خبر ویژه

محروم‌تر شدن دانش آموزان محروم با مصوبه کنکوری

به تازگی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است تا کنکور از سال آینده با سبک و سیاق تازه ای اجرایی شود و آنچه که تا کنون به عنوان تست محور رتبه بندی دانش آموزان بود تا حدود زیادی به حاشیه برود.

مدرسه آنلاین- تغییر و تحولات جدید کنکور که قرار است تا 80 درصد از سهم ارزیابی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه ها را از پاسخ های تستی به یک آزمون تک مرحله به فرایند تحصیل و نمرات امتحانی تغییر دهد، حالا با اعتراضات و مخالفت های فراوانی رو به رو شده است.

در حالی که کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید دارند که برای تصویب این موسسه سال ها مطالعه و بررسی و ارزیابی داشته اند، اما از آنسو منتقدان بیان می کنند که این تغییرات صرفاً مافیای کنکور را به مدارس می کشاند و عملاً اتفاق مثبتی برای دانش آموزانی که در مدارس عادی و محروم تحصیل می کنند، رخ نداده است؛ واقعیتی که منتقدان می گویند عدالت آموزشی را به شدت با چالش رو به رو خواهد کرد.

در همین رابطه به تازگی خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: سرانجام پس از کش‌وقوس‌های طولانی، مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مصوب و توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

براساس این مصوبه «سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان از 100 درصد به 40‌ درصد کاهش یافت و 60 درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود.

سیاست‌های جدید به‌تدریج و در مدت 4 سال عملیاتی خواهد شد به این نحو که در سال‌های 1402 و 1403 فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال 1404 نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال 1405 نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین‌کننده سهم 60درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ خواهد بود.

بر این اساس کنکور سالی 2 بار و تنها از دروس تخصصی هر رشته برگزار خواهد شد و سهمی 40درصدی در سنجش توان علمی داوطلبان ورود به دانشگاه دارد.»

جمال بیت‌سیاح از کارشناسان آموزش و پرورش در مطلب کوتاهی به چند نکته درباره مصوبه جدید کنکوری پرداخته است و تأکید دارد که این مصوبه نمی‌تواند “عدالت آموزشی” را محقق کند:

“در زمان حاضر که 12 سال از عمر سند تحول بنیادین می‌گذرد بسیاری از مفاد آن هنوز اجرایی نشده است! در بند 4 فصل دوم سند تحول، از تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی دانش‌آموزان به‌صورت عادلانه و یکسان یاد شده است که باید در همه نقاط کشور از خدماتی به‌صورت کاملاً مشابه و یکسان برخوردار باشند.

آیا در زمان حاضر ساحت‌های  تعلیم و تربیت در مدارس متنوع و مختلف یکسان اجرایی شده است و به‌فرض جابه‌جایی دانش‌آموزان بین مدارس، آنها را از بعضی از خدمات آموزشی و تربیتی در این ساحت‌ها محروم نمی‌سازد!

در بند 7 فصل دوم این سند به نقش معلم به‌عنوان هدایت‌کننده در فرآیند تعلیم و تربیت و مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریت‌های نظام تعلیم و تربیت اشاره شده است.

اما سؤال اینجاست: با توجه به مصوبه رتبه‌بندی معلمان که آنها را بر اساس شایستگی‌های شغلی در پنج رتبه متفاوت قرار می‌دهد و با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی از جمله روش‌های تدریس و یادگیری، آیا آنچه دانش‌آموزان در مناطق و مدارس مختلف و متنوع از معلمان خود فرا می‌گیرند به یک میزان است؟ آیا تعمیق یافته‌های دانش‌آموزان در مدارس خاص و مدارس عادی دولتی یکسان است؟

چگونه می‌توان بدون در نظر گرفتن آن‌چه در سند تحول بنیادین از آن به‌عنوان عدالت آموزشی یاد شده است، دانش‌آموزانی را که در یک مدرسه دولتی روستایی و حتی مدرسه عادی شهری درس می‌خوانند بر جلسه امتحان نهایی نشاند که دانش‌آموزان مدارس خاص نشسته‌اند!

در بند 3 فصل پنجم سند تحول بنیادین بر گسترش و تأمین همه‌جانبه عدالت آموزشی و تربیتی تأکید شده است؛ آیا پس از گذشت بیش از یک دهه از تأیید کلیات این سند به بخشی از اهداف آن رسیده‌ایم؟ آیا در 5 سال آینده که قرار است سوابق تحصیلی دانش‌آموزان به‌میزان 60 درصد در پذیرش دانشگاه‌ها تأثیر قطعی داشته باشد، آیا حداقل‌های عدالت آموزشی محقق خواهد شد؟

بر اساس آخرین آمار پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری سال 1399 که از رتبه‌های زیر 3 هزار منتشر شده است، نشان می‌دهد بیش از 80 درصد پذیرفته‌شدگان، از بین دانش‌آموزان مدارس خاص همچون مدارس استعدادهای درخشان،  نمونه دولتی، شاهد و مدارس غیردولتی هستند همچنین سهم دانش‌آموزان مدارس عادی در سه رشته علوم تجربی، ریاضی فیزیک و انسانی تنها حدود 7 درصد است!

این بدین معناست که برای یک آینده شغلی مناسب و زندگی با دغدغه کمتر و آنچه در سند تحول با عنوان حیات طیبه اشاره شده است، باید دانش‌آموزان در چنین مدارسی مشغول به تحصیل شوند یا به‌عبارت دیگر خانواده‌های آنها  باید تمام تلاش خود را برای ثبت‌نام فرزندان خود در این مدارس متمرکز کنند که البته دستورالعمل ثبت‌نام اغلب مانع تحقق این امر می‌شود.

همچنان که مستحضرید یکی از مهمترین عواملی که در موفقیت دانش‌آموزان و آینده شغلی آنها  تأثیر مستقیم دارد، محیط آموزشی است و قطعاً سهم برنامه‌ریزی متولیان آموزش و پرورش تأثیر چندانی در موفقیت این دانش‌آموزان ندارد زیرا در صورت مقایسه مدارس خاص و برخوردار با مدارس عادی و دانش‌آموزان آنها با در نظر گرفتن میانگین نمرات دروس نهایی و پذیرش آنها در کنکور به‌راحتی اختلاف فاحش در عملکرد این مدارس قابل مشاهده خواهد بود.

لذا حلقه مفقوده عدالت آموزشی است و تا زمانی که ابتدایی‌ترین شاخص‌های آن از محیط آموزشی‌ گرفته تا عوامل آموزشی و تربیتی محقق و بطور کامل اجرا نشود اجرای مصوبه جدید کنکور در حق دانش‌آموزان مدارس عادی خلاف سند تحول بنیادین است و فاصله آنها را از آنچه به‌عنوان حیات طیبه یاد می‌شود، بیشتر خواهد کرد!

در ابتدا به‌نظر می‌رسد متولیان امر به‌دنبال حذف کنکور و مافیای مرتبط با آن هستند اما با کمی دقت می‌توان دید که نه‌تنها معضلات فوق حذف نمی‌شوند بلکه با چهره‌ای متفاوت در سطح متوسطه دوم ظاهر خواهند شد!

این مصوبه علاوه بر آنکه فاصله طبقاتی را بر اساس اقتصاد خانواده بیشتر می‌کند، متأسفانه مناطق و دانش‌آموزان غیربرخوردار را محروم‌تر خواهد کرد.

علاوه بر موارد فوق و تخصیص سهم 60درصدی به امتحانات نهایی سه پایه دوره متوسطه دوم بر اساس این مصوبه و نداشتن زیرساخت‌های لازم برای تأمین امنیت برگزاری امتحانات نهایی، در زمان حاضر شرایط کافی برای برگزاری عادلانه و بدون خدشه امتحانات نهایی موجود نیست.

ضمن آنکه با توجه به نگرش‌های متفاوت در روش‌های تدریس و تصحیح اوراق امتحانی نمی‌توان متصور بود که تصحیح‌کننده‌ها عدالت لازم را در منطقه، شهر و استان‌های متفاوت، بالسویه رعایت کنند.

نوشته های مشابه

‫31 دیدگاه ها

    1. هیچ مافیا در کار نیست این سیاست نظام است که بین مردم اختلاف طبقاتی ایجاد کند همین مدارس غیر انتفاعی هویدا اجرا کرد بعد روانشناسان اجتماعی اعلام کردند با عقده و تبعیض می شود بعد از دوسال جمع شد ولی نظام اسلامی خلاف قانون اساسی عمل کرده و این طرح اختلاف برانداز طبقاتی اجرا نمود و ابن اختلاف از کودکی نهادینه کرده و بعد کانون خانواده را سست کردووووو

  1. خروجی این طرح، بالا رفتن پذیرش از مناطق محروم را خواهد بود. در این گونه مناطق نمره گذاری عملکردهای دانش آموزان بسیار سطحی انجام می گیرد. طوری که نمره دانش آموزان این مناطق و مناطق دیگر، 5 یا 6 نمره به نفع مناطق محروم است.
    نتیجه این عمل پذیرش افراد کم سواد در دانشگاهها خواهد بود.

    1. تا الان کم سوادای پولدار شهری رفتن دانشگاه الان بچه های مردم محروم برن هیچ مشکلی پیش نمیاد اتفاقا خروجی خیلی بهتر از قبل میشه

    2. مگه هر کی تو مناطق محرومه بی سواده یکم به جمله هایی که به کار میبری بیشتر دقت کن تا همین چند سال پیش تمام رتبه برتر ها از مناطق محروم بود جناب الان پولدارای منطقه یک با پول بچه هاشونو رتبه برتر میکنن اونا بی سوادن نه بچه های مناطق محروم

      1. عزیزان دقت کنید به هیچ عنوان مافیا حذف نشده و نخواهد شد واتفاقا مافیا فعال تر خواهد شد سالی دوبار آزمون به نفع مافیاست در ضمن این طرح به نفع مدارس غیرانتفاعی و خاص است که تو این چند سال کرونا کم رونق شده بودن . تصمبم گیرندگان هدفمند برای رونق مدارس غیرانتفاعی این کار رو کردند فقط برای حفظ ظاهر مثلا دروس عمومی رو از کنکور حذف کردند که آن هم به نفع بچه های محروم نیست . دانش آموز دهمی که اصلا به کنکور فکر نمی کرد باید به فکر کنکور باشد این نگاه مافیاست که می خواهد دانش آموز دهم را هم به کنکور های آزمایشی گره بزند . این طرح باید لغو شود

  2. این شانتاژ ها توسط عده ای که با دایر کردن کلاس خصوصی دروس عمومی کنکور درآمدی داشتند و الان درآمد خود را در خطر می بینند انجام می شود .
    فرموده اید که درصد عمده پذیرفته شدگان کنکور از مدارس استعداد های درخشان و نمونه دولتی هستند .‌ مگر انتظار داشتید غیر از این باشد ؟!!! از هر صد دانش آموزی که هر سال در امتحان ورودی مدارس استعداد های درخشان شرکت می کنند تنها یک یا دونفر قبول می شوند . مدارس نمونه دولتی نیز از هر صد نفر حدود چهار نفر .‌ طبیعی است که این دانش آموزان استعداد خیلی بالایی دارند.
    . در کنکور برای مناطق کم برخوردارتر سهمیه منطقه ۳ و سهمیه کد رشته های بومی در نظر گرفته شده است .‌ البته اگر بگویید که باید روشی در پیش بگیریم‌که امکانات آموزشی در دورافتاده ترین نقاط کشور نیز مانند مدارس برتر کشور باشد، حرف درست است . ولی اینکه کسی را که دارای اطلاعات و مطالعات بالاتری بوده و معدل امتحانات نهایی او بالا بوده و در کنکور نیز درصد تست ها را بالاتر زده کنار بگذاریم ( تنها به این‌گناه که او در مدارس خوب درس خوانده یا خانواده اش پول بیشتری بر ای تحصیل او هزینه کرده اند) و فردی را که معدل ۱۲ داشته و تست های کنکور را هم ۵ درصد زده بجای او برای رشته پزشکی دانشگاه تهران انتخاب کنیم ( فقط به این دلیل که او محروم بوده) کار عاقلانه ای نیست . خود شما هم‌در صورت بیمار شدن نزد چنین پزشکی نخواهید رفت .
    شما تنها در نتایج کنکور به تعداد درست تست های زده شده توسط دانش آموزان پذیرفته شده از سهمیه منطقه ۱ کنکور دقت کنید و نتیجه را با منطقه ۳ مقایسه کنید می بینید که اختلاف خیلی زیاد بوده و بسیاری از دانش آنوزان‌منطقه ۱ با وجود بالاتر بودن امتیاز و تراز ، در رشته ای پذیرفته نشده و بجای آن ها دانش آ موزان سهمیه های دیگر با نمرات پایین تر آن رشته ها را پر می کنند .

  3. اوخ جون دروس عمومی هم حذف شده تو کنکور بجای صرف وقت خود به فارسی و قرآن میریم یه زبان ادبیات خارجی دیگه میخونیم یا رمان خارجی میخونیم از بس که از ترس کنکور از فردوسی و مولوی زیاد خوندیم خسته شدیم دیگه راحت شدیم مثل زمین شناسی که در کنکور نبود خیلی وقت بهش نمیزاشتیم فارسی و بینش و قرآن هم مثل زمین شناسی شد خدایا شکرت ما امسال کنکور داشتیم دیگه فارسی و بینش و قرآن را گذاشتیم کنار شب امتحان با یک مرور گذرا حفظ موقت می کنیم نمره قبولی میگیریم خلاص خدا به سعدی و حافظ و مولانا رحمت کند خوب کردن فارسی را حذف کردن شعر و ادبیات مال بزرگتراست

    1. چهل درصد کنکور امتخان نهایی است سوالات هم قطعا سخت تر از سالهای قبل میاد و خیلی حافظه محور نمیاد . با خوندن شب امتحان علی آباد کتول قبول میشی. از دید دانش آموز تنبل این طرح عالیه ولی از دید دانش آموز قوی که هم باید کنکور خوب بده و هم درس ها رو تو نهایی در سطح ۲۰ بگیره کار سختی هست . چون تستی خوندن با تشریحی خوندن فرق داره . بعیده بفهمی چی میگم

  4. ارزیابی از کنکور به امتحان نهایی منتقل شده است.اگر دانش آموز به هر دلیلی بی سواد مانده، چه فرقی می کند، چه در کنکور و چه در امتحان نهایی نتیجه ضعیف خواهد داشت.
    چه در مدرسه عادی درس خوانده باشد
    وچه در مدرسه خاص.

  5. واقعا کنکور مشخص میکنه کی عمیق خونده کی تو دیواری و الکی من خودم به شخصه دوستم همش تو کلاس تقلب می‌کرد نمره می‌گرفت و معلم خدا نکنه با یکی بد باشه‌ بعد تو مدارس چه کنترلی میشه که میخواین این کارو کنین واقعا ناعدالتیه اون بچه الان هیچی نشده و پشت کنکور مونده تو تهران قبول نمیشه و باید بره شهرستان درس بخونه ینی میخوام بگم کنکور خیلی مهمه بهانه نیارین اگر بلدباشین میتونی تستارو بزنی چون عقبه ذهنت اونارو خوندی

  6. آیا دانشجوی دانشگاه دولتی سنندج در رشته کارشناسی امور بانکی به صرف اینکه از سهمیه مناطق استفاده و در کنکور قبول شده ولی الان حرف(j) انگلیسی رو نه میشناسه و نه میتونه تلفظ کنه ونه اینکه بنویسه وبادرصد های پایین در کنکور تست زده و قبول شده!!! میتونه در دانشگاه دولتی جای یک فرد باسواد رو بگیره ولی دانش آموز باسواد که سهمیه مناطق رو نداشته ودر کنکور قبول نشده صرف اینکه درصد مناطق رو نداشته میتونه کارآیی داشته باشه !!

    1. چی شد قمر در عقربش نکن
      همه میدونن تو این دنیا ن فقط تو درس برد باکسیه ک پول داره وسلام

  7. باسلام و عرض ادب آقای وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل جدید برای جوانان و نوجوانان افغانی رفتن به مدرسه آزاد و هیچ شهریه ای از آنان گرفته نه شود ولی نوجوانان و جوانان ایرانی باید شهری پرداخت کنند چرا مگر آنها خونشان از بچه‌ها که زیر فقر زندگی می‌کنند بالاترند این هم اسلام واقعی

  8. با سلام، به نظرم نویسنده محترم این مقاله اگر از درصد معدل های بالای مناطق محروم و روستایی در سال دبیرستان بخصوص دوازدهم یک تحقیقی بعمل می آورند ، شاید این این نظریه را نمی دادند.
    طبیعتا سنجش یک فرد،صرفا براساس یک کنکوری که در آن فضای استرس و یا سوالات غلط و یا تقلب های هرساله وجود دارد، نمی تواند تنها ملاک سنجش توانایی تحصیلی یک فردباشد و باید سنجش طول سال تحصیلی نیز با یک استاندارد کشوری انجام گیرد. ، همانطوریکه یک معلم که ملاک نمره اش فقط آزمون پایان دوره نیست بلکه تلاش و فعالیت دانش آموز را در طول سال بعنوان نمره مستمر لحاظ می کند.

    1. قبلاً تاثیر مثبت معدل در کنکور اعمال می شد. خب این برای رفع استرس کافی نبود؟ بعدشم کنکور رو دو بار برگزار می کنند که باز هم باعث کاهش استرس می شود. یکم فکر کنید حالا پای دو مافیا در میان هست. مافیای کنکور به اضافه مافیای معدل. حالا درم بهتری از موضوع دارید.

  9. راستش میخواستم ازتون بپرسم این تغییرات واقعا به نفع همس یا بچه های دهک 10 و 9 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    الان چرا عمومیا رو حذف میکنن بلاخره فرق هس بین کسی که عربی و ادبیات و….. اش بعلاوه ی اختصاصی ها خوبه و کسی ک فقط اختصاصیش خوبه و تک بعدیه….
    بعد این نکته ی تاثیر معدل باعث خیلی مشکلات و حوادث تو مدارس نمیشه؟؟اختلاف و پایمال شدن حق یه سری از دانش آموزان توسط بعضی معلم ها؟؟ ( همه چیز پولی و رشوه ای میشه )
    یه سری بچه پول دار بی سواد وارد بازار کار میشن و آسیب های این مصوبات بعدا معلوم میشه…. 🥲😐
    خلاصه خواستم بپرسم جایی ( سایت معتبری از آموزش و پرورش یا سازمان سنجش ) نیست که ما اعتراض بنویسیم یا نظراتمونو بگیم ؟؟🙏🙏 اصن جایی به نظرات ما اهمیت میدن یا فقط مسئولین دوس دارن بچه های خودشون همه کاره شن… 😔😔

  10. این مصوبه سراسر ناعدالتی و پراز اشکاله معدل ابدا معیار خوبی برای سنجش و ورود به دانشگاه نیست وقتی کنکور که یک بار در سال برگزار میشه سوالاتش لو میره و پر از تقلبه چجوری میتونن سلامت امتحانات نهایی رو تضمین کنند و مطمئن باشن برگه ها سلیقه ای تصحیح نمیشه یا با پول سوالات رو از قبل نمیخرن؟ الان علاوه بر مافیای کنکور مافیای امتحان نهایی هم روی کار اومده وقتی یه دانش اموز از مناطق محروم حتی توانایی مالی برای خرید کتاب های تست نداره چجوری میتونه از پس هزینه های ترمیم معدل و کلاس های کنکور و امتحانات نهایی بر بیاد؟ موافقان این مصوبه فقط از قشر ثروتمند جامعه هستند یا اگه نیستند هنوز متوجه اسیب این مصوبه نشدند با اجرایی شدن این طرح دانش اموزان سطح متوسط و مناطق محروم از دور رقابت حذف خواهند شد کنکور تنها راه عادلانه برای ورود به دانشگاه است و برای خیلی از دانش اموزان تنها امید برای ساخت اینده ای بهتر..

  11. دوازده سال درس خوندم و تهش هیچی میدونم دانشگاه هم میرفتم هیچی نمیشد چون فقط و فقط مدرک دانشگاههای معتبر خارجی به درد کار تو شرکتای خارجی رو داره پس بهتره اگر به درس خوندن علاقه دارین از کشور برین بیرون بزارین کنکور این داستانا واسه اونا که زد و بند شغل تو ایران رو دارن درس بخونن.

  12. تصحیح دل ب خواه معلما ، تقلب فوق زیاد تو امتحانای دانش آموزا ، اونهمه بدبختی که اصلا واسه سال بعد تو خوابم نمی‌دیدند واسه معدل به مشکل بخورن و حذف شدنشون از چرخه بخاطر طولانی شدنش…واقعا چرا نمیخواید استدلال این طرفو ببینیند

پاسخ دادن به صابر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا