مامان بابا

اینطوری مبلهات رو مثل روز اول تمیز و نو کن

تمیز کردن خانه و وسایل خانه کار همیشگی خیلی از ماهاست. وسایل وقتی قدیمی می‌شوند و یا مدتی از عمرشان می‌گذرد تمیز کردن آنها سخت‌تر می‌شود و ما هم به دنبال این هستیم که آنها عین روز اول جلوه داشته باشد.

مدرسه آنلاین – شست و شو و تمیز کردن مبل هم از این دست امور است که ترفندهای خاص خود را دارد. از آنجا که مبل از اثاثیه‌هایی است که در منظم و تمیز نشان دادن خانه سهم عمده‌ای دارد برای خیلی از ما مهم است که همواره پاکیزه و خوش بر و رو باشد. 

بدون روش‌های خاص تمیز کردن مبل کمی دشوار است و اگر درست انجام نشود چه بسا آن را کثیف هم بکند. در اینجا برای تمیز کردن مبل‌ها مثل روز اول فوت و فن‌هایی را به شما اهالی تمیز خانه یاد می‌دهیم.

*گرد و خاک مبل را تمیز کنید 

برای شستشوی مبل ابتدا باید به وسیله یک جاروبرقی اشغال و گردوخاک روی مبل را جارو بکشید و کوسن های مبل را بردارید و بتکانید و در جای خود قرار دهید.

*برس نرم بکشید

با یک برس نرم به آهستگی قسمت هایی که گردوغبار به سطح مبل چسبیده است را پاک کنید.

*تمیز کردن سطوح غیر پارچه ای

یک دستمال نرم و یک محصول تمیزکننده مناسب سطوح غیر پارچه‌ای مبلمان خود مانند سطوح چوبی و یا فلزی مبلمانتان را به آرامی تمیز کنید و مراقب باشید که مواد شوینده روی پارچۀ مبلمانتان نریزد. اگر برای این کار از اسپری پاک‌کننده استفاده می‌کنید، آن را مستقیماً روی محل موردنظر اسپری نکنید، زیرا ممکن است کمی از آن روی پارچه‌ی مبل اسپری شود و مواد شیمیایی آن سبب تغییر رنگ پارچه شود. به‌جای آن، پاک‌کننده را روی حولۀ کاغذی اسپری کنید و محل موردنظر را تمیز کنید.

*برچسب‌های روی مبل را بخوانید

جنس پارچۀ مبل را پیدا کنید. برچسبی را که به شما می‌گوید روکش مبل از چه چیزی ساخته شده است، پیدا کنید. این برچسب‌ها معمولاً دستورالعمل‌هایی برای استفاده از محصولات تمیزکنندۀ روی پارچه دارد که با علایم اختصاری نشان داده شده است. معنای یکسری از این علایم عبارت است از:


“W”: به این معنی است که از شوینده بر پایه آب به همراه بخارشو استفاده کنید.

“WS” : به این معنی است که میتوانید از شوینده بر پایه آب به همراه بخارشو استفاده کنید یا از تمیزکننده خشک (dry-cleaning detergent) استفاده کنید.

“S” : فقط می توانید از تمیزکننده خشک استفاده کنید.

“O” : به این معناست که مواد به کار رفته در مبل آلی است و باید سطح را با آب سرد شست و شو داد.

“X” : می توانید از جارو یا فرچه برای تمیز کردن مبلمان استفاده کنید و یا می‌توانید از خدمات تخصصی مبلشویی برای تمیز کردن مبلمان کمک بگیرید.

*استفاده از غلتک برای زدودن موها و کرک‌ها

کرک‌ها و موها به‌طور کامل با جارو برطرف نمی‌شوند. برخی جاروبرقی‌ها برای این کار قطعات مخصوصی دارند؛ بااین‌حال بهتر است از غلتک مخصوص این کار استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که همۀ موها و کرک‌ها جمع شده‌اند. سرتاسر مبل را با این روش تمیز کنید.

*آزمایش کردن شوینده

جدا از اینکه جنس رویۀ مبل شما از مخمل، پارچه‌ و یا چرم است، قبل از استفاده از هر شوینده‌ای چه دست‌ساز و چه شرکتی، حتماً برای اینکه مطمئن شوید که به رویۀ مبل آسیب نمی‌زند قبل از شستشو، آن را روی قسمتی از رویۀ مبل که در دید نیست امتحان کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. اگر رنگ پارچه تغییر نکرد آن وقت شروع به شستن کل مبل کنید.

*تمیز کردن کلی مبل به صورت دستی

در این روش یک لگن بزرگ را با آب ولرم (نه سرد باشد و نه گرم بلکه ولرم باشد) تا تصف پر می‌کنیم. آب ولرم خود نیز به تنهایی باعث تمیزی می‌شود و به مبل آسیب نمی‌زند. بعد شامپو فرش یا صابون رنده شده و یا ماده شوینده را (بر اساس دستورالعمل آن) به میزان مناسب به آن اضافه کنید. البته حتماً مطمئن شوید که آین شامپو فرش یا ماده شوینده روی پارچه مبل اثر سویی نداشته باشد. بعد از اضافه کردن شامپو فرش هم می‌زنیم تا حسابی کف کند. بعد کف را با یک پارچه خشک و یا یک تور پارچه‌ای روی رویۀ مبل بکشید و شروع به شستن کنید.

در پایان موقع آبکشی و جمع کردن کف‌ها از روی مبل است. برای این منظور لگن را با آب ولرم و تمیز پر کنید و پارچه‌ای را در آب فرو ببرید و بعد از آن خوب آب آن را بگیرید. با همین پارچۀ نمدار شروع کنید به آبکشی مبل و جمع کردن کف‌ها. لازم است این کار را بارها انجام دهید تا زمانی که همۀ کف‌های مبل از بین برود.

بعد از این مرحله اجازه دهید تا مبل به مدت چند ساعت در معرض باد قرار بگیرد و یا با پنکه نم موجود در آن خشک کنید.

*جوش شیرین ماده‌ای مؤثر برای تمیز کردن مبل پارچه ای 

جوش شیرین قدرت زیادی در از بین بردن لکه‌ها و بوها دارد. شما می‌توانید برای تمیز کردن مبل پارچه ‌ای به دو روش از جوش شیرین استفاده کنید. در یک کاسه به مقدار مساوی جوش شیرین و آب را با هم ترکیب کنید و به کمک یک ابر این ترکیب را روی مبل یا محل لکه قرار دهید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا جوش شیرین کاملاً لکه‌ها را جذب کند. سپس با کمک جارو برقی آن بخش را تمیز کنید.

برای استفاده از جوش شیرین به روش خشک تنها کافی است آن را در محل لکه بپاشید و بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه محل لکه را جاروکشی کنید. اگر لکۀ ایجاد شده روی مبل پر رنگ است می‌توانید با یک برس جوش شیرین را روی لکه بمالید و بعد آن را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که پاشیدن جوش شیرین روی مبل بوی نامطبوع مبل را نیز از بین می‌رود.

*محلول سرکه و مایع ظرفشویی، بهترین ترکیب لکه‌زدا

برای تمیز کردن چرک درزها و کناره‌های تودوزی مبل پارچه‌ای باید یک لیوان آب گرم را با ۱/۴ لیوان سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید. سپس این ترکیب را داخل یک شیشه اسپری بریزید. همه درزها و محل‌هایی از مبل را که چرک و لکه در آن وجود دارد، با کمک این اسپری و یک برس یا مسواک پاک کنید. در نهایت محل را با پارچه خشک تمیز کنید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود.

*تمیزکردن لکۀ چربی یا روغن با استفاده از شوینده مخصوص و بخارشو

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن مبل پارچه ای این است که به یک فروشگاه معتبر بروید و یک محلول تمیز کننده متناسب با نوع پارچه مبلی‌تان خریداری کنید. توجه داشته باشید که هر ماده تمیز کننده‌ای چه طبیعی و چه شیمیایی باید قبل از تمیز کردن، حتماً در گوشه‌ای از مبل امتحان شود. برای این کار مقداری از تمیز کننده را روی قسمتی از مبل را که در دید نیست امتحان کنید و اگر مشکلی نبود برای از آن برای تمیز کردن همه بخش‌های مبل استفاده کنید. ضمنا قبل از استفاده از بخارشو حتما لکه چربی یا روغنی را تمیز کنید و بعد از بخارشو استفاده کنید زیرا از بین بردن این لکه ها سخت است و استفاده از بخار شو باعث پخش شدن بیشتر لکه میشود بهتر است ابتدا با مایع شوینده مخصوص و یک ابر اسفنجی لکه را تمیز کرده و سپس از بخار شوی و همچنین شامپو فرش استفاده کنید.

*خشکشویی مبل پارچه‌ای

یک حلال خشکشویی خریداری کنید. حلال خشکشویی را به یک پارچه تمیز بزنید. به جای اینکه محلول را مستقیماً روی کاناپه بمالید، ابتدا آن را روی پارچه تمیز بریزید و از پارچه برای تمیز کردن مبل استفاده کنید. پاک کننده‌های خشکشویی بسیار قوی هستند، بنابراین به یاد داشته باشید که مقدار کمی از این مواد برای پاک کردن بخش بزرگی از مبل کافی خواهد بود. دستورالعمل‌های روی بسته بندی محصول را دنبال کنید.
برای خشک کردن مبل تهویۀ مناسب برای اتاق ایجاد کنید. محلول‌های تمیز کنندۀ خشک بوی بسیار شدیدی دارد، بنابراین درها و پنجره ها را باز کنید تا بوی آن خارج شود و هوای تمیز به اتاق وارد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا