کلاس درسمتوسطه دوم

معارف اسلامی: ضرورت داشتنِ مرجع تقلید؛ اقسام عدل

امروز فضای مجازی و بستر اینترنت به یکی از مراجع مهم برای دانش آموزان تبدیل شده است تا با مراجعه به آن پاسخ بسیاری از پرسش های خود را بیابند.

تحریریه مدرسه آنلاین تلاش می کند تا در این بخش اطلاعات به روز و مستندی را پیرامون موضوعات درسی تهیه و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهد.

امروز نمونه سؤالاتی را از معارف اسلامی با هم مرور می کنیم.

* اگر کسی بدون تقلید از مرجع واجد شرایط، عملی را انجام دهد، حکم آن در صورت عدم مطابقت با واقع شرعی، کدام است؟

الف) جایز است.                               ب)مکروه است.

ج) باطل است.                                 د) حرام است.
بله، گزینۀ (ج) پاسخ ماست. 


*آیۀ شریفۀ «أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ» ناظر بر کدام یک از اقسام عدل است؟

الف) جزایی                                   ب) تکوینی

ج) تشریعی                                 د)قضائی

پاسخ شما درست است، گزینۀ (الف) جواب سؤال است. عدل جزایی به این معناست که خداوند در روز قیامت میان افراد به عدل داوری می‌کند و حق کسی را تباه نمی‌کند؛ یعنی میان افراد نیکوکار و بدکار به یکسان داوری نمی‌کند و پاداش هرکس را متناسب با اعمال او می‌دهد. همچنین عدالت جزایی خدا اقتضا می‌کند که افرادی که به آنها تکلیفی ابلاغ نشده است، مجازات نشوند. قرآن در این باره می‌فرماید: «أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ (ص:28)؛ يا [مگر] كسانى را كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‌اند، چون مفسدان در زمين مى‌گردانيم، يا پرهيزگاران را چون پليدكاران قرار مى‌دهيم؟»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا