کلاس درسمتوسطه دوم

قضیه شرطی در منطق به زبان ساده

امروز فضای مجازی و بستر اینترنت به یکی از مراجع مهم برای دانش آموزان تبدیل شده است تا با مراجعه به آن پاسخ بسیاری از پرسش های خود را بیابند.

تحریریۀ مدرسه آنلاین تلاش می‌کند تا در این بخش اطلاعات به روز و مستندی را پیرامون موضوعات درسی تهیه و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهد.

امروز بحث قضیۀ شرطی در منطق پایۀ دهم را با هم می‌خوانیم.

قضیۀ شرطی به چه معناست؟

قضیۀ شرطی به قضایایی گفته می‌شود که در آن به انفصال یا اتصال میان دو نسبت حکم شود. در قضیۀ شرطی و قیاس استثنایی منطق درمی‌یابید که بر اساس نوع شرط، قضیه شرطی به دو دسته منفصل و متصل تقسیم می‌شود. در برخی از جملات شرطی از کلمات اگر و آنگاه استفاده می‌شود. به عنوان مثال اگر باران نیاید آنگاه خشکسالی می‌شود.

به اینگونه جملات شرطی متصل گفته می‌شود. مثال‌های زیادی برای جملات شرطی متصل وجود دارد. گاه در جملات شرطی از کلمه «یا» استفاده می‌شود. به عنوان مثال یا باران می‌آید یا خشکسالی می‌شود به این جملات شرطی منفصل گفته می‌شود.

یادگیری قضیۀ شرطی متصل

در قضیۀ شرطی متصل جمله اول و جمله دوم با هم پیوستگی و اتصال دارند. در واقع یک اقدام منجر به اقدام دیگر می‌شود، به عنوان مثال اگر بخاری را روشن کنیم، آنگاه اتاق گرم می‌شود. در اینجا گرم شدن اتاق منوط به روشن شدن بخاری است. قضایای شرطی دارای دو بخش شرط و جواب شرط هستند. به بخش شرط مقدم و به بخش جواب شرط تالی گویند.

قضیۀ شرطی منفصل

دومین حالت قضیۀ شرطی، قضیۀ شرطی منفصل است. در جملات قضیۀ شرطی منفصل از کلمه «یا» استفاده شده است. به عنوان مثال برای ورود به صفحه کاربری یا شماره تماس را وارد کنید یا نام کاربری خود را وارد کنید. در قضیۀ شرطی منفصل دو بخش جمله به هم مرتبط اند، اما از هم جدا هستند. قضیۀ شرعی منفصل خود انواع مختلفی دارد و شامل منفصل حقیقی، مانعة الجمع و مانعة الرفع می‌شود. 

منبع: مدرسۀ مجازی آی نو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا