خبر ویژه

دانش آموزان متأهل به مدارس عادی بروند یا نروند؟

چند روزی است که حواشی پیرامون تصمیم جدید مدیران ارشد آموزش و پرورش کشورمان مبنی بر تسهیل در حضور دانش آموزان ازدواج کرده در مدارس عادی بالا گرفته است؛ ماجرایی که برخی آن را به نوعی حمایت از کودک همسری تفسیر کرده اند.

مدرسه آنلاین- ماجرا از نامه ای شروع شد که رابعه رضوی- مشاور وزیر خطاب به رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش نوشت و در آن بر اساس ماده 69 آئین نامه اجرایی مدارس قید کرد: دانش‌آموزان ازدواج‌کرده می‌‌توانند با رعایت شئونات دانش‌آموزی و اصول اخلاقی و تربیتی با دیگر دانش‌آموزان، مانند سایرین در مدارس روزانه ثبت‌نام و به تحصیل ادامه دهند.

در ادامه این نامه و در تبصره ماده فوق الذکر اضافه شد:

تبصره ـ در صورتی که به تشخیص شورای مدرسه، مفاد این ماده از سوی دانش‌آموز رعایت نشود ادامه تحصیل وی به یکی از روش‌های زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

۱- بدون حضور در کلاس‌ در ارزشیابی‌های پایان هر نوبت شرکت کند.

۲- در مدارس بزرگسالان آموزش از راه دور یا داوطلب آزاد با رعایت قوانین و مقررات تحصیل کنند.”

این نامه و مفاد آن معنای مشخصی دارد و آن این است که  هیچ مدرسه دولتی و غیرانتفاعی با این بهانه دانش‌آموز دختر ازدواج کرده است، حق ندارد که او را از ادامه تحصیل در نوبت روزانه مدارس بازدارد.

حالا اما برخی رسانه ها و کارشناسان منتقد مستند به روال عرفی گذشته که امکان تحصیل دانش آموزان ازدواج کرده در مدارس عادی را نمی داد از این اتفاق به عنوان ترفندی برای حمایت از کودک همسری یاد می کنند.

مثلاً در این باره خبرآنلاین نوشت: سیمین کاظمی، جامعه‌شناس از جمله منتقدان این مصوبه است و می‌گوید: «به جای مقابله با پدیده آسیب‌زای کودک همسری، شاهد اقداماتی هستیم که به ترویج رسمی این پدیده منجر می‌شود. اجازه تحصیل در مدارس عادی به دانش‌آموزان متاهل، اقدامی در راستای عادی‌سازی کودک همسری است. در واقع آنچه برای تصمیم گیرندگان اهمیت دارد، موضوع ازدواج و فرزندآوری زیر سن مسوولیت قانونی و اولویت دادن آن بر آموزش و رفاه کودکان است.»

اینجا اما ما می خواهیم نظر شما دانش آموزان و والدین عزیز را می خواهیم جویا شویم. شما در این باره چه فکر می کنید و چه نظری دارید؟ لطفاً نظر خودتان را در بخش کامنت ها با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

‫29 دیدگاه ها

  1. بنده به عنوان دبیر و اولیا مخالف حضور دانش آموز متاهل در مدارس روزانه می باشم.

    1. ببخشید دختر های کلاس تون که دوست پسر دارند باهاشون مشکلی ندارید
      فقط با حلال خدا مخالفت می کنید ؟!

  2. همين مونده دختره با بك شكم بالا امده بياد مدرسه
    خندتون نميگيره؟؟؟؟

  3. دختر زیر 18 فقط باید با پسر زیر 18 ازدواج کنه
    این ها حیله یک عده پیر پاتال هست که میخوان با دختر بچه ازدواج کنند
    اگر ازدواج برای شما خیلی مهم است چرا تبلیغ ازدواج زود پسران را نمیکنید؟
    دروغ می گویند …

    1. ببخشید وقتی تبلیغ ازدواج دختران رو می کنند قطعا منظور شون ازدواج پسران هم هست دیگه
      بعد کی گفته هر دختر زیر هجده سال با یه پیرمرد ازدواج می کنه ؟!

  4. اصلا نباید ازدواج قبل از هجده سالگی انجام بشه. ما حیوان نیستیم که فقط بخوایم جفت‌گیری کنیم، باید به بلوغ عقلی و عاطفی و استقلال فکری و این‌ها برسیم و بعد ازدواج کنیم. چه‌طور برای راندن وسیله نقلیه باید به سن قانونی رسید، ولی برای تصمیم مهمی مثل ازدواج که بحث یه عمر زندگیه، به این راحتی اجازه می‌دن؟! رفتن دانش‌آموز متاهل سر کلاس معمولی هم اشتباه در اشتباهه.

  5. کاملا غلط هست.من به عنوان مادر با حضور دانش آموزان متاهل زیر ۱۸ سال در کنار دانش آموزان مجرد کاملا مخالفم. به نظرم مانند خیلی از مسائل تصمیمی از روی بی تدبیری و نابخردی هست. و به نوعی حمایت از کودک‌همسری

  6. این مصداق حمایت از کودک همسریه من به عنوان یه مادر هیچوقت اجازه نمیدم مدرسه ای که یه زن توش درس میخونه دخترم تحصیل کنه

    1. دخترتون رو از مدرسه ببرید! انگار در جامعه و بین اقوام دخترتون با زنان متأهل روبرو نمی‌شود!

  7. سلام و عرض ادب
    خدایی یا کامل نخوندید یا فقط دنبال مسخره کردن هستید
    اولا نگفته دختران حامله بیان سر کلاس که نظر میدید با شکم بالا اومده بیان مدرسه
    ثانیاً سن ازدواج زیر هجده سال میشه کودک همسری اما همین دختران زیر هجده سال اگه دوست پسر داشته باشند نایسه؟! یعنی حلال خدا رو حرام می کنید و حرام رو حلال
    ثالثا برای یه دبیر چه فرقی می کنه شاگردش متاهل باشه یا مجرد ؟!
    گاهی یه دختر فقط به خاطر همین قانون که منع تحصیل دختران متاهل هست مجبور میشه یکی دو سال باقی مانده تا دیپلم رو رها کنه
    والا من هرچه دختران دبیرستانی متاهل دیدم اینقدر حجب و حیا داشتند که اصلا رو نمی کردند که متاهل هستند در عوض دخترانی که دوست پسر دارند خیلی راحت جلوی بقیه از روابط شون تعریف می کنند
    گاهی اوقات حتی دیدم که از روابط جنسی نامشروع شون هم میگن!!! اینا مهم نیست فقط دختران متاهل که از طریق حلال ازدواج کردند مشکل دارند!!!!

    به کجا چنین شتابان!!!

  8. یعنی فقط دخترایی بیان مدرسه که ده تا دوست پسر داره و سقط جنین هم کرده
    این اشکالی نداره و یه جور باکلاسی هست ولی اگه همون دختر ازدواج رسمی با یه نفر داشته باشه خیلی بده و جلوش رو باید بگیرند!!!
    من به عنوان مشاور و مربی تربیتی موافقم که از دختران متاهل حمایت بشه
    جامعه ما داره به فساد کشیده میشه و بلوغ جنسی دخترا و پسرها پایین اومده چون دنبال رو کشورهای غربی شدیم. امثال سیمین کاظمی ها غلط میکنن که برای ما نسخه کشورهای غربی رو بپیچن و احکام اسلام رو زیر پا بذارند

  9. یه سر برید وضعیت مدارس رو ببینید بعد شعار نفی کودک همسری بدید
    از نظر امثال کارشناسای غرب زده
    برای بچه های نوجوان خودارضایی و دهها ارتباط با جنس مخالف عالیه و هیچ پیامد روحی روانی نداره
    ولی اگه یه دختر و پسر نوجوان بخوان ازدواج کنن جیغ بنفش میکشند

  10. من متوجه نمیشم چه منطقی پشت این قضیه هست که اجازه نمیدن در مدارس روزانه درس بخونن، اگر منظورتون مسائل زناشویی هست که الان همه به لطف اینترنت همه چی رو میدونن، فقط کافیه متاهلین توجیه بشن، متأأسفانه هیچ نسلی در ایران، هیچ نوع آموزشی در هیچ زمینه ای نمیبینه

  11. متأسفانه الان تو مدارس به والدین میگن اگه دخترتون خواستگار خوب داشت بهش بدید اشکالی نداره هم شوهرداری کنه هم درس بخونه! اینا رو تو دانشگاه باید پیاده کنه دختر 16،17 ساله چه می فهمه شوهرداری چیه! آیا مسئولان خودشون حاضرن دختر خودشونو تو این سن شوهر بده! این مشکل اول. مشکل دوم آیا پسرای 22،23 ساله که به سن این دخترا می خورن سر کارن! بیکاری و مشکل مالی این خانواده جدید رو کی حل کنه! لابد والدينش و لابد دولت مسئولیتی نداره!

  12. رفتن زن متاهل ولو کم سن و سال در بین دختران مجرد کار اشتباهیه مطمئن ضررش از سودش بیشتره

  13. اگر دختران متاهل توجیه شوند که مسایل خصوصی زناشویی را مطرح نکنند چه اشکالی دارد اولیایی که مخالف هستید فرزندان شما بالاخره در دانشگاه کنار یک فرد متاهل خواهند نشست یعنی این یکی دو سال انقدر در رشد فرزند شما تاثیر دارد که در دبیرستان نه اما دانشگاه بله

  14. من به عنوان یک مادرویک معلم با حضور دانش آموزان متاهل درمدرسه کاملا مخالفم.باتوجه به تجربه ای که سالها دارم.

  15. چه اشکالی داره؟
    وقتی آمارهای محرمانه از اوضاع خراب اخلاقی دختران دبیرستانی خبر میده، بهتره متاهل ها اجازه تحصیل در مدارس رو داشته باشند تا دخترا به جای دوست پسر داشتن، به فکر ازدواج قانونی باشند.

  16. به نظر من خوبه ومشکلی نداره چون همه حق درس خوندن در کنار هم سن هاشونو داره
    واینکه فکر نکنم کودک همسری بشه دختری هفده یا هجده سالشه مشکلی برای ازدواج نداره
    حالا اون قضیه اش جداست که به زور خانواده ازدواج کرده باشن
    ولی به نظر ازدواج بهتره تا اینکه با هزار تا پسر دوست و هر روز میاد مدرسه و درباره رفیقای جنس مخالفش میگه
    اون مشکل نداره ،بعد دختری که ازدواج کرده و راه حلال رو انتخاب کرده مشکل داره

  17. دانش آموزان متاهل باعث میشن حواس بچه ها از درس و تلاش پرت بشه نه تنها اونا بلکه همه دانش آموزانی که ارتباط با جنس مخالف دارن باید اخراج بشن که فضای آموزشی مدرسه رو به گند نکشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا