خبر ویژه

لباس فرم مدرسه؛ از مخالفت والدین تا تأکید مدیران

لباس فرم در مدارس از جمله موضوعات جنجالی است که هر سال و در آستانه بازگشایی مدارس به صدر اخبار حوزه آموزش و پرورش می آید. برخی از محاسن آن می گویند و برخی از معایبش!

مدرسه آنلاین- خبرگزاری ایمنا به تازگی در همین رابطه گزارش مفصلی را منتشر کرده که قابل تأمل است و در آن به مواضع اولیاء و مربیان و نیز کارشناسان اشاره شده است.

والدین در حالی از هزینه بالای این لباس ها و چرایی اجباری بودنش انتقاد می کنند که مدیران و کارشناسان عقیده دارند این لباس ها محاسن فراوانی دارد و حتی در هزینه سالانه والدین نیز صرفه جویی می کند.

صحبت والدین از تنگناهای مالی و اجبار به تغییر رنگ لباس مدارس

شعبانی، مادر دو دانش‌آموز دوره ابتدایی و متوسطه اول با بیان اینکه مدیر مدرسه اجبار کرده است لباس فرم تهیه کنیم، می‌گوید: مگر نه این است که خرید لباس فرم اجباری نیست، آن هم در این وضعیت که هزینه‌ها بالاست؟ حتی برخی از این لباس‌ها پارچه‌های نامرغوبی دارند و در مدرسه دخترم کارت‌هایی را توزیع کرده‌اند که به فلان خیاطی مراجعه و لباس فرم تهیه کنید، هزینه این لباس تقریباً ۴۵۰ هزار تومان است که ۲۰۰ هزار تومان بیعانه گرفته‌اند و مابقی را هم زمان تحویل لباس باید پرداخت کرد.

وی درباره اینکه سال گذشته برای پایه هفتم فرزندم لباس فرم را با تاکید مدیران مدرسه خریداری کردم که یک بار هم استفاده نشد، امسال هم چون رنگ لباس باید تغییر کند باز باید برای آن هزینه کنم، اظهار می‌کند: به مدیران مدارس در این زمینه اعتراض کردیم اما متأسفانه توجهی نکردند؛ وقتی مدیر مدرسه اجبار می‌کند، بچه‌ها هم خانواده‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند، بنابراین باید هر چه زودتر این لباس‌ها را تهیه کنیم.

شعبانی می‌گوید: تغییرات هرساله لباس فرم دانش‌آموزان علاوه بر اینکه هزینه‌های سنگینی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، به‌طورکامل دست والدین و اولیای دانش‌آموزان را از نظر قیمت، کیفیت، رنگ و دوخت می‌بندد؛ بنابراین باید به صورت تحمیلی این لباس‌ها را از خیاطی طرف قرارداد خریداری کنیم.

در شرایطی که تنگناهای مالی در بعضی خانواده‌ها در کنار افزایش هزینه تحصیل فرزندان وجود دارد، در آغاز سال تحصیلی اجبار به تغییر رنگ لباس مدارس غیرمنطقی است و این خود هزینه خانواده‌ها را دوچندان می‌کند.

افزایش ۲۵ درصدی قیمت فرم مدارس / الزام مدارس برای پوشیدن لباس فرم

طهماسبی، عضو انجمن اولیا و مربیان یکی از مدارس درباره اینکه طبق ابلاغ وزارت آموزش و پرورش اجباری بر تهیه لباس فرم جدید نیست و دانش‌آموزان با بازگشایی مدارس می‌توانند از لباس‌های سال قبل استفاده کنند، اما بیشتر مدارس مطابق با گفته‌های والدین، لباس فرم مدرسه را الزامی کرده‌اند، می‌گوید: قیمت‌های سلیقه‌ای، کیفیت پارچه نامرغوب، زمان نامناسب و اجبار برای تحویل فرم مدرسه به خانواده، فروش اقلام نامربوط در کنار فرم مدرسه و تشویق بیش از حد خانواده و دانش‌آموزان برای خرید این اقلام، دغدغه‌های بی‌پاسخی است که منجر به افزایش نارضایتی خانواده‌های دانش‌آموزان می‌شود.

وی اظهار می‌کند: برخی والدین از موضوع تغییر رنگ هرساله روپوش مدارس استقبال کردند اما والدینی که زندگی آن‌ها بر پایه حقوق‌های متوسط است، این روش را نمی‌پسندند و اکنون که خرید هر روپوش برای سال تحصیلی جدید با ۲۵ درصد افزایش، هزینه‌ای بیش از ۵۰۰ هزار تومان را به خانواده تحمیل می‌کند اعتراض‌ها بیشتر شده است.

این عضو انجمن اولیا و مربیان مدرسه، پیرامون اینکه در سال‌های اخیر دانش‌آموزان با هر لباسی نمی‌توانند به مدرسه بروند و لباس فرم، یکی از دغدغه‌های مهم والدین است، می‌افزاید: مدیران مدارس دانش‌آموزان را ملزم به تهیه لباس‌های فرم با رنگ‌های یکسان و هم‌شکل می‌کنند به‌طوری که بیش از ۹۰ درصد مدارس، پوشیدن فرم مدرسه را اجباری کرده‌اند.

افزایش اعتماد به نفس و هویت‌بخشی دانش‌آموزان با لباس فرم مدارس

علیرضا رحیمی، کارشناس آموزشی و تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اینکه خرید لباس فرم مدرسه یکی از مسائل مدارس و خانواده‌ها در ابتدای سال تحصیلی است، می‌گوید: با یک نگاه کلی نمی‌توانیم بگوییم که بحث لباس فرم دانش‌آموزان، موضوعی مناسب و نامناسب است؛ باید اهداف این طرح را مورد کاوش قرار داد.

وی پیرامون اینکه استفاده از فرم مدرسه و بحث بر سر مفید یا مضر بودن آن تنها مختص کشور ما نیست، اظهار می‌کند: بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهایی در شبه قاره هند با امکانات عالی تحصیلی بر این باورند که پوشیدن لباس فرم مدرسه فواید بیشتری نسبت به معایب آن برای دانش‌آموزان دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

این کارشناس آموزشی و تربیتی، پوشیدن فرم یکسان در مدارس با یک استاندارد منظم را نشانه دانش‌آموز بودن و فرهنگ خاص آموزش می‌داند و می‌افزاید: افزایش اعتماد به نفس از مهم‌ترین مزایای استفاده از لباس فرم در مدارس است. پوشیدن فرم یکسان تأثیر مثبتی روی عزت نفس دانش‌آموزان دارد. وقتی همه یک‌شکل لباس بپوشند، دیگر کسی لباس خودش را با دیگری مقایسه نمی‌کند چراکه همگی از نظر ظاهری شبیه هم هستند. معتقدم پوشیدن لباس فرم سبب هویت بخشیدن به دانش‌آموزان می‌شود

صرفه اقتصادی لباس فرم / لزوم تسهیل‬ شرایط پرداخت هزینه فرم مدارس

رحیمی با تاکید بر اینکه در تهیه لباس فرم باید نکات تربیتی آن مورد توجه مدارس قرار بگیرد، اظهار می‌کند: لباس متحدالشکل سبب هم‌پوشانی اختلاف طبقاتی بین دانش‌آموزان می‌شود، اما مدیران مدارس باید رنگ، کیفیت و نوع دوخت لباس را به والدین اعلام کنند تا قدرت انتخاب جنس مرغوب و مدیریت هزینه را داشته باشند؛ چراکه فرم‌های مناسب و زیبا با علایق دانش‌آموزان انگیزه آن‌ها را در پوشیدن یونیفرم‌ها بیشتر می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند در شرایطی که تنگناهای مالی در بعضی خانواده‌ها وجود دارد تهیه فرم مدرسه در آغاز سال تحصیلی اجبار غیرمنطقی است، می‌افزاید: امروز مباحث اقتصادی تنها مختص مسائل آموزش و پرورش نیست که بگویم مدیران مدارس یا وزارتخانه با لباس یونیفرم مدرسه، مافیایی درست کرده‌اند به‌هیچ‌وجه این موضوع صحیح نیست. البته در این میان برخی به صورت خرد سودهایی کسب می‌کنند که این مباحث جای صحبت دارد.

این کارشناس آموزشی و تربیتی ادامه می‌دهد: معتقدم تهیه فرم مدارس برای خانواده‌ها طی یک‌سال تحصیلی در بلندمدت صرفه اقتصادی بیشتری دارد، چراکه با نبود لباس یونیفرم باید در طول سال حداقل دو تا سه لباس برای رفتن فرزندان به مدرسه خریداری کنند که با شرایط فعلی فقط خرید یک شلوار جین برای دانش‌آموزان ابتدایی بیش از ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد اما باوجود تنگناهای مالی و اقتصاد ناسالم، مدیران مدارس می‌توانند با تمهیدات لازم وضعیت پرداخت‌ها را برای والدین راحت‌تر کنند.

تهیه فرم مدرسه برای دانش‌آموزان اجباری نیست

شهرام صانعی، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه برای تهیه فرم مدرسه اجباری برای دانش‌آموز و مدرسه وجود ندارد، می‌گوید: در سال جاری آموزش و پرورش در موضوع فرم مدارس تنها مجری ماده ۸۵ قانون آئین‌نامه اجرایی مدارس است که در آن به تصویب مدل فرم دانش‌آموزی توسط شورای مدرسه اشاره شده و ادامه فرآیند نظیر انعقاد تفاهمنامه با تولیدی، نظارت بر دوخت و دوز، قیمت و کیفیت تا زمان توزیع فرم، در اختیار انجمن اولیا و مربیان مدرسه است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نقشی در تعیین قیمت فرم دانش‌آموزی مدارس ندارد، اظهار می‌کند: در صورت اجبار دانش‌آموز برای خرید فرم مدرسه از سمت مدارس، این موضوع از طریق کارشناسی‌های انجمن اولیا و مربیان نواحی و مناطق و کارشناسی‌های ارزیابی عملکرد و بازرسی ادارات، قابل پیگیری است.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان می‌افزاید: به علت درگیری دانش‌آموزان با شیوع بیماری کرونا و نبود آموزش حضوری، فرم مدرسه تولید و خریداری نشده است؛ بنابراین احتمال اینکه فرم مدرسه خریداری و استفاده شده در سه سال گذشته مناسب استفاده در زمان کنونی برای دانش‌آموزش باشد، وجود ندارد و تأکیدی مبنی بر اینکه مدارس رنگ یا مدل فرم دانش‌آموزی را تغییر ندهند، برای زمانی است که آموزش حضوری دانش‌آموزان هر ساله تداوم داشته باشد.

محدودیتی برای تغییر رنگ و مدل فرم دانش‌آموزی وجود ندارد

وی با بیان اینکه طی سال جاری، شورای مدارس محدودیتی برای تغییر رنگ و مدل فرم دانش‌آموزی ندارند، ادامه می‌دهد: مدیران مدارس به هیچ عنوان مجاز به اخذ قرارداد با تولیدکنندگان لباس نیستند. یکی از تخلفاتی که مدیر مدارس باید نسبت به آن پاسخ‌گو باشند، امضای تفاهمنامه با واحد تولیدی است. انجمن اولیا و مربیان مدارس تشکیل می‌شود و در این شورا مواردی نظیر واحد تولیدی موردنظر، قیمت فرم مدرسه، نوع پارچه مورد استفاده و نحوه توزیع مصوب می‌شود و رئیس این انجمن به نمایندگی از مدرسه برای انعقاد تفاهمنامه، اقدام می‌کند.

صانعی می‌گوید: پوشش دانش‌آموزی در مدرسه قانون خود را دارد و باید شرایط زندگی و تحصیل در ایران به عنوان یک کشور اسلامی، مدنظر قرار بگیرد و خطوط قرمز در نحوه پوشش رعایت شود. در صورتی که دانش‌آموز فرمی متفاوت با سایر دانش‌آموزان اما عرف‌پسند و مورد تأیید مدیر مدرسه برگزیند، مشکلی وجود ندارد و مدیر حق اجبار دانش‌آموز برای انتخاب فرم مدرسه را ندارد اما احتمال می‌رود این موضوع آسیب روحی برای دانش‌آموز به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه به مدیران مدارس سفارش شده است در صورتی که فردی توان پرداخت هزینه فرم مدرسه را نداشته باشد از کمک خیران و سایر اولیا و مربیان در راستای تهیه فرم دانش‌آموزی برای وی استفاده شود، اضافه می‌کند: با توجه به موارد مذکور، مدیر مدرسه حق اجبار دانش‌آموز برای تهیه فرم مدرسه را ندارد.

نظارت تیم ارزیابی و انجمن‌های اولیا و مربیان بر فروش لباس فرم مدرسه

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در بخشنامه ارسالی به همه مدارس طی سال جاری الزام خانواده‌ها به خرید لوازم غیر از فرم مدرسه ممنوع اعلام شده است، اظهار می‌کند: هیچ تولیدی حق عرضه سایر اقلام به والدین در کنار فروش فرم مدرسه را ندارد.

وی با بیان اینکه تیم‌های ارزیابی و انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس که خود نمایندگان سایر اولیا هستند، به منظور بازرسی به واحدهای توزیع مراجعه می‌کنند، می‌افزاید: تصمیم نظارت اولیای دانش‌آموزان بر تهیه فرم مدارس دارای مزایای فراوانی است که از آن جمله می‌توان به نظارت حداقل پنج نفر از اولیای دانش‌آموزان روی دوخت فرم مدارس، اشاره کرد که موجب افزایش میزان رضایت می‌شود.

صانعی تصریح می‌کند: به جهت نداشتن تخصص و نداشتن جایگاه قانونی در این موضوع اعلام نرخ وظیفه سازمان آموزش و پرورش نیست و در بخشنامه ارسال شده به همه مدارس ضمن تاکید بر رؤیت توسط اولیا اشاره شده است که هرگونه شکایت درخصوص کیفیت، دوخت، نحوه توزیع یا قیمت به سامانه ۱۲۴ اطلاع داده شود.

نظارت بر انتخاب لباس فرم مجلل در مدارس غیردولتی

وی با بیان اینکه دغدغه موجود رضایت خانواده‌ها و تهیه البسه مرغوب با نازل‌ترین قیمت است، ادامه می‌دهد: تهیه البسه مرغوب به طور قطع در یادگیری و بازدهی دانش‌آموزان تأثیرگذار خواهد بود و احساس خوشایندی برای آن‌ها دارد و از صفر تا صد این فرآیند در سال جاری توسط نمایندگان اولیای دانش‌آموزان کنترل خواهد شد.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به انتخاب فرم مجلل دانش‌آموزی در برخی مدارس غیردولتی، خاطرنشان می‌کند: جلسه‌ای با رئیس اداره مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی برگزار و مقرر شد در حیطه نظارت بر مدارس غیردولتی موضوع انتخاب فرم‌های مجلل را در بازدیدها مدنظر قرار دهند. همچنین ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان اصفهان نیز بر پرهیز از تجمل در فرم‌های لباس دانش‌آموزی تاکید کرده است اما به طور کلی مسئولیت اصلی کنترل این موضوع به انجمن‌های مدارس بازمی‌گردد و در صورت مشاهده این موضوع برخورد لازم صورت می‌گیرد.

نوشته های مشابه

‫27 دیدگاه ها

  1. تمام دغدغه ی اولیا هنگام ثبت نام است . التماس برای ثبت نام در مدرسه ای که فکر می کنند خوبه . تا چانه زدن سر لباس فرم و … اما همینکه ثبت تام تمام شد ، فرزندشان را به امان خدا رها می کنند . دانش اموز صبح اول وقت میاد سر کلاس در حالیکه هم خودش و هم اولیایش می دانستند که فردا امتحان داره . چشمها پف کرده . چته ؟ هیچی دیشب تا ساعت دو خانه خاله ام بودیم . اون یکی حتی در ایام امتحانات آخر سال هم بساط ماهواره از خانه اشان جمع نمی شود . دیگری پدر و مادرش در مرحله ی طلاق هستند و اصلا خبر ندارند که فرزندشان سیگاری شده . دیگری تا دم در مدرسه با دوست دخترش می آید . کاملا متاهل بودن و دغدغه مند بودن در این زمینه از همه وجودش می بارد که نکنه کسی عشقش را بدزدد یا مثلا در جمع در مقابل سایر دوستان متاهل! کم بیاورد . سگ بازی هم که شده اپیدمی جامعه . رشته های خاص دانشگاه هم که شده گزینشی و کنکور سوری است و … در خود آموزش و پرورش هم که اساسا چیزی با نام پرورش نداریم . تو بیست و چهار ساعت مدیران فولاد مبارکه از یک جانی بالفطره تبدیل شدند به بیگناهان مظلوم . مگر نه اینکه بایستی همه چیزمان به همه چیزمان بیاید . الغرض … عبدالعلی ولمعطلی .

  2. واقعا هزینه فرم برای بیشتر خانواده ها سنگینه
    بخصوص ک چند بچه مدرسه ای داشته باشی
    فکری ب حال مردم کنید چرا اون بالا نشستید و فقط دستور میدید آموزش و پرورش یا مدرسه ها تولیدی بزنن باقیمت مناسب پارچه بیارن و دوخت کنن واقعا مردم تحت فشارم

    1. سلام اعتماد به نفس با لباس کمی یکسان میشه . اما وقتی یه دانش‌آموز از شاسی بلند جلوی در مدرسه پیاده میشه و دیگری با کفش پاره میاد . اونو چیکارش کنیم؟

  3. گویا مسولان در خواب ناز به سر میبرند یا منظور دقیق مارو از تنگنای اقتصادی نمیفهمند یا اینکه نانشان را از این کار در میاورند اینکه مسولین میگویند حداقل یک دانش اموز به سه دست لباس در طول سال احتیاج دارد نشان از عدم فهم دقیق و شناخت وضع مردم و نحوه زندگی افراد و دانش اموزان است بنده و همکلاسی هایم با یک دست لباس سال تحصیلی رو تمام میکردیم و حتی لباس برای یک سال دیگر قابل استفاده بود. صددرصد مقداری پول حرام از این کار در جیب مدیران و مسولان مدرسه میرود مگر نه خانواده ها رو مجبور به تعویض فرم نمیکردند اگر هم فرم کسی اشکال دارد میتواند از تولیدی تهیه کند.به نظر بنده بهتر است در جهت کاهش هزینه های مدارس رایگان دولتی با عقد قرارداد بلند مدت با تولیدی، هر سه سال یکبار اقدام به تعویض فرم کنند و اگر فرم کسی دچار مشکل شود میتواند به سادگی با مراجعه به همان تولیدی اقدام به خرید لباس بکند بدون دردسر با هزینه کمتر.

    1. به نظر من این قانون با این شرط که همین لباس فرم مدرسه رو با همین رنگ تا چند سال استفاده کنن خوبه تا خونواده های با وضع مالی ضعیف هر سال نگرانی تهیه لباس فرم جدید رو نداشته باشن و میتونن بجای اینکه برای هر سال چند دست لباس برای بچه هاشون تهیه کنن بتونن واسه دو سال از همین فرم ها استفاده کنن و این موضوع که این کار برای بالا رفتن اعتماد به نفس بچه خوبه رو قبول دارم چون من روز هایی رو یادمه که داداشم بخاطر نداشتن لباس مناسب نمیخواست بره مدرسه

  4. لباس فرم مدرسه مفید درصرفه جویی هزینه خانواده ها وعدم تبعیض وفخرفروشی خانواده ها ودانش آموزان نظم وهماهنگی بین دانش آموزان و….‌می شود فقط جنس وفرمش ورنگ آن باید درهمون مقطعی که دانش آموز قرار میگیره تاپایان مقطع همون رنگ وفرم باشه این جور نباشه دریک مقطع هرپایه یک رنگ وهرسال فرم ورنگ لباس اون مدرسه عوض بشه این تدبیر ودوراندیشی باید صورت بگیره باتشکر

  5. خوب لباس فرم برای یک رنگی بچها در مدرسه لازم هست ولی خوب بسیاری از والدین که پول کافی ندارند مخالف هستند که آنها هم دست میگن باید این والدین شناسایی شوند و مورد حمایت مدرسه قرار بگیرند مدرسه بهتره که به اونا با قیمت بسیار کم ترجیحاً مجانی در اختیارشان قرار بگیره

  6. عزیزان این شامورتی بازی ها همه واسه زدن جیب مردمه والا لباس فرم خدمت همه متحدالشکه فقط درجه ها فرق میکنه خوب چرا واسه لباسای بچه ها همین کارو نمیکنین نمیشه از یه طرف بگین اجباری نیست از یه طرف دیگه حمایت کنین از این کار. تازه این موضوع به عقل من که اصلا بچه مدرسه ای ندارم تازه این مطلب رو خوندم اومده چطور شما که توی راس کار نفهمیدین.

  7. آموزش و پرورش و محیط زیست باید به این موضوع رسیدگی کنه هر سال لباس فرم بچه ها تغییر نکند. لباس فرم پسر من قبل از کرنا که کلاسها کاملا حضوری بود کاملا سالم و تمیز بود ولی بدلیل تغییر لباس ما رو مجبور به گرفتن لباس جدید کردن و لباسهای قدیمی تبدیل به زباله شد. هزینه لباس امسال که واقعا سرسام آور شده ولی از نظر کیفیت بسیار پایین ،حداقل به کیفیت این لباسها نظارتی باشه.

  8. کلا بعضی ازمدیران مدارس با تولیدی ها تبانی می کنند و از این راه پول به جیب میزنند حتی بعضی از مدیران با فروش مواد غذایی و پوشاک به دانش اموزان و اولیا مدرسه را محل تجارت می کنند واقعا وزیر باید ورود کنه

    1. من با لباس فرم موافقم چون لااقل تبعیضی بین بچه ها در این مورد به وجود نمی آید اگر لباس فرم نباشد خانواده های که پول دارند هرروز فرزندشان را با لباسهای گران قیمت به مدرسه می فرستند که باعث می شود بچه های که ندارند هر روز پیامد حرکت کنند سرخورده شوند

      1. وضعیت مالی خانواده ها تو هر مدرسه تقریباً یکسانه. بچه پولدار ها و با بچه های ندار مدرسه شون یکی نیست که…

  9. من با فرم دانش اموزان مخالفتی ندارم اما بهتر نیست برای دانش اموزان خصوصا ابتدايي رنگهای شاد و روشن در نظر گرفت مسولان اموزش و پرورش باید به فکر روحیه بچه ها هم باشند و مدل های جذاب انتخاب کنند و با روانشناس ها هم مشورت کنند دختر من دوم ابتدایی است روپوش او زرشکی تیره و نوک مدادی است با طراحی افتضاح، ایا نباید کاری کرد که بچه ها جذب‌ مدرسه شوند؟

  10. فقط میگن بچه بدنیا بیارید از نوزادی تا قبل مدرسه خرج پوشک سیرخشک لباس و دکتر رفتن حساب کن تا پیش از دبستان تا دیپلم گرفتن و هزینه لوازم التحریر کتاب و دفتر و فرم مدارس تازه غیر از هزینه های جانبی مثل لباس شلوار ورزشی و اردو و … رفتن و فلان مدادرنگی فلان دفتر برای فلان درس و…

  11. جای تاسف فراوان است که مدیران و مسئولین بی تفاوت ، بی انگیزه داریم که ازحل مسائل کوچک این چینی نیز عاجز هستند، اموزش رایگان به کنار جناب مسئول حداقل یک دستور قاطع صادر کن که در این تورم و گرانی مدیران مدارس بیش از به والدین فشار وارد نکنند بی تفاوتی ، بی مسئولیتی تا کی و کجا باید ادامه داشته باشد !

  12. شما چقدر دروغ میگید من چند روز پیش رفتم برا ثبت نام فرزندم فرمودن که شما باید لباس فرم از این ادرسی که بهتون میدیم باید تهیه کنی و اجبار هم هست و پس از دیدن لباس فرمها نه رنگبندی خوبی داشتن و نه جنس خوبی دقیقا مثل لباس کار با این هزینه های سرسام آور خانواده ها باید لباس فرم هم تهیه کنن اونایی که بالا نشستن جاشون امنه و تامینن ونفشون از جای گرم در میاد و مهمتر از همه اینا زدوبند کردن برا خالی کردن جیب مردم

  13. لباسهای گرون وبی کیفیت
    چرا مدارس نمیفهمند مردم تو یومیه موندن حالا برن ۷۰۰پول لباس فرم بدن لعنت به شما

  14. متاسفانه مدیران مدارس تبدیل به دیکتاتورهای کوچک شده اند.من مستاجرم پسرم رادرمدرسه ای ثبت نام کردم .سه سال بعد منزلم جابجا شد اما درهمان محدوده ساکن شدم وقتی برای ثبت نام پسر کوچکترم مراجعه کردم گفتند شما درمحدوده ما نیستی.باید به فلان مدرسه بروید.مدرسه جدید هم گفت کلاس چهارم ظرفیت تکمیل است فقط کلاس اول را ثبت نام میکنم.پسربزرگم ناراحت و غمگین که نمیخواهم از دوستانم جدا شوم پسرکوچکترم ناراحت و گریان که میخواهم با برادرم باشم.درحالیکه فاصله دو مدرسه از هم کمتراز پانصد متر است!!! با اموزش پرورش شهرستان و استان صحبت کردم همه گفتند همینی که هست کاری از ما ساخته نیست.کجای دنیاغیراز ایران دوبرادر هردو مقطع ابتدایی در دومدرسه متفاوت درس میخوانند؟

    1. به نظر من این قانون با این شرط که همین لباس فرم مدرسه رو با همین رنگ تا چند سال استفاده کنن خوبه تا خونواده های با وضع مالی ضعیف هر سال نگرانی تهیه لباس فرم جدید رو نداشته باشن و میتونن بجای اینکه برای هر سال چند دست لباس برای بچه هاشون تهیه کنن بتونن واسه دو سال از همین فرم ها استفاده کنن و این موضوع که این کار برای بالا رفتن اعتماد به نفس بچه خوبه رو قبول دارم چون من روز هایی رو یادمه که داداشم بخاطر نداشتن لباس مناسب نمیخواست بره مدرسه حک

  15. مدیر مدرسه برای بچه ابتدایی روپوش خاکی با یقه قهوه ای انتخاب کرده همه بچه ها و والدین ازین لباس بیزارند…وقتی هزینه را والدین پرداخت میکنند چرا باید مدیر مدرسه رنگ و طرح و حتی خیاط را خودش تحمیل کند؟ حداقل چند مدل پیشنهاد کنند هر طرح و رنگی که خانواده ها بیشترین رای را دادند همان طرح انتخاب شود

  16. سلام
    تنها دلیل تغییر یا اجباری بودن لباس فرم دانش آموزان اینکه که مدارس ذینفع هستند به ازای هر لباسی فرم یه درصدی به حساب مدارس واریز میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا