چیستانکیست؟

جواد فروغی کیست؟

جواد فروغی متولد۲۰ شهریور ۱۳۵۸ در دهلران،  عضو تیم ملی تیراندازی مردان ایران است. جواد فروغی در تیراندازی با تپانچه ۱۰ متر مردان المپیک توکیو طلا گرفت و این اولین طلای تاریخ تیراندازی ایران در المپیک است.
مدرسه آنلاین- وی در چهاردهمین دوره مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک از ۱۴ تا ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸ در دوحه،  قطر برگزار شد، توانست ششمین سهمیه المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در رشته تیراندازی (در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان) را برای ایران به دست بیآورد. (سهمیه‌های قبلی را مهیار صداقت در بخش مردان و نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان و هانیه رستمیان و فاطمه کرم‌زاده در بخش زنان گرفته‌بودند).
وی همچنین در مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا ۲۰۱۹،  ۲ مدال برنز یکی در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان و دیگری در «تپانچه میکس تیمی» (به همراه گلنوش سبقت‌الهی) به‌دست‌آورد.

قهرمان المپیک ۲۰۲۰

مدال برنز در مسابقات تپانچه بادی ۱۰ متر مردان در فینال انتخابی المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ و کسب سهمیه با حضور در فینال. طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو.

المپیک ۲۰۲۰

جواد فروغی در نخستین روز مسابقات المپیک توکیو در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر مردان با کسب رکورد ۲۴۴٫۸ مدال طلا را کسب کرد و رکورد المپیک را شکست. همچنین او زودهنگام‌ترین مدال المپیک را برای ایران کسب کرد و مسن‌ترین مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در المپیک شد. پیش از او محمود نامجوی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن با ۳۸ سال سن به مدال برنز رسیده بود تا مسن‌ترین مدال آور ورزش ایران باشد.

رقابت‌های بین‌الملی

سال مسابقه محل برگزاری مقام رویداد توضیحات
نماینده  ایران
۲۰۱۸ بازی‌های آسیایی جاکارتا، اندونزی ۲۱ام تپانچه بادی ۱۰ متر مردان
قهرمانی جهان چانگ‌وون، کره جنوبی ۳۰ام تپانچه بادی ۱۰ متر میکس تیمی
۷۱ام تپانچه بادی ۱۰ متر مردان
۲۰۱۹ جام جهانی تیراندازی ۲۰۱۹ دهلی نو، هند ۷ام تپانچه بادی ۱۰ متر میکس تیمی
۲۷ام تپانچه بادی ۱۰ متر مردان
قهرمانی آسیا دوحه، قطر سوم تپانچه بادی ۱۰ متر مردان
سوم تپانچه میکس تیمی
۵ام تپانچه ۲۵ متر مردان
۶ام تپانچه آتش‌مرکزی ۲۵ متر مردان
۲۰۲۱ جام جهانی تیراندازی ۲۰۲۱ دهلی نو، هند اول تپانچه بادی ۱۰ متر مردان
جام جهانی تیراندازی ۲۰۲۱ اوسییک، کرواسی اول تپانچه بادی ۱۰ متر مردان
بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو، ژاپن اول تپانچه بادی ۱۰ متر مردان

شیوه آشنایی جواد فروغی با رشته تپانچه

جواد فروغی که خیلی دیر خودش را وارد تیراندازی کرد، یک پرستار بیمارستان و جزو کادر درمان است. تیرانداز المپیکی ایران پیش از این گفته بود: «تیراندازی را در طبقه منفی دو بیمارستان به صورت کاملا اتفاقی شروع کردم. برای اولین بار سال ۸۹ یا ۹۰ بود که تپانچه بادی را به من نشان دادند تا تیراندازی کنم، در همان تجربه اول حدود امتیاز ۸۵ زدم و کسی که مسئول بود از من خواست تا پیگیر باشم. تشویق او باعث شد تا سراغ تیراندازی بروم و با مربگیری آقای خدابنده لو کارم را شروع کردم.»

منبع: ویکی تابناک 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا