طرح قاضی مدرسه اجرا می شود
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: این معاونت قصد دارد با همکاری وزارت آموزش و پرورش با اجرای طرح «قاضی مدرسه» و فراهم کردن محتوای مناسب و حضور قضات در مدارس، این طرح را به منظور آشنایی دانشآموزان با موضوعات حقوقی و پیشگیری از جرایم در سطح ملی و کشوری اجرا کند.
مدرسه آنلاین- اصغر جهانگیر روز یکشنبه درباره نقش مهم آگاهیبخشی در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی و پیشگیری رشدمدار افزود: پیشگیری رشدمدار از زیرشاخههای پیشگیری اجتماعی است که متمرکز بر کودکان و نوجوانان در معرض خطر بوده و هدف از آن مداخله در دورههای مختلف رشد اطفال و نوجوانان در معرض بزهکاری به منظور پیشگیری از تکراری شدن بزهکاری در بزرگسالی است.
وی ادامه داد: یادگیری و آگاهسازی از سنین پایین باعث نهادینه شدن این آموزشها در افکار آنها شده و سبب میشود تا در بزرگسالی نتایج آن در اجرای بهتر قوانین و در زندگی روزمره آنها دیده شود.
جهانگیر یکی از نکات مهم در اجرای این طرح را توجه به شرایط سنی و اجتماعی جامعه هدف عنوان کرد و گفت: با توجه به نسل نوجوان و متفاوتی که با آنها روبهرو هستیم، لزوم استفاده از کارشناسان بهروز، مطلع از آسیبهای اجتماعی امروز جامعه، جوان و باتجربه بسیار مهم است و آشنایی با مسائل و دغدغههای این نسل امری حیاتی در اجرای ثمربخش این طرح است.
معاون قوه قضاییه اظهارداشت: آگاهسازی دانشآموزان از خطرهای بزهکاری اجتماعی و آموزش حقوقی با توجه به مقتضیات سنی و حساسیتهای دوران بلوغ و بحران هویت در این برهه سنی و خطراتی همچون آشنایی با افراد نااهل بسیار مهم و نکته ظریف و مهمی است که در این آموزشها باید مد نظر قرار گیرد.
وی اضافه کرد: هوشیاری و هدایت افراد در این سنین نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد، جرائم اینترنتی و آسیبهای ویژه مجازی دارد و در کنار آن، آگاهسازی والدین و معلمان بسیار اثرگذار است.
جهانگیر با اشاره به گسترش استفاده از فضای مجازی در بین جوانان، نوجوانان و حتی کودکان افزود: به دلیل پیشرفت و گسترش علم و تکنولوژی و لزوم استفاده از وسائل الکترونیکی به ویژه موبایل در چند سال اخیر و به دلیل همهگیری کرونا و دسترسی آسان به فضای گسترده اینترنت، باعث ورود خردهفرهنگ تهاجمی کشورهای دیگر به کشور شده است که در بسیاری از مواقع باعث بروز بیحیایی، بیپروایی، بیخیالی و حتی ترویج بیعفتی در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ شده که موجب نگرانی برای خانوادهها و جامعه شده است که در صورت ناشناخته ماندن و رصد نشدن و جلوگیری نکردن از آنها، اثرات مخربی بر جامعه ایرانی-اسلامی کشور خواهد داشت و شکاف بین نسلی بیشتری بین فرزندان و والدین ایجاد میکند.
وی با تاکید بر هویتبخشی جوانان در جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، گفت: در کنار آگاهسازی و آموزش ارزشهای دینی و اخلاقی، بالا بردن اعتماد به نفس، هویتبخشی، آشنایی با فرهنگ و قوانین حاکم بر کشور، راهکار موثری در اجرای این طرح است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در تشریح این طرح افزود: قرار است در این طرح با استفاده از ظرفیتهای سایر دستگاهها و متخصصان، قضات و سایر کارشناسان با حضور در مدارس، دانشآموزان را با مسائل حقوقی، مفاهیم جرم و راهکارهای پیشگیری از آن مطلع کرده و اطلاعات و تجربیات مفیدی به دانشآموزان، اولیا و کارکنان انتقال داده شود.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت تشکلهای مردمی، خیران و معتمدان در این طرح، باعث کاهش آسیبهای اجتماعی میشود.
جهانگیر دلیل انتخاب جامعه دانشآموزی برای اجرای این طرح را دربرگیری بالای این قشر و اهمیت یادگیری در سنین پایین عنوان کرد و افزود: به دلیل وجود بیش از ۱۵ میلیون دانشآموز در کشور، نقش مدرسه در ترویج فرهنگ قانونمداری در جامعه بیشتر نمایان میشود و آغاز آموزش در سنین پایین بسیار تاثیرگذار و به نوعی تضمینی است.
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم کل کشور، ارائه جذاب مسائل حقوقی را در کاهش خطرات بزهدیدگی، افزایش مسئولیتپذیری آنان در مواجه با اعمال و رفتارهای مجرمانه بسیار موثر دانست و افزود: در کنار آگاهسازی دانشآموزان، آشنایی قضات با مشکلات و آسیبهای جدید قشر جوان و نوجوان برای صدور آرای مناسب، ترویج فرهنگ قانونمداری هم جنبههای دیگر این طرح است.
وی استفاده از هنر و هنرمندان در اجرای این طرح را بسیار خوب توصیف کرد و توضیح داد: اگر بتوانیم با کمک هنرمندان مفاهیم را در قالب نمایش، تئاتر، کلیپ، موشن، عکس و فیلم به کودکان، نوجوانان و جوانان ارائه دهیم بیشک تاثیرگذاری این طرح چندین برابر خواهد بود.
جهانگیر درباره چگونگی جمعآوری اولویتهای محتوایی گفت: با جمعآوری اطلاعات از پروندههای محاکم اطفال و ارتباط با کارشناسان و مشاوران آموزش و پرورش و مسئولان مدارس میتوان به اولویتها، چالشها، جرائم اولویتدار و پرتکرار دست یافت و با برنامهریزی با روشی هدفمند و موثر در اجرای این طرح گام برداشت.
منبع: ایرنا
با سلام. یک طرح عالی.
آره ارواح عمت خیلی عالی!مث کتاب دفاعی که به آموزش بچها اضافه شد و بدرد بخور هم نیست فقط یه مشت مطلب باید حفظ کنن.فکر کردی این طرحی که دادن اجرا میکنن؟نخیر!همه حقوقشون رو میشناسن موضوع اینه که حق به حق دار داده نمیشه.
خدا بخیر کنه
دمت گرم . کاملا درسته 👏
کاملا درسته من خودم کلی موارد میشناسم که داره ظلم میشه حتی به بازرسی کل کشور گزارش دادم اما فقط حق به پول دارا میدن پس تلاش کن که پول دار بشی بقیه یعنی کشک
همه جرائم از فقر و گرانی هست مشکلات رو حل کنید نیاژی به این طرحها نیست
دریک کلام بگیدمی خواهیدمغزهای نسل جدیدراشیت وشودهیدبلکه بتوانیدبه حیات کثیف خودادامه دهیدامازهی خیال باطل این نسل آگاه تروداناترازاین است که امثال شماپوسیده مغزهابتوانیدبرآنهااثرگذارباشید.
لطفا بچه ها رو سپر بلای طرح های در پیتی خودتان نکنید شما به شکم و روح بچه ها رسیدگی کنید خودشان خودکار پلیس وقاضی و همه کاره میشند دست از سر این روشهای آموزشی غلط بردارید
👏👏👏
خیلی دلسوزید یه فکری واسه دانش اموزانی که از شدت فقر ترک تحصیل کردن بکنید.یا کودکان کار و زباله گرد که اصلا مدرسه نرفته اند.این تزای عجیب و غریب به ما نمیاد همینکه پول داشته باشیم از پس تحصیلات بچه هامون بر بیایم خیلیه
چقدر از این نسل ترسیدید که میخواید از همین مدارس شروع کنید به شستشوی مغزی.بابا مردم که بلانصبت خر نیستن نفهمن ظلم چیه.شما به مردم ضلم نکنید کسی مجبور نمیشه خلاف کنه.این کلاسا هم به درس اون تعدادی که تو مجلس نشستن یا مقامهای بالاتر اضاف کنید تمام
ضلم نه ظلم