کلاس درسمتوسطه دوم

دمی با ادبیات: شعر نو؛ نثر مصنوع

امروز فضای مجازی و بستر اینترنت به یکی از مراجع مهم برای دانش آموزان تبدیل شده است تا با مراجعه به آن پاسخ بسیاری از پرسش های خود را بیابند.

تحریریه مدرسه آنلاین تلاش می کند تا در این بخش اطلاعات به روز و مستندی را پیرامون موضوعات درسی تهیه و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهد.

در این بخش بنا داریم تا سؤالاتی از ادبیات فارسی با هم حل کنیم.

*کدام یک از موارد زیر در تعریف شعر نو صحیح نیست؟

الف) قافیه در این نوع شعر، اختیاری است و هر کجا که ضرورت معنایی وجود داشته باشد، شاعر از آن بهره می برد.

ب) شعری است که نه تنها در آن تساوی مصراع ها لازم نیست و قافیه اختیاری است، بلکه وزن هم ندارد.

ج) در شعر نو، طول مصراع ها و تکرار قافیه کاملا در اخیتار است.

د)نام دیگر شعر نو، شعر آزاد یا نیمایی است.

پاسخ شما صحیح است، گزینۀ (ب) جواب سؤال است. شعر آزاد یا نیمایی مصراع های آن کوتاه و بلند است. وزن دارد اما جای قافیه در آن مشخص (ثابت) نیست. مانند اشعار سهراب سپهری، اخوان ثالث و … شعر سپید، مصراع هایش کوتاه و بلند است، وزن ندارد اما آهنگ دارد.

*کدام یک از موارد زیر در توضیح «نثر مصنوع» صحیح است؟

الف) نثر این دوره بیش از هر دوره ای به نثر گفتاری نزدیک است.

ب) در این نوع نثر جنبۀ اطلاع رسانی بر جنبۀ هنری زبان غلبه دارد.

ج) افراط در استفاده از اختصاصات نثر فنی، سبب به وجود آمدن این شیوه شد.

د) کلیله و دمنه، گزارش نصرالله منشی از مهم ترین آثار نثر مصنوع به حساب می آید.

درست است، گزینۀ (د) صحیح است. نثر مصنوع و فنی اصطلاحات دشوار بهترین و هنرمندانه ترین نمونه ها مربوط به دو قرن ششم و هفتم است. در این نوع نثر از صنعت های لفظی و معنوی به فراوانی استفاده شده است. قسمت هایی از کلیله و دمنه نصرالله منشی، مرزبان نامه، تاریخ جهانگشای جوینی و منشآت خاقانی به نثر فنی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا