زنگ تفریحکاردستی و نقاشی

آموزش نقاشی با تکنیک تمپرا

تکنیک و نقاشی تمپرا در میان تکنیکها یکی از آنتیک ترین و قدیمی ترین هاست. ریشه کلمه ی تمپرا از فعل ایتالیایی stemperare به معنی حل شدن می آید.

مدرسه آنلاین- تمپرا نوعی رنگ طبیعی است که با آب حل شده و با یک چسب طبیعی جهت فیکس شدن و تثبیت روی بوم، تخته یا مقوا ترکیب می شود. تاریخچه استفاده از این نوع تکنیک به زمان غارنشینان باز می گردد. رنگهای تمپرا کاملا طبیعی و گیاهی بوده زیرا از مشتقات گیاهی و یا حیوانی بدست می آید. در یونان بوستان از این تکنیک بر روی چوب زیاد استفاده یم شده که بعد از گذشت زمان تمامی آنها از بین رفته است و کمی از آنها روی سرامیک یا موزاییک ها باقی مانده است.

انواع تکنیک های تمپرا :

1- تکنیک چسب رنگ

تمپرای چسب یا چسب رنگ نوعی از تمپرا می باشد که برای کارهای دکوراتیو و استفاده رروی پنل ها استفاده می شود. این نوع از تمپرا با مخلوط پودر رنگ و چسب های حیوانی مانند چسب خرگوش، ماهی یا ژلاتین بدست می آید که بسیار درخشنده اما شکننده می باشد. از این تکنیک برای کار در ابعاد کوچک استفاده می کنند.

2- تمپرای موم 

تمپرای موم تکنیکی میکس بین نقاشی تمپرا و انکاستیک است. انکاستیک به نوعی نقاشی می گویند که در آن رنگ را با موم داغ زنبور عسل ترکیب می کنند. این نوع نقاشی در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. برای آماده سازی از نوعی موم قابل ترکیب با آب و کمی آهک استفاده می شود.

3- تمپرای تخم مرغ 

این نوع تمپرا بین سالهای 1400 تا 1500 میلادی درایتالیا بسیار مرسوم بود. برای آماده سازی این نوع تمپرا زرده تخم مرغ را با استفاده از سرشاخه های درخت انجیر مخلوط کرده و سپس از شاخه درخت، شیره ی مایع مانندی خارج و با زرده ترکیب می شود که باعث انعقاد بهتر زرده شده و از بوی بد آن نیز در زمان نقاشی جلوگیری می کند.

رنگهای تمپرا

اکثر رنگها به صورت پودری و از عناصر طبیعی استفاده می شوند که قیمت بالایی نیز دارند. اما بعد از تولید آنها به روش صنعتی کمی کاهش قیمت داشته اند. تنوع رنگ ها در تمپرا زیاد نیست و اکثر نقاشان بزرگ دنیا فقط از چهار رنگ اصلی استفاده می کردند.

منبع: آرتشو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا