زنگ تفریحشعر و داستان

ریشۀ ضرب المثل «حنایش دیگر رنگی ندارد»


ضرب المثل ها بخشی از شناسنامۀ یک ملت هستند و در همۀ کشورها و زبان ها رواج دارند. امروزه به دلیل کاهش مطالعه و افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی از ضرب المثل ها کمتر استفاده می شود. ضرب المثل ها در باروری زبان نیز سهم مهمی دارند و فراموشی آنها زبان را لاغر و لاغرتر می کند.

ما در مدرسه آنلاین_ بر آن هستیم که ضرب المثل ها و داستان و ریشۀ آنها را بیاوریم تا هم یادآوری باشد و هم استفاده از آنها رواج بیشتری بگیرد.

ریشۀ ضرب المثل «حنایش دیگر رنگی ندارد» را با هم می خوانیم.

«در زمان های قدیم که مردم برای استحمام به حمام های عمومی می رفتند، در آن جا دلاک برای همه ی افراد بر روی دست و پا و موهایشان حنا می گذاشت، از این رو همه ی افراد در یک صف می ایستادند و دلاک شروع به حنا گذاشتن می کرد.

معمولا افرادی که در ابتدای صف بودند همیشه حنایشان پر رنگ تر از افرادی می شد که در انتهای صف بودند، زیرا وقتی به انتها می رسید کم کم از میزان رنگ حنا کم می شد. زمانی می رسید که حنا باید عوض می شد اما دلاک ها برای سود بیشتر هنوز اصرار داشتند که از همان حنا استفاده کنند. این جا بود که دیگر مشتری ها از حنا گذاشتن فرار می کردند و حرف های دلاک حمام را قبول نمی کردند و وقتی به انتهای صف می رسید می گفتند حنایش دیگر رنگی ندارد. از همین جا بود که استعاره «حنایش دیگر رنگی ندارد» برای کسی به کار رفت که حرف ها و کارهایش دیگر اعتبار لازم را ندارد.

این موضوع هم به دلیل کم رنگ شدن حنا بود و هم به دلیل خساست دلال که برای بقیه افراد حنا درست نمی کرد و سعی می کرد همان حنا را به همه افراد برساند، یعنی دلاک از مردم پول می گرفت اما حنای خوب به آن ها نمی داد و به مردم کلک می زد، از این روز به او می گفتند حنات دیگه رنگی نداره، یعنی کارها و حرف هایش را کسی باور نمی کند زیرا مردم را فریب می دهد و گول می زند.»

ضرب المثل «حناش دیگه رنگی نداره» به این معناست که آن فرد به دلیل حرف ها و کارهای بیهوده، دیگر اعتباری ندارد و نباید به او اعتماد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا