آموزشیچند رسانه ای

چرا فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها سیدة نساءالعالمین است؟

حضرت فاطمه را به القاب و صفات مختلفی می‌شناسیم که همه بر مقام و جایگاه رفیع معنوی ایشان دلالت می‌کند. صفات و القابی که بر زبان رسول خدا و اهل بیت دربارۀ بانوی اسلام جاری گشته و منزلت ایشان را بیشتر آشکار ساخته است.

مدرسه آنلاین– حضرت زهرا نزد مسلمانان و به ویژه شیعیان منزلتی خاص دارند و برترین بانوی جهان در تمام قرون به‌شمار می‌روند. این باور گذشته از قول و فعل معصومانۀ حضرت به روایات و توصیفات اهل بیت دربارۀ فاطمۀ زهرا نیز برمی‌گردد.

در روایتی از امام جعفر صادق(ع) درباره این سخن رسول‌الله(ص) که «فاطمه، سرور زنان اهل بهشت است» پرسیده شد: «آیا فاطمه برترین زن زمان خویش است؟» امام در پاسخ فرمودند: «مریم سلام‌الله،سرور زنان زمان خویش و فاطمه سلام‌الله‌علیها،  سرور همۀ زنان بهشت از آغاز تا فرجام جهان است.»

از این رو ایشان را «سیدة نساء العالمین» می‌خوانند یعنی سرور زنان جهانیان. به فاطمه زهرا(سلام الله علیها) از آن حیث سیده نساءالعالمین گفته شده که بر اساس آیات و روایات، در تمامی فضایل و کمالات، از همه زنان عالم برتر و الگو و سرآمد همه زنان جهان است.

در «دانشنامۀ فاطمی» تألیف آیت‌الله علی‌اکبر رشاد چنین آمده است: ««سیده» مؤنث سید، در لغت به معنای شریف، فاضل، بزرگ، مهتر قوم، دانا و سرآمد در نیکی است. به فاطمۀ زهرا (س) از آن حیث سیده نساءالعالمین گفته شده که بر اساس آیات و روایات، در تمامی فضایل و کمالات، از همۀ زنان عالم برتر و الگو و سرآمد همۀ زنان جهان است.»

در اسلام، از حضرت فاطمه با عنوان سرچشمه خیر کثیر یاد شده و سورۀ کوثر نیز در شأن ایشان نازل شده است. آیه‌های تطهیر، مباهله و مودّت نیز بر بخشی از برتری بر سایر زنان دلالت می‌کند. تعبیر «سیدة نساء العالمین»را امام علی نیز در سخنانی که بر سر مزار حضرت زهرا بیان فرموده بودند، به کار برده بودند.

حضرت زهرا محبوب‌ترین فرد نزد رسول خدا بود. در روایتی، غضب فاطمه سلام‌االله غضب خداوند و خشنودی او خشنودی خداوند دانسته شده است. در احادیث، برتری ایشان با کلماتی چون اصطفا، افضل و سیدة بیان شده است. برتری حضرت زهرا به دلیل ویژگی‌های ممتاز و منحصربه‌فرد ایشان است که از آن جمله است: دختر پیامبربودن، همسری امیرمؤمنان، مادری حسنین و سایر امامان معصوم، آفرینش نوری، داشتن فضایلی چون علم غیب، فاضلة بودن، زکیة بودن، محدثه بودن و …. در متون حدیثی شیعه، در بیش از پنجاه روایت که بیش‌تر نبوی هستند، از این مقام با تعابیر گوناگون یاد شده است، نظیر سیده نساءالعالمین، سیده نساء اهل‌الجنه، سیده نساء یوم‌القیامه، سیده نساء المؤمنین، سیده نساء هذه‌الامه و سیده نساء‌الاولین و الاخرین.

گذشته از احادیث نبوی، امامان شیعه به نقل از پیامبر اکرم یا در سخنان خویش، از حضرت فاطمه سلام‌الله با لقب سیده نساء‌العالمین یاد کرده‌اند. روایت سرور زنان، در منابع معتبر اهل سنت به شکل سیدة نساء الجنه، سیدة نساءالمؤمنین، سیدة نساء هذه‌ الامة و سیدة نساءالعالمین آمده است.

علاوه‌بر این، برای حضرت زهرا(س) القاب متفاوت ذکر شده است که بر سیادت عام ایشان دلالت می‌کند. دانشمندان بزرگ شیعه، همچون شیخ طوسی و ابن‌قولویه قمی، این القاب را در زیارت‌های متعدد،‌ در کتاب‌های معتبر خود نقل کرده‌اند. با توجه به مشهور بودن اختصاص این القاب به حضرت زهرا(س) در میان طبقه اول و فراوانی احادیث، بلکه تواتر معنوی آنها، برخی از علمای شیعه، همچون سیدمرتضی، برتری مطلق حضرت فاطمه(س) را بر همه زنان جهان، از اول تا آخر، اجماعی دانسته‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا