب زمینی شیرین، هویج و جگر.

3. غذاهای غنی از ویتامین C بخورید.
این ویتامین به ساخت مواد لازم برای ترمیم و همچنین مواد تقویت کننده رگ‌های خونی کمک می‌کند و باعث می‌شود سریعتر بهبود پیدا کنند. منابع مناسب عبارتند از پرتقال، توت فرنگی، انبه، گریپ فروت، کلم بروکلی و پاپایا.

4. غذاهای غنی از ویتامین E مصرف کنید.
ویتامین E از سلول‌ها در برابر تخریب محافظت می‌کند، اکسیژن رسانی به سلول‌ها را افزایش داده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. برای جذب این ویتامین سبزیجات سبز برگ دار، غلات کامل، زرده تخم مرغ، کره و روغن‌های گیاهی مصرف کنید.

5. مقدار سلنیوم رژیم غذایی‌تان را بالا ببرید.
سلنیوم از آسیب رادیکال‌های آزاد به کبد و ریه‌ها و ابتلا به سرطان محافظت می‌کند. برای جذب کامل سلنیوم، تخم مرغ، پیاز، سیر، غلات کامل و ماهی بخورید.

6. آب بنوشید. جهت تسهیل خروج املاح و ذرات آلوده از بدن نوشیدن آب زیاد توصیه می‌گردد.

داروی به موقع

افراد حساس باید داروهای خود را به موقع و در ساعت تعیین شده مصرف کنند و درصورت بروز مشکل جسمی و تشدید بیماری، حتماً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی محل سکونت مراجعه کنند تا مداخله‌های درمانی انجام و از وقوع اتفاق‌های ناگوار جلوگیری شود.

امید است که با رعایت نکات یاد شده بتوانیم شرایط حاکم را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. توصیه بهداشتی ؟! مثل این می ماند که طرف پریده وسط آب پر از لجن و کثافت بعد بهش توصیه بهداشتی بکنید . اصلا جای توصیه نیست . فقط باید آلودگی از بین برود . اصلاح خودروها ، جابجایی کارخانه ها ، بازگرداندن مهاجران به موطن خودشان ، گسترش فضای سبز .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا