چیست؟چیستان

بیماری هزار چهره چیست؟

بیماری تب مالت یک بیماری عفونی است که به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد و از آن به عنوان بیماری هزار چهره یاد می شود.

مدرسه آنلاین- تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است که به دلیل سختی تشخیص آن به بیماری هزار چهره معروف است، باکتری بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

شیوع این بیماری در مناطقی که نگهداری دام‌ها در شرایط غیربهداشتی و در کنار زندگی انسان‌ها باشد، بیشتر است. این بیماری به هر شکلی خود را نشان می‌دهد و گاهی باعث آسیب در چشم و گاهی باعث آسیب در مغز و دستگاه‌های مختلف بدن می‌شود.

از جمله علائم این بیماری می توان به دردهای استخوانی و دردهای مفاصل و به ویژه ستون فقرات فرد اشاره کرد و اگر طول بکشد تا حد فلج شدن نیز پیش می‌رود.

افرادی که از گوشت حیوانی استفاده کردند که سلامت آن قابل اطمینان نیست، این بیماری قابل انتقال است.

علائمی که این بیماری ایجاد می‌کند تورم در بافت‌های اندام‌های تناسلی دام‌های نر و در دام‌های ماده علاوه بر آن، باعث سقط جنین‌های طوفانی می‌شود.

یکی از راه‌های انتقال در جمعیت‌های روستایی از طریق ترشحات جنینی و یا زمان‌های سخت زایی می‌تواند از طریق خراش‌های دست دامدار به فرد منتقل شود.

واکسیناسیون راه اصلی کنترل این بیماری است. در واکسیناسیون دام سنگین جمعیت گاوی را از یک سالگی به بعد و جمعیت گوساله را از ۴ ماهگی تا ۱۲ ماهگی واکسینه می‌کنیم و در دام سبک، تنها در بره‌ها انجام می‌گیرد که از ۳ ماهگی تا یک ماه قبل از جفت گیری صورت می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا