خبر ویژه

انتقادات تند نماینده مجلس به توسعه نابرابر مدارس در کشور؛ آموزش و پرورش نابرابرسازی را در میدان نئولیبرالیسم پیش می‌برد!

احمد نادری – استاد دانشگاه تهران و نماینده مجلس شورای اسلامی به تازگی اظهارات انتقادی و تندی را علیه آموزش و پرورش و سیاست های نابرابرسازی آن مطرح کرده است.

مدرسه آنلاین- به نقل از تسنیم– نادری در این باره گفت: در طی این سال‌ها، نظام آموزش و پرورش با ایده ایجاد «تنوع مدارس»، سیاست نابرابرسازی را در میدان نئولیبرالیسم پیش برده است.

وی افزود: مدارس غیردولتی خصوصاً در شهرهای بزرگ به سرعت در سال‌های پایانی دهۀ 1380 گسترش یافتند، به‌طوری که در برخی مناطق کلان شهرها دسترسی به آموزش رایگان بسیار محدود شد. طی دهۀ یاد شده، تعداد مدارس عادی کاهش یافت که بخشی از آن به‌دلیل کاهش جمعیت دانش‌آموزی ناشی از تغییرات جمعیتی بود. در‌ عین‌ حال، رشد منفی تعداد مدارس دولتی از اوایل دهۀ 1390 به‌رغم روند افزایشی جمعیت دانش‌آموزی از عقب‌نشینی بخش عمومی است.

افزایش سه برابری مدارس غیردولتی در دو دهه

این نماینده مردم تهران تأکید کرد:  بر اساس سالنامۀ آماری آموزش‌وپرورش، سهم مدارس غیردولتی از کل مدارس در دوره زمانی اواسط دهۀ 1370 تا اواسط دهۀ 1390 از کمتر از 5 درصد به بیش از 16 درصد رسیده است. در حالی که تعداد مدارس غیردولتی در سال 1374 حدود 200 باب بوده، در اواسط دهۀ 1390 به 17 هزار و 560 باب رسیده است. سهم دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از کل دانش‌آموزان نیز از 3.7 درصد به 12.9 درصد در این بازۀ زمانی افزایش‌یافته است.

وی اضافه کرد: افزون بر این، طرح برون‌سپاری آغاز شده در سال تحصیلی 1394-1393 خصوصی‌سازی پنهان و آشکار را به قیمت تضعیف آموزش عمومی رایگان تسریع کرده است.

استاد دانشگاه تهران گفت: این تحولات از طریق قوانین و مقررات مختلف تسهیل شده است، تغییرات با افزایش تجاری‌سازی در مدارس همراه بوده است، از جمله اجاره‌ بخشی از ساختمان مدرسه، اجاره حیاط مدرسه پس از ساعات آموزشی، تغییر کاربری بخشی از مدارس به تجاری، اجاره مکان به شرکت‌های خصوصی برای برگزاری کلاس‌های کنکور یا برای عرضه کتب و جزوات کمک آموزشی، درخواست شهریه اضافی برای ساعات اضافی آموزشی و‌ به‌طور کلی تغییر نحوۀ استفاده از فضاهای آموزشی.

افزایش هزینه‌های تحصیل از جیب خانواده‌ها

وی ادامه داد: برخی از اقدامات یادشده به افزایش هزینه‌های تحصیلی از جیب خانواده‌ها انجامیده است. متأسفانه اطلاعات جامعی در مورد پرداخت از جیب خانوارها برای آموزش در ایران در دسترس نیست. برآوردها نشان می‌دهد تقریباً 35 درصد سهم هزینه‌های آموزشی عمومی توسط خانواده‌ها پرداخته شده و سهم دولت حدود 65 درصد بوده است البته، در این برآورد سایر مخارج خانوارها لحاظ نشده‌اند از جمله هزینه‌های ایاب‌وذهاب، کتاب‌های درسی و کمک درسی و سایر مواد آموزشی یا کلاس‌های خصوصی.

نماینده مردم تهران بیان کرد:  طبق گزارش سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، در جهان حدود 82 درصد از هزینه‌های آموزش توسط دولت‌ها و مابقی توسط خانواده‌ها، مؤسسات خیریه و موقوفات مذهبی و سازمان‌های بین‌المللی تأمین می‌شود. به‌نظر می‌رسد ایران در میان کشورهایی قرار گرفته است که در آنها میزان هزینه‌های تحصیلی پرداخت شده از جیب خانوارها زیاد است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. از درد دل ما گفتید و راهکارچیست؟ درستان ناست یا شما؟جاناسخن اززبان مامیگویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا