اقتصادیدیگه چه خبر؟

جدول کامل قیمت نهایی خودروهای طرح یکپارچه

 یکی از سوالات و دغدغه های متقاضیان خودرو در طرح یکپارچه قیمت نهایی خودروها بوده است که ابهامات زیادی درباره آن وجود داشته است. در این مطلب قیمت نهایی خودروها آورده می شود.

مدرسه آنلاین- یکی از سوالات و دغدغه های متقاضیان خودرو در طرح یکپارچه قیمت نهایی خودروها بوده است که ابهامات زیادی درباره آن وجود داشته است. در این مطلب قیمت نهایی خودروها آورده می شود.

با اتمام مراحل نوبت‌بندی در سامانه یکپارچه خودرو در هفته گذشته، قرار است این هفته ۵۰ هزار خودرو توسط دو خودروساز دولتی تحویل مشتریان شود.

سخنگوی وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه فرمول قیمت‌گذاری خودرو‌ها توسط شورای رقابت تعیین شده و متولی قیمت‌گذاری این شوراست، اعلام کرد که خودرو‌های عرضه شده در طرح فروش یکپارچه بر اساس قیمت روز اعلامی توسط شورا تحویل خواهد شد.

امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت۰ ضمن تاکید براینکه متولی و نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت محصولات دو خودروساز (سایپا و ایران خودرو) بزرگ، شورای رقابت است، اظهار کرد: شورای رقابت برای قیمت جدید خودرو‌های مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تصمیم‌گیری خواهد کرد. خودرو‌هایی که در طرح یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی عرضه شده و به فروش می‌رسند، بر اساس قیمتِ روز اعلامی توسط شورای رقابت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: خودرو‌هایی که در طرح یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی عرضه شده و به فروش می‌رسند، بر اساس قیمتِ روز اعلامی توسط شورای رقابت خواهد بود.

 خودرو‌های داخلی چگونه قیمت گذاری می شوند؟

گفتنی است که در ۱۶ بهمن ماه سال گذشته، به دنبال اعتقاد بر انحصاری بودن بازار خودرو‌های سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو ابلاغ و منتشر شد. بر اساس دستورالعمل صادر شده توسط شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو، فرمول قیمت‌گذاری خودرو‌های سواری و شیوه اعمال آن تعیین شد.

برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که در داخل کشور تولید می‌شود، باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، این خودرو‌ها درجه‌بندی شده و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند. متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب می‌شود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص می‌شود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبنا قرار دهد. این فرایند شامل همه خودرو‌های داخلی می‌شود.

بر خلاف دستور شورای عالی رقابت مبنی بر افزایش میانگین ۳۵ درصدی قیمت تولیدی خودروها، افزایش ۲۹ درصدی قیمت کارخانه ای خودروها پس از مکاتبه با معاون اول رئیس‌جمهوری به تصویب رسید. بدین ترتیب، قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو و سایپا اعلام شد.

بر اساس دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری شورای رقابت، قرار شد قیمت تولیدی خودروهای داخلی به طور میانگین ۳۵ الی ۴۰ درصد افزایش پیدا کند. ولی نهادهای متعدد از جمله وزارت صمت و ریاست جمهوری با این افزایش قیمت مخالفت داشته و آن را به صلاح بازار خودرو نمی‌دانستند. از این رو با برگزاری جلسات متعدد میان اعضای شورای عالی رقابت، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، وزارت صمت و … و همین‌طور مکاتبه با معاون اول رئیس‌جمهوری، نرخ افزایش قیمت اصلاح شد و به ۲۹ درصد کاهش پیدا کرد.

البته افزایش ۲۹ درصدی قیمت کارخانه ای خودروها بدین معنی نیست که تمام محصولات داخلی به یک اندازه گران می‌شوند. در واقع عدد ۲۹ به میانگین افزایش قیمت اشاره داشته و بنابراین برخی خودروها ممکن است بیش از ۲۹ درصد و برخی دیگر کمتر از ۲۹ درصد گران‌تر شوند.

به عنوان مثال، قیمت تولیدی خودروهای شاهین و کوییک اتوماتیک سایپا به ترتیب حدود ۱۸ و ۱۷ درصد بیشتر شده، حال آنکه سمند، تارا، دنا و پژو پارس ایران‌خودرو با افزایش قیمت ۲۹ درصدی مواجه می‌شوند. لیست کامل قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

قیمت نهایی خودروهای طرح یکپارچه

در جدول زیر قیمت نهایی خودرو‌های طرح یکپارچه را ببینید که در فروردین ۱۴۰۲ اعلام شده است:

منبع: اقتصادسنج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا