کلاس درسمتوسطه دوم

نمایش عروسکی؛ رشته ای برای علاقه مندان به کار کودک

نمایش عروسکی از قدیمی ترین هنرهای نمایشی است که از طریق عروسک های مختلف با مخاطب ارتباط برقرار می کند. این رشته یکی از رشته های زیر مجموعه هنر است.

مدرسه آنلاین- نمایش عروسکی همیشه برای کودکان و بسیاری از بزرگسالان جذاب بوده؛ فنون نمایش عروسکی طوری پیشرفت کرده که به صورت رشته ای دانشگاهی درآمده است. در این مطلب سعی کرده ایم به معرفی این رشته بپردازیم.

در رشته نمایش عروسکی دانشجویان با انواع تکنیک های نمایش عروسکی در زمینه های عروسک گردانی، کارگردانی، طراحی صحنه و نمایشنامه نویسی آشنا می شوند. لازم به ذکر است که دانشگاه ها در رشته نمایش عروسکی به صورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرند.

توانایی های موردنیاز 

داشتن خلاقیت و ذوق هنری از شرایط اصلی ورود به همه رشته های هنر است. از آنجایی که این افراد ارتباط زیادی با کودکان دارند باید با مباحث روانشناسی کودک نیز آشنایی داشته باشند. این حرفه نیازمند افرادی با حوصله، عاشق کار گروهی، داشتن قلمی خوب، علاقه مند به خواندن داستان های متنوع ایرانی و خارجی، داشتن صدای رسا و مناسب، برخورداری از آمادگی جسمانی خوب، علاقه مند به افزایش اطلاعات خود در زمینه جامعه شناسی، روانشناسی، ادبیات ایران و جهان، اقتصاد است.

دروس دانشگاهی رشته نمایش عروسکی

دروس پایه

این دروس عبارتند از: اصول و مبانی ارتباطات، جامعه شناسی عمومی، آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر جهان، جامعه شناسی هنر، فرهنگ و ادبیات عامه، تمثیل شناسی، روش تحقیق و تدوین پروژه، شناخت موسیقی، فلسفه مقدماتی غرب، فلسفه مقدماتی شرق، آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر ایران،.

دروس اصلی

این دروس عبارتند از: بنیاد نمایش در غرب و شرق،، بررسی تطبیقی نظریه های نمایش شرق و غرب، مبانی بازیگری، مبانی کارگردانی، تاریخ نمایش در جهان، تاریخ نمایش در ایران، مبانی طراحی صحنه، مبانی ادبیات نمایشی، مبانی نمایش عروسکی.

دروس تخصصی

این دروس عبارتند از: نمایشنامه نویسی عروسکی(1و2و3)، بازی دادن به عروسک(1و2)، طراحی صحنه نمایش عروسکی(1و2)، کارگردانی نمایش عروسکی(1و2و3)، ماسک و گریم، طراحی چهره و بدن انسان، طراحی چهره و بدن حیوان، نقاشی چهره عروسک، نور و صدا در نمایش عروسکی، شناخت مواد، بیان(1و2)، تاریخ نمایش عروسکی در شرق، تاریخ نمایش عروسکی در غرب، خیمه شب بازی، کارگاه چوب و فلز، کودک و نمایش، آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان، روانشناسی شخصیت، عروسک سازی (1و2و3و4)، طراحی و دوخت لباس، موسیقی در نمایش عروسکی، موسیقی در نمایش، رایانه و نمایش عروسکی، دیدن و تحلیل نمایش عروسکی.

ادامه تحصیل در رشته نمایش عروسکی 

 رشته نمایش عروسکی درحال حاضر تنها در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود.

بازار کار رشته نمایش عروسکی

در رشته نمایش عروسکی سطح مهارت ارتباط زیادی با در آمد فرد خواهد داشت. مهارت در این هنر می‌تواند سطح در آمد را بالاتر و یا پایین‌تر ببرد. داشتن آخرین مدرک تحصیلی در این رشته نیز می‌تواند در بالارفتن در آمد تأثیرگذار باشد.

فارغ التحصیلان رشته‌ نمایش عروسکی توانایی این را دارند که در مراکزی مانند پیش دبستانی‌ها، مهدکودک‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگسراهای سراسر کشور مشغول به کار شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا