جدیدترین اخبارمتوسطهمدرسه

مدرسه ای در پایتخت که قدمتش به نیم قرن می رسد

دبیرستان شهید مدرس، از آن دست مدارس خاص پایتخت است که شهدای بسیاری تقدیم انقلاب کرده، مشاهیری را در حوزه فرهنگ و ورزش در خود پرورانده و حالا با گذشت ۴۹ سال از آغاز تاسیس، مقاوم‌سازی شده و دانش‌آموزانش از هفته گذشته به مدرسه خود برگشته‌اند؛ مدرسه‌ای منقش به پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی، کتیبه‌های کاشیکاری فیروزه‌ای که هر مخاطبی را به دل تاریخ می‌برد، اینجا بچه‌ها در حال و هوایی متفاوت درس می‌خوانند.

مدرسه آنلاین- دبیرستان شهید مدرس با مساحت ۹۰۰۰ و زیربنای ۵۴۰۰ متر مربعی در سال ۱۳۵۲ در ناحیه دو شهرری تهران ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ به عنوان مدرسه ماندگار به ثبت رسیده است و به این ترتیب بعد از دبیرستان‌ البرز و مدرسه دارالفنون، به عنوان سومین مدرسه ماندگار تهران شناخته می‌شود.

این مدرسه که با بهره‌گیری از اصول معماری سنتی بنا شده، به علت فرسوده بودن نیاز به مقاوم‌سازی پیدا کرده و طی سه سال با هزینه‌ای حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد تومان، استحکام یافته، جانی تازه گرفته و مهیای پذیرش دوباره دانش‌آموزان خود شده است.

عباس زارع، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در این باره می‌گوید: پروژه مدرسه ماندگار شهرری یک کار تخصصی است که توان اجرایی نوسازی مدارس در انجام آن مشخص می‌شود. این مدرسه از معماری ایرانی اسلامی بهره گرفته و جزو مدارس ماندگار ماست که میراث فرهنگی اجازه تغییر نمای مدرسه را نمی‌داد. بنابراین ما تمهیدات لازم برای مقاوم سازی را انجام دادیم، پی‌ها تقویت و سقف‌ها تسمه کشی شده‌اند و استانداردسازی فضا به خوبی صورت گرفته است. همچنین از دیگ چگالشی برای گرمایش استفاده شده که از آیتم‌های مدرسه سبز به شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: این مدرسه ۳۸ کلاس درس دارد و دانش آموزان دوره دوم متوسطه رشته‌های ریاضی، تحربی و انسانی را می‌پذیرد. تاسیسات الکتریکال و مکانیکال ساختمان عوض شده‌اند و هزینه مقاوم سازی ۱۸ تا ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

عبدالهی، مدیر دبیرستان شهید مدرس نیز به پیشینه و قدمت این مدرسه ۴۹ ساله اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال ۱۳۴۲ مدرسه ای تحت عنوان عظیمیه در شهر ری داشتیم که پس از ساخته شدن دبیرستان شهید مدرس، آن مدرسه به اینجا منتقل می‌شود و در واقع می‌توان گفت که دبیرستان مدرس از سال ۱۳۵۲ به صورت رسمی آغاز به کار کرده اما از سال ۴۲ تا ۵۲ هم پرونده‌هایی از دانش آموزان داریم و بناست در طبقه آخر این مدرسه موزه‌ای هم ایجاد کنیم.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه این مدرسه در طرح میراث فرهنگی بوده، با رویکرد میراث فرهنگی، اصلاحات مورد نیاز و همچنین مقاوم‌سازی طی سه سال انجام شده است. دانش آموزان ما سه سال در مدرسه دیگری آموزش دیدند و از هفته گذشته آموزش آنها از سر گرفته شد. بهترین کیفیت و شرایط که امکان داشت در این مدرسه استفاده شد و باید از نوسازی مدارس قدردانی کنیم.

وی با بیان اینکه این مدرسه ۴۰۰ دانش آموز دارد، اما دارای ظرفیت پذیرش ۱۶۰۰ دانش آموز در هر شیفت است عنوان می‌کند: شرط معدل بالای ۱۹ برای پذیرش دانش آموزان تعریف شده و در سه چهار سال گذشته این‌گونه بوده است و در آینده برگزاری آزمون هم از اولویت‌های پذیرش ما خواهد بود. اکنون این مدرسه در حال حاضر هیئت امنایی و یکی از مدارس ماندگار تهران است.

به گفته عبدالهی، این مدرسه یک صد دانش‌آموز شهید تقدیم انقلاب کرده و اولین شهید شهر ری، «شهید عباس ملکی»، دانش‌آموز این مدرسه بوده است. همچنین حمید سوریان، علیرضا دبیر، فرماندار فعلی شهر ری و بسیاری اشخاص شناخته شده دیگر در این مدرسه درس خوانده‌اند.

عباس زارع، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، در جریان بازدید از چند مدرسه تهران در مناطق ۱۶، ۱۲ و شهر ری توضیحاتی به خبرنگاران درباره روند ساخت و ساز مدارس، وضعیت سرانه فضای آموزشی، استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی، اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس فرسوده داده است که در ادامه می‌آید:

وی با بیان اینکه از ابتدای فروردین ماه امسال، نوسازی مدارس ۹۳ پروژه در قالب ۸۹۰ کلاس درس به مساحت ۱۲۱ هزار مترمربع تحویل آموزش و پرورش و دانش‌آموزان داده است می‌گوید: در استان تهران هر روز ۲.۸ کلاس درس تحویل دانش‌آموزان شده است که به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ درصد این کلاس‌ها با مشارکت خیرین ساخته شده‌اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران می‌افزاید: حدود ۱۵ درصد مدارس استان، نیازمند تخریب و بازسازی هستند. ۸۳۹۰ کلاس درس تخریبی و ۱۳ هزار و ۵۹۰ کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی داریم که عمدتا در شهر تهران هستند.

سرانه پایین فضای آموزشی در تهران

زارع با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی در استان تهران ۳.۸ مترمربع است، در حالی که میانگین کشوری به ۵.۲ متر مربع رسیده می‌گوید: سازمان نوسازی مدارس دستگاهی اجرایی و تخصصی به شمار می‌رود و در حدتوان مشغول به کار است، تا جایی که اخیرا در کل کشور ۱۱۰۰ مدرسه جدید افتتاح شده، اما تهران وضعیت سرانه آموزشی خوبی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در بند “ی” تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به مولدسازی به عنوان یکی از راهکارهای تامین بودجه و حل مشکل فضای آموزشی اشاره شده است. ۳۲ ملک مازاد در تهران رصد شده که اگر عملیاتی شود و پس از طی فرایند مزایده به فروش برسند بسیاری از مشکلات ما حل می‌شوند. اکنون این کار در حال انجام است و ما امیدواریم که به امسال برسد.

بیشترین مدارس فرسوده در کدام مناطق هستند؟

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در پاسخ به اینکه بیشترین مدارس فرسوده در کدام مناطق قرار دارند؟ می‌گوید: مناطق ۱۲، ۶، ۸ و ۱۱ در شهر تهران و شهریار، دماوند و شهر ری در شهرستان‌های استان تهران دارای بیشترین مدارس فرسوده هستند.

زارع درباره جایابی ساخت مدارس و تشخیص ساخت مدارس جدید در نقاط مختلف نیز عنوان می‌کند: ما مکان‌یابی نقطه‌ای را برای ساخت مدارس در تهران انجام داده‌ایم. بدترین وضعیت را در منطقه ۱۷ داریم که سرانه فضای آموزشی ۲.۶۹ صدم مترمربع است و بعد منطقه ۴ را داریم که سرانه‌اش ۳.۱۵ صدم متر مربع است. منطقه ۱۷ مشکل دارد اما باید بررسی کرد که کجای منطقه ۱۷ مشکلات بیشتری دارد. باید مکان‌یابی نقطه‌ای انجام دهیم که مشخص شود کجا تراکم بیشتر و نیاز به ساخت مدارس جدید بیشتر است. همچنین باید پروژه هایی اجرا شوند که به لحاظ مالکیت مشکلی نداشته باشند. در تامین زمین هم مشکل داریم. در هفته‌های آتی در شهرستان‌های استان تهران نیز مکان‌یابی نقطه‌ای مدارس را آغاز خواهیم کرد.

تهران ۱۸۲۰ مدرسه دیگر می‌خواهد

وی همچنین در پاسخ به اینکه چه تعداد مدرسه در استان تهران نیاز است؟ اظهار می‌کند: ۱۸۲۰ مدرسه ۱۵ کلاسه نیاز داریم و اگر بخواهیم به سرانه متوسط کشوری برسیم و مدارس تخریبی را حذف کرده و بازسازی کرده و مقاوم‌سازی را نیز اجرا کنیم حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم. نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها هستیم؛ خوشبختانه خیرین را نیز در کنار خود داریم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره ساخت مدرسه در مناطقی چون ۲۲ تهران که انبوه‌سازی در آنجا انجام می‌شود می‌گوید: طبق ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش انبوه‌سازان باید به ازای هر ۲۰۰ واحد یک مدرسه هم بسازند. اکنون شهرداری پایان کار نمی‌دهد تا مجوز و پایان کار از نوسازی مدارس تهران بگیرند و مدارس را ساخته باشند. هرچند هنوز در منطقه ۲۲ مشکل داریم و در منطقه اسلامشهر حکم هم داده شده و باید ۱۷ مدرسه توسط انبوه سازان ساخته شود که در حال پیگیری هستیم.

زارع درباره ساخت مدرسه در مسکن مهر نیز می‌گوید: نوسازی مدارس نمی‌تواند وارد این موضوع شود، طبق مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۲ باید ساخت و ساز مدرسه را نیز شرکت‌های عمرانی انجام دهند و ما نظارت عالی نقشه‌ها را انجام می‌دهیم. ما نمی‌توانیم و حق نداریم یک ریال اعتبار برای ساخت مدرسه در مسکن مهر هزینه کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه ۳۸ میلیارد تومان تجهیزات هنرستانی در سال جاری خریداری کردیم اظهار می‌کند: اولویت بندی برای خرید تجهیزات از سوی ادارات آموزش و پرورش انجام می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران پیرامون به‌روزرسانی و اصلاح سیستم گرمایشی مدارس تهران نیز می‌گوید: استانداردسازی موتورخانه‌های مدارس را انجام دادیم. شعله مستقیم در استان تهران کاملا حذف شده و اگر در مدرسه ای از شعله مستقیم استفاده می شود مدرسه استیجاری است، اما کلا شعله مستقیم یعنی بخاری‌های گازی را حذف کردیم. در سال ۱۴۰۱، ۱۴۵ مدرسه با ۱۸۰۰ کلاس درس را که موتورخانه های مستهلک داشتند استانداردسازی کردیم. اخیرا استانداردسازی ۶۵ مدرسه با حدود ۸۰۰ کلاس درس را نیز در برنامه داریم.

زارع درپاسخ به اینکه چه تعداد مدرسه با قدمت بالای ۴۰ سال در تهران داریم؟ اظهار می‌کند: حدود ۷۴ درصد از مدارس دولتی تهران که ۶۵۵۰ مدرسه می‌شود بعد از انقلاب ساخته شده‌اند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا