چیست؟چیستان

سندروم هاوانا چیست؟

سندروم هاوانا، مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌های پزشکی است که سبب ایجاد بیماری و آسیب مغزی در انسان می شود.

مدرسه آنلاین- این سندرم از اواخر سال ۲۰۱۶ شناسایی شده و تعداد موارد شناسایی شده تا سال ۲۰۱۸، حدود ۲۶ نفر اعلام شد.

مستنداتی از فعال شدن این سندروم میان دیپلمات‌های آمریکایی شاغل در کوبا، چین، روسیه و چند کشور دیگر گزارش شده است.

محققان آمریکایی ادعا می‌کنند حملات مغناطیسی از طریق مایکرویو‌های پالسی، اتفاق می‌افتند.

 فعال شدن سندروم در دیپلمات های آمریکایی

در ماه جولای 2021 دولت آمریکا خبر از چالشی جدید در حوزه سلامت پرسنل و کارکنان خود در خارج از کشور را منتشر و رسانه ای کرد.

به گزارش «دویچه وله»، دولت آمریکا در حال بررسی آسیب‌های مرموز مغناطیسی در دیپلمات‌های خود در کوباست که سبب بیماری‌های مغزی آن‌ها شده است.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا مدعی شده که امواج رادیویی مرموز هدایت شده برای آسیب زدن به دیپلمات‌های آمریکایی موسوم به سندروم «هاوانا» در دست بررسی است.

این کمیته مدعی شد که از حملات مرموز به پرسنل آمریکایی در کوبا و سراسر جهان در ۵ سال گذشته مطلع بوده است؛ اما بررسی‌های اخیر از روند رو به افزایش این حملات حکایت دارد.

«مارکو روبیو» جمهوریخواه و «مارک وارنر» دموکرات به عنوان روسای کمیته اطلاعات سنای آمریکا، ضمن اشاره به در جریان بودن تحقیقات سیا در این باره، بر شناسایی عاملان این حملات تاکید کردند.

آمریکا، انگشت اتهام خود را در این زمینه به سمت روسیه گرفته است.

پیشتر در سال ۲۰۱۷ «دونالد ترامپ»، کوبا را به انجام این حملات متهم کرده و تعداد پرسنل خود را در این کشور به حداقل ممکن کاهش داده بود.

قابل ذکر است، تحقیقات «اف بی آی» در مورد این پرونده در سال ۲۰۱۸ بی نتیجه مانده بود.

در همین رابطه مقام‌های آمریکایی اظهار کردند، دولت جو بایدن مشغول تحقیق درباره یک سری موارد جدید مشکلات اسرارآمیز سلامتی گزارش شده از سوی چند دیپلمات و کارمند دولتی آمریکایی در شهر وین اتریش است.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته این مقام‌ها برخی از علائم مربوط به این مشکلات مشابه با علائمی هستند که نخست از سوی دیپلمات‌ها و جاسوس‌های آمریکایی مستقر در شهر هاوانای کوبا در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ گزارش شدند و علت دقیقی نیز برای آنها تعیین نشد.

به گفته این مقام‌ها بیش از ۲۰ مورد جدید از سوی تیم‌های پزشکی مقام‌های وزارت امور خارجه و نهادهای دیگر از جمله پنتاگون و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دست بررسی  قرار دارند.

وزارت خارجه آمریکا گفت: در هماهنگی با شرکا، ما با شدت در حال تحقیق درباره گزارش های مربوط به حوادث توضیح داده نشده احتمالی سلامت در میان افراد مربوط به سفارت آمریکا در شهر وین هستیم . هر کارمندی که به گزارش یک مشکل توضیح داده نشده سلامتی پرداخته، مراقبت و توجه مناسب و فوری را دریافت کرده است .

برخی معتقدند این جراحت‌های توضیح داده نشده که شامل آسیب مغزی می شوند، در نتیجه حملات با سلاح های مایکروویو یا امواج رادیویی بوده‌اند. با این حال به رغم چندین سال مطالعه هنوز اتفاق نظری در قبال اینکه چه چیزی یا چه کسی ممکن است در پشت این حوادث بوده باشند و یا اینکه آیا در حقیقت آنها از بابت حملات بوده‌اند، مطرح نشده است .

کارمندان مستقر در وین، از زمانی که دولت جوبایدن آغاز به کار کرد به گزارش رنج بردن از یک سری علائم اسرارآمیز پرداختند.

این موارد مربوط به شهر وین اتریش نخستین بار روز جمعه از سوی مجله نیویورکر گزارش شدند .

این مشکل برچسب “سندروم هاوانا” را دریافت کرده زیرا اولین موارد آن، بر پرسنل سفارت آمریکا در کوبا در سال ۲۰۱۶ تاثیر گذاشتند.

ماه مه مقام ها گفتند، دست کم ۱۳۰ مورد درسراسر دولت در دست تحقیقات قرار دارند که بیشتر از چند ده موردی است که سال گذشته میلادی گزارش داده بودند.

افرادی که گمان برده می شود تحت تأثیر این مشکل بوده باشند به گزارش سردرد، سرگیجه و علائم مربوط به ضربه مغزی پرداختند و حتی برخی از آنها نیاز به چندین ماه معالجه پزشکی پیدا کردند.

برخی از آنان از شنیدن یک صدای بلند قبل از شروع ناگهانی علائم شکایت کردند.

منبع: ویکی تابناک  و ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا