زنگ تفریحشعر و داستان

ضرب المثل؛ آب که سر بالا برود قورباغه آواز ابوعطا می‌خواند

ضرب‌المثل‌ها بخشی از شناسنامۀ یک ملت هستند و در همۀ کشورها و زبان‌ها رواج دارند. امروزه به دلیل کاهش مطالعه و افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی از ضرب‌المثل‌ها کمتر استفاده می شود. ضرب‌المثل‌ها در باروری زبان نیز سهم مهمی دارند و فراموشی آنها زبان را لاغر و لاغرتر می کند.

ما در مدرسه آنلاین_ بر آن هستیم که ضرب المثل‌ها و داستان و ریشه و کاربرد آنها را بیاوریم تا هم یادآوری باشد و هم استفاده از آنها رواج بیشتری بگیرد.

ریشه و کاربرد دو ضرب المثل «آب که سر بالا برود قورباغه آواز ابوعطا می‌خواند.» و «آب که یک جا بماند می‌گندد.» را امروز می‌خوانیم.

مثلِ آب که سر بالا برود قورباغه آواز ابوعطا می‌خواند

توضیح:

«ابوعطا» نام گوشه‌ از نغمه‌های موسیقی ایرانی است که زیر و بم‌های نشاط‌آوری دارد.

کاربرد: 

1-هر گاه وضع ناراحت‌کننده‌ای برای شخص مهم یا آبروداری پیش بیاید و آدم جاهل و نادانی از آن وضع خوشحال شود، این ضرب‌المثل را به کار می‌برند. 

2- با بیان این مثل، گاهی نشان می‌دهند که وقتی اوضاع غیرعادی باشد، کسانی هستند که از آن وضعیت غیرعادی سود ببرند و از موقعیت نامناسب یا مشکلی که برای اشخاص یا آبرو پیش می‌آید، خوشحال باشند. در این صورت می‌گویند: «آب که سر بالا می‌رود قورباغه آواز ابوعطا می‌خواند.»

مشابه:

تغاری بشکند، ماهی بریزد، جهان گردد به کام کاسه‌لیسان.

معنای لغت: 

آب همیشه به سرازیری می‌رود، در اینجا منظور از سربالا رفتن آب، دگرگون شدن اوضاع و احوال طبیعی است.

مثلِ آب که یک جا بماند می‌گندد

توضیح:

وقتی باران می‎‌بارد، آب در مسیر خود در فرورفتگی‌ها باقی می‌ماند. این آب چون حرکت ندارد، محل رشد گیاهان و جانوران ابتدایی مانند: خزه، لجن و کرم و لارو حشرات می‌شود. این اب کثیف و غیرآشامیدنی است و رنگ و مزۀ آن نامطبوع است.

کاربرد:

1- بی‌حرکنی و یکجا ماندن، سبب تباهی و نابودی می‌شود؛ باید حرکت و فعالیت داشته باشی تا شاداب و تازه بمانی. حرکت و تلاش باعث زندگی است.

2- برای وادار کردن افراد به جنب و جوش و حرکت کردن به کار می‌رود. می‌گویند: «آب که یک جا بماند می‌گندد.»

مثلِ آب که یک جا بماند می‌گندد

منبع: فوت کوزه‌گری از مصطفی رحماندوست. جلد اول.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا