خبر ویژه

نظر یک مسئول در مورد حضور روحانیون و بسیج در مدارس

حسین تاریخی؛ دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم، به ارزیابی اعتراضات دانش آموزان در هفته های اخیر و حواشی آن پرداخت.

مدرسه آنلاین- در بخشی از این گفت و گو دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان ضمن اشاره به پرسش های پرتکرار دانش آموزان و شبهاتی که در ذهن آنها است، گفت: سؤالات پرتکرار دانش‌آموزان را شناسایی کردیم و بر این اساس کتاب “من معترضم” منتشر شد؛ در این کتاب به سؤالات دانش‌آموزان به ویژه دختران در حوزه حجاب پاسخ داده‌ایم. سؤالات دانش‌آموزان متعدد است از جمله مبانی دینی حجاب، نحوه برخورد گشت ارشاد، آزادی نوع پوشش و … البته تلاش شده به سؤالات، پاسخ‌های دانش‌آموزی بدهیم نه پاسخ‌های فلسفی و پیچیده.

تاریخی افزود: هم‌اکنون دشمنان تلاش می‌کنند در یک فضای غبارآلود، ذهن دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار دهند و اقدام ناخوشایندی رقم زدند به گونه‌ای که به هیچ عنوان فرصت گفتگو برای دانش‌آموزان فراهم نشود، تجربه نشان داده اگر 30 دقیقه تا یک ساعت زمان اختصاص دهیم، ذهن دانش‌آموزان نسبت به اتفاقی که افتاده است، آرامش پیدا می‌کند اما دشمن می‌داند اگر فرصت گفتگو فراهم شود آنها بازنده میدان خواهند بود بنابراین تلاش می‌کنند با احساسی کردن فضای دانش‌آموزان، این موضوع محقق نشود.

 دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از حضور روحانیون و نیروهای بسیج در مدارس که با هدف رفع شبهات دانش آموزان انجام شده است، تصریح کرد: مسئولان باید بدانند کار با نوجوان تخصصی است و باید ادبیات نوجوان را شناخت، نمی‌توان بدون شناخت و تخصص وارد این معرکه شد و احساس کرد می‌توان در این زمینه موفق بود، ارتباط با نوجوانان یک موضوع تخصصی و بسیار مهم است.

تاریخی در همین باره اضافه کرد: گزارش‌هایی دریافت کردیم که برخی افراد از سر احساس تکلیف مراجعاتی به مدارس داشتند اما این قابل قبول نیست، معلمان به عنوان افرادی که در وسط میدان حضور دارند بهترین گزینه برای ورود به این موضوعات هستند و اگر به آموزش‌هایی نیاز داشته باشند، ما می‌توانیم به کمک آنها بیاییم اما میدان‌دار اصلی باید معلمان و مربیان پرورشی باشند. دانش‌آموزان هم می‌توانند در این فرایند مشارکت معنادار داشته باشند و بخشی از کار به آنها واگذار شود، دانش‌آموزان دوره متوسطه در این رابطه توانمند هستند و اگر به آنها میدان بدهیم می‌توانند از عهده این کار برآیند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز در مورد الزام دانش آموزان دختر به رعایت حجاب در مدارس گفت: قانون، رعایت پوشش اسلامی را در محیط مدرسه الزام کرده است مگر مدارسی که محیط آنها محصور باشد که ضوابط این مدارس متفاوت است البته تعداد آنها محدود است، در عمده مدارس حجاب درون مدرسه الزامی است.

نوشته های مشابه

‫54 دیدگاه ها

  1. جایگاه از دست رفته ی فرهنگیان باز سازی شود . غیر از این باشه ، همه خواهیم باخت و البته کشور هم . نظام دانسته یا ندانسته شخصیت اجتماعی و البته شغلی فرهنگیان را تخریب کرد . هنوز هم در لایه هایی از حاکمیت فرهنگیان را عنصر نامحرم می دانند . ایده ی فرستادن روحانیون به مدارس ریشه در این طرز تفکر دارد . قداست و ارزشمندی جایگاه معلم همان بس اگر در سی سال گذشته که عامدانه و گاه ساده لوحانه آموزش و پرورش تخریب نشده بود الان لااقل در اداره ی امور کشور این همه مدیرانی نالایق نداشتیم که تخم بی لیاقتیشان در مدارس کاشته و در دانشگاه ها جوانه زد و در پشت میزهای مدیریت میوه ی بد طعمش به بار نشست .

    1. قطعا مسیر نجات کشور از درون کلاسها و از زیر قلم معلم عبور می کند . زمانی خواهیم فهمید که هم باید در انتخاب معلم سخت گیر می بودیم و هم در بالای مجلس جای دادن معلمها ، دست و دلباز . امیدوارم آنروز سهراب هنوز رمقی برایش باقی مانده باشد .

  2. همه ی آگاهان و دلسوزان و تحلیل گران مسایل اجتماعی و فرهنگی و سیاسی به حضور روحانیون و نیروهای شبه نظامی در مدارس و مراکز آموزشی اعتراض دارند

    این اقدام بسیار نسنجیده و هزینه ساز است

    1. احسنت
      ریشه ی همه خوبی ها و بدی ها در آموزش و پرورش است که متاسفانه رها می باشد.

    2. وقتی کتاب تاریخ دانش آموزان دستکاری شد و زندگینامه پیامبران از کتب دینی حذف شد و چنین نوظهورهایی طلوع خواهد کرد و دوم در دوران تحصیلی و مدارس وجود بسیج و روحانیون به درد دانش آموز نمی خورد و ما در دوران دهه شصت و پیش نماز مدارسمون معلمین بودند و اگر روحنیون اضاف دارید و صادر کنید و بسی درد داریم

  3. چرا مطاابی که کارشناسی نشده وتنها فکر ونظر یک شخص میباشد درجراید منتشر ، که باعث انحراف افکار عمومی وتحقیر شدن شخصیتهای علمی ومذهبی میگردد اتفاقاً مسائل مذهبی ودینی واجرای حدود واحکام الهی را باید به اهل علم بسپارید .در دوره راهنمائی سال گذشته مسائل غیر اخلاقی در کلاسی مطرح شده بود که با هزار ترفند ، از ذهن فرزندانمان نمی توان پاک کرد .

    1. اهل علم ؟ آیا روش صحبت کردن با یک دانش آموز نوجوان تخصص یک روانشناس نیست ؟‌یا به نظر شما کسانی در این زمینه از متخصصین روانشناسی متخصص ترند؟‌ هر کاری را باید به اهلش سپرد .‌

    2. چهل ساله با این طرز فکر و همه امکانات هنوز نتونستید جوانان و دانش آموزان را با احکام الهی و اسلامی آشنا کنید ، روز به روز و سال به سال بدتر و کم اعتقاد تر

  4. تجربه حضور ورحانی در مدرسه و دانشگاه کاملا شکست خورده است. روحانی در مدارس فیلمهای مستندی که بر اساس کتاب سیاحت غرب آقا نجفی قوچانی تهیه شده را نمایش می دهد و روان بچه را پریشان و مشکلدار می کند. نگاه جزمی بسیج و روحانی به دلیل اینکه حاکمیتی هستند با روحیه جوان و نوجوان هماهنگی و همخوانی ندارد. در دانشگاه هم همینطور است. این بخش در دانشگاه برای خود تی سازی کرده و دانشگاه را به سمت قهقرا برده اند.

  5. با عرض پوزش سوالی برای من بوجود آمدم که انتظار دارم پاسخش را پیدا کنم. در ادارات انجمن های اسلامی از خود کارکنان ادارات و از سنخیت خود کارکنان هستند انجمن های اسلامی دانشجویی که اعضایش از سنخ خود دانشجویان است. انجمن های اسلامی اساتید، پزشکان، بارزاریان و …… همه و همه از سنخیت و ویژگیهای خود افاد این جامعه ها هستند حالا چطور دبیرکل اتحادیه انجمن های دانش آموزی که سنشون حداکثر 18 سال باید باشه یک آدم سن و سال دار قلجماق باشه؟

  6. بعد از دیدار از دستاوردهای بسیج، بچه ها اومدن از مدیر پرسیدن تن فروشی یعنی چه؟

    1. احتمالا ساعت قبل در مورد این مسائل بحث کردی فکر بچه ها رو مشغول کردی که اومدن سراغت ….

  7. حضور روحانی و بسیجی در مدرسه درست نیست
    معلمان بهترین در زمینه آموزش های مربوطه هستند.لطفا باعث دین زدگی فرزندان ما نشوید

    1. غالب معلما نسبت به دین جبهه گرفتن نماز قران و اهل بیت تو مدارس اگه بگم نیست مبالغه نکردم.

    2. دانش آموزان کلا از دین زده شده اند به خاطر بی عرزگی مسولین خود همین انتقاد کنندگان از حامی داعش وضد روحانیون هستند باید هرچه سریعتر از کار برکنار شوند

  8. اینکه معلم اولویت اول ورود به مدرسه هست شکی نیست در عین حال هر معلمی هم نمی تواند وظیفه بصیرت افزایی را انجام دهد بسیج و روحانیت متخصص این کار هستند .

  9. اگر معلمان به درستی وظایف معلمی شان را انجام داده بودند امروزه این وظیفه احساس نمی شد که روحانیون در مدارس حضور پیدا کنند. لطف کنید در باره مدارس، تعارض منافع را کنار بگذارید.به منافع کلی کشور بیاندیشید و به نیازهای اخلاقی دانش آموزان! شغل روحانی هم تعلیم و تربیت است و چه بسا موفق تر و با انگیزه تر از برخی معلمان!

    1. دقیقا همین طوره ، متاسفانه خیلی از معلم های ما خودشون سواد رسانه ای یا تحلیل درستی از مسائل ندارن که بخوان با دانش آموزان بحث و گفتگو داشته باشن ، حتی یه وقتایی اگر اظهار نظر نکنن اوضاع بهتره تا اینکه یه سری مطالب تکراری رو از هر جا کپی شده بگن،
      کاش واقعا مطالعه داشتن حداقل در مورد مباحثی که معمولا سوال برای دانش آموزان پیش میاد

    2. بزرگوار اونا جاشون توی حوزه هست وورودشون توی مدارس نه قانونیه نه علمی فقط زورکیه

    3. روحانیون می توانند بدون لباس به کلاس ابتدایی بیایند مانند نهضت درس بدهند مانند آنها با تجربه شوند و کلاس داشته باشند ولی در دبیرستان نیایند که بخواهند سیاحت غرب وشرق را آموزش دهند البته بدون وارد کردن القائات خود در ذهن بچه ها

    4. انشاءالله!
      :« تا کور شود هر آنکه نتواند دید‌»
      سالیان متمادی آقایان در بلندگو و تریبون‌های مختلفی که در اختیار داشتند ،بی آن که ذره ای به حیثیت معلم و جایگاه او توجه داشته باشند هر چه توانستند به تخریب شأن و منزلت و… این قشر زحمتکش و مخلص و بی ادعای جامعه _ فرهنگیان عزیز و دلسوخته _پرداخته و از هیچ اقدامی در جهت تحقیر و توهین و … دریغ نورزیدند و این سرمایه های گرانبها را که دل در گرو اعتلای فرهنگ اسلامی ایرانی داشته و دارند؛ جامعه‌ای مصرفی قلمداد نمودند و … .
      حال چه شده است که تمام تقصیر ها به گردن این قشر بی دفاع و آبرومند افتاده و تمام کسانی که بودجه های آنچنانی _ در حوزه‌ی فرهنگ_ در اختیار داشتند بی آنکه کوچکترین خروجی مثبتی داشته باشند ،این گونه اسب جهالت را در میدان وقاحت به جولان درآورده و معلم های عزیز را هدف تیر خویش قرار داده و بر پیکر نحیف آنان می تازد.
      به قول حضرت حافظ که می فرماید:
      «باش تا صبح دولت بدمد… .»
      تولید ازآن بنگاه تولیدی است،جامعه ی مصرفی که تولیدی نمی تواند داشته باشد.
      در پایان با استعانت از حضرت سعدی علیه الرحمه که می فرماید:
      « صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه
      بشکست عهدصحبت اهل طریق را
      گفتم: میان عابد و عالم چه فرق بود
      تا اختیار کردی از آن این فریق را
      گفت: آن گلیم خویش برون آورد ز موج
      وین جهد می کند که بگیرد غریق را.»
      با امید به فردایی بهتر برای ایران عزیز اسلامیمان.
      خداوند هر آنچه را که خیر دین و دنیای این ملک و ملت است مقدر فرماید و ارزانی بدارد.بمنه و عونه و کرمه.

    5. يك سوال
      شما بفرماييد بنده و هم رزمان بنده كه در حال حاضر مشغول به خدمت به ايشان در بيمارستان روانپزشكي بنياد شهيد هستم و خيلي ازشهداي بزرگوار كه در دوره قبل از انقلاب تحصيل كرديم آنهم توسط آن طرز تفكر از معلمان و دبيران كه با دامن كوتاه سر كلاس حاضر ميشدند ووو چطور آموزش ديديم كه با اون شور انقلابي و ايمان به اسلام رفتيم جبهه مگر اون موقع روحاني تو مدارس درس ميداد !؟ كه حالا تو ايران اسلامي با معلمان و دبيران آموزش ديده در جو اسلامي ،‌قشر فرهنگي نمي توانند به وظيفه خود عمل كنند !؟ امثال شما در طي اين سال ها ندانسته ارزش هاي انقلاب و اسلام رو خرد كردين و ريختين زير پا تون !!! واقعا متاسفم

    6. هر جا موفقیتی در حوزه دانش بنیان ها و المپیادها و افتخارات کشور در حوزه علم و علم آموزی و فرهنگ و فرهنگ سازی است مدیون معلمان آموزش و پرورش و دانشگاه و عالمان به علم هستیم چطور در سال‌های سخت گذشته از پس کار بر می آمدند امروز با تصمیم های نا کارآمد اوضاع را پیچیده نکنیم ودر هر حوزه‌ای کار را به کار دان بسپاریم … همیشه سنگ زیرین آسیاب بوده‌اند و خواهند بود. آموزش باید تدریجی و برابر و در زمان باشد اگر امروز احساس می شود خلائی وجود دارد از اهمال در گذشته بوده …عدم توجه به ساختار آموزش و پرورش و تصمیمات خلق الساعه و تصمیم در حذف یا اضافه کردن مطالب درسی و ساخت مدارس و ساختمان های غیر استاندارد برای دانَ آموزان..سالن‌های ورزشی پر از مشکل ..عدم توجه به رفاه معلم و تالیف کتب با مطالب تکراری و ناکارآمد برای فرزندان امروز ایران و نطام آموزشی جدید درمدرسه بدون آماده کردن زیر ساخت …تربیت معلم … و البته وزیرانی که از درون آموزش و پرورش انتخاب نشده‌اند در تخصصی ترین وزراتخانه به نحوی غیر تخصصی عمل شده که امروز نتایج آن را باید ارزیابی و مورد نقد قرارداد اقدامی عاجل اما سنجیده انجام داد .

    7. دوست عزیز کدام تعارض منافع !!!اتفاقا موافقم که آقایان تشریف بیاورند و استخدام بشوند . و کار کنند ..مثل ما حقوق بگیرند و با حداقل ها زندگی کنند اگر دوام داشتند بعد از تعارض منافع صحبت کنید !

  10. ورود روحانیان در همه امور صحیح نیست وضعیت کشور نشان دهنده این وضعیت فعلی است

  11. برای مسئول انجمن اسلامی متاسفم
    آیا همه معلمان پاسخ شبهات را می دانند وروش کار را بلدندو آیا بعضی از آنان خود عامل شبهه افکنی نیستند
    وآیا روحانیون نمیتوانند با نوجوان ارتباط بگیرند
    اگر یک یا چند روحانی موفق نباشند حکم کلی صادر می کنید!

  12. این وضعیت آموزش پرورش دستپخت معلمینی است که بدون تخصص و تعهد دروس معارفی که تخصص روحانی است درس دادند بفرمایید این محصول کار شما! حالا چرا میترسید روحانیونی که به قول شما تخصص ندارند در کار با نوجوان بیان .اگر بلد نیستند خودشون حذف خواهند شد،چرا میترسید ؟ خودتون هم میدونین که اخلاق اسلامی طلبه ها چقدر جاذبه داره. از این هم میترسید .نترسید جا برای شما هم هست.

  13. معلم با حد اقل ۳۵ تا ۵۰ دانش آموز فقط بتونه بچه ها رو ساکت کنه و درس بده هنر کرده …
    تازه اگه بتونه…
    هیچ وقت نمیتونه شکاف بین مدارس دولتی و خصوصی رو پر کنه. توقع کار فرهنگی و تربیتی هم ازش دارید؟؟
    معاون پرورشی هم یک نفر با هزار برنامه که باید اجرا کنه و گزارش هاش رو تحویل بده.
    کدوم وقت میکنن از فلسفه حجاب و انقلاب و حقوق زن و … برای بچه ها بگن؟؟؟
    نتیجه محرومیت ۴۰ ساله ورود طلاب و بسیجیان و قشر مذهبی به مدارس به اسم تند روی شده این حالا تازه نوش دارو بعد از مرگ سهرابه و معلوم نیست نتیجه بده…
    کسی که نطر میده کاش خودش بیاد تو گود بعد نظرش عوض میشه.😊

  14. اقای تاریخی درسته کار با دانش اموز تخصصی است شما هم مثل جناب حاجی که پرورش را نابود کرد حتما باز به دنبال اهداف سیاسی هستید پس چرا در این مدت شما متخصصین به وظایف خود عمل نکردید که دانش اموزان براحتی بازیچه دست ضد انقلاب و منحرفین جنسی نشوند .

  15. به جای لجبازی سعی کنید به سمت مطالبات دانش آموزان برید و نه مقابلشون بایستید.‌اصلا اجازه ندید فضای مدارس بیش از این مذهبی بشه.

  16. مدارس فعلأ به حضورمشاور وروانشناس نیازدارند
    آموزش مجازی وسیردرفضای مجازی زمینه سازهمه ی این مشکلات است بایدذهن بچه هاراآرام کردوبا آموزش حضوری امامتنوع آنهارابه آغوش گرم مدرسه بازگرداند. بایدبه نیازهایشان توجه کرد به سؤالات وشبهاتی که درذهنشان ایجادشده پاسخ قانع کننده دادواینهاهمه مستلزم وجوداشخاص متخصص امردرآموزش است که متأسفانه به حضوراین افراد درمدارس توجهی نمیشودباید فرهنگ سازی کرد به کمک نسل امروزشتافت تادیر نشده……

  17. حضور روحانیون در مدارس بسیار خوب واثر گذار هست و جهت رفع شبهه چه کسی بهتر از روحانی

  18. سلام من یک روحانی هستم علاوه بر تحصیلات حوزوی دانشگاه هم رفتم و مدرک دکتری دارم الان به نظر این آقایان که از حضور روحانی در مدارس معترض اند حوزه کاری من کجا باید باشه ؟ من هم می خوام به جامعه کمک کنم تا اصلاح بشه .

  19. معلمهای اصلی توی خونه هستن خودتونو خسته نکنید بزرگتراشون همه ی حقیقتارو بدون تحریف و سانسور به بچه ها میگن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا