دیگه چه خبر؟سیاسی

فیلمی از سرازیر شدن اتوبوسی افغانیها به ایران

اوضاع کار و اقتصاد افغانستان به گونه‌ای است که غالب آنها به فکر مهاجرت هستند و ایران را بهترین مقصد خود می‌بینند. از این رو هر روز بیشتر و بیشتر وارد ایران می‌شوند.

مدرسه آنلاین- گویا مرزهای کشور برای مهاجران افغان مهیاست تا هر تعدادی که می‌خواهند وارد کشور شوند. گرچه ایران با روی گشاده افغان‌ها را پذیرفته اما پذیرش بی‌ضابطه می‌تواند مشکلاتی را برای کشور و مردم ایران به وجود بیاورد.

یک گزارشگر افغان به پایانۀ اتوبسرانی در کابل افغانستان رفته و گزارش میدانی از ترافیک در این ترمینال‌ها تهیه کرده که به گفتۀ او دلیل سیل مسافر، مهاجرت به کشورهای اطراف به ویژه ایران است. گزارشکر، تعداد مسافرانی که با این هدف به ترمینال می‌آیند، روزانه 4 هزار نفر اعلام می‌کند! او در ادامه با شماری از مسافران مصاحبه می‌کند که مشخص می‌شود اغلب آنها به نیمروز می‌روند؛ جایی که محل تجمع قاچاقچی‌های افغانی‌ و سازماندهی برای قاچاق انسان به سمت ایران عمدتاً از طریق مرز پاکستان است. آنها از توافقش با قاچاقبر برای رساندنشان تا خود تهران با نرخ 6 تا 7 میلیون تومان می‌گویند. یک افغانی از بنّایی می‌گوید و افغانی دیگر می‌گوید که در ایران قرار است نجّاری کند و پدرش برایش شغلش را آماده کرده است. افغانی دیگر می‌گوید قرار است در ایران خیاطی کند!

گزیدۀ این گزارش را در ادامه می‌بینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا