تغذیهمامان بابا

طرز تهیه ی مقلوبه، خوشمزه ترین پلوی مجلسی لبنان

مقلوبه نام یک غذای لبنانی خیلی خوشمزه است که جزو غذاهای مجلسی محسوب می‌شود و ظاهر و شکل زیبا و مهمانی‌طور دارد.

مدرسه آنلاین _ مقلوبه از غذاهای لبنانی و محبوبی است که نه تنها در لبنان بلکه به دلیل طعم عالی آن در سایر کشورها نیز طرفدار دارد. این غذا از ترکیب بادمجان و گوشت و سیب‌زمینی تهیه می‌شود و باب میل خیلی از افراد به ویژه ایرانی‌هاست.

مقلوبه نوعی پلوی مخلوط و کمی شبیه ته‌چین ایرانی است با این تفاوت که ماست و تخم‌مرغ ندارد. برای خوشمزه‌تر شدن این غذا بهتر است از مواد تازه برای درست کردن آن استفاده کنید. برای تهیۀ یک مقلوبۀ لبنانی مجلسی با دستوری کاملاً حرفه‌ای با ما همراه باشید.

مواد لازم:

بادمجان سرخ شده: 2 عدد بزرگ
برنج : 2 پیمانه
گوشت قرمز: 450 گرم
پیاز ریز خرد کرده و سرخ شده: 2 عدد
آب گوشت: 4 الی 5 پیمانه

سیب‌زمینی: یک عدد
نمک، فلفل، پاپریکا (فلفل شیرین)، دارچین:  به مقدار لازم
هل و زردچوبه: به مقدار لازم

زعفران: به میزان لازم

طرز تهیه:

مرحلۀ اول:

ابتدا سیب‌زمینی را هم پوست گرفته حلقه‌ای برش بزنید و در ظرفی حاوی آب سرد قرار بدهید.

مرحلۀ دوم:

بادمجان‌ها را پوست بکنید و حلقه‌ای برش زده و رویش نمک بپاشید تا تلخی آن گرفته شود. نیم ساعت که بماند کافی است.

مرحلۀ سوم:

پیاز را خرد کنید و در قابلمه بریزید و کمی تفت بدهید تا سبک بشود. گوشت‌ها را به آن اضافه کنید و خوب تفت بدهید. ادویه‌ها را در قابلمه ریخته و با گوشت‌ها خوب مخلوط کنید که عطر ادویه‌ها بلند شود. آب روی آن بریزید و بگذارید یک ساعت و نیم آرام بپزد.

مرحلۀ چهارم:

حالا بادمجان‌ها را سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.

مرحلۀ پنجم:

برنج را شسته و با کمی نمک خیس و کنار بگذارید. سپس آن را روی شعلۀ اجاق قرار دهید تا کم کم بجوشد؛ بعد از نرم شدن برنج آن را آبکش کنید و آن را داخل ظرفی مناسب ریخته و با زعفران دم کرده، کامل مخلوط کنید. برای داشتن کیفیت بهتر برنج، مدام کف روی برنج را بگیرد.

مرحلۀ ششم:

حالا نوبت چیدن مواد اولیه داخل قابلمه است. کف قابلمه را چرب کرده و گوشت را بچینید. سپس بادمجان‌های سرخ‌شده را روی گوشت قرار دهید. برنج رعفرانی شده را بر روی بادمجان‌ها ریخته و در صورت تمایل می‌توانید زردچوبه، هل، پاپریکا، نمک، فلفل سیاه و دارچین را به آن اضافه کنید. حالا باید کمی از آب گوشت به دور محتویات قابلمه ریخته و غذا را دم کنید.

شعله را کمی زیاد کنید تا برنج بخار کند و پس از بخار کردن غذا، شعله را کم کنید تا مقلوبه به آرامی بپزد. پس از پخت کامل غذا، قابلمه را در ظرف مناسبی برگردانده و با خلال پسته و بادام آن راتزیین کنید.

نکته:

قبل از افزودن بادمجان به سایر مواد، بهتر است ادویه‌ها را با برنج مخلوط کرده و سپس بر روی بادمجان‌ها ریخت یا می‌توانید این ادویه ها را قبل از اضافه کردن آب گوشت که در مرحلۀ آخر است، روی برنج بریزید.

این غذا را با مرغ نیز می‌توانید درست کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا