آموزشیچند رسانه ایسرگرمی

باسلوق منزل‌پز برای شب چلّه

شب چله از عیدهای باستانی ما ایرانیان است که در شب آخر پاییز آن را جشن می‌گیریم و در خانه‌هایمان را به روی زمستان باز می‌کنیم و به استقبالش می‌رویم.

مدرسه آنلاین_ در این شب به خانۀ مادربزرگ و پدربزرگ و بزرگترها می‌رویم و دور هم می‌نشینیم و هندوانه می‌خوریم. هندوانه و دورهمی شناسنامۀ شب چلّه و شب چلّه هم از شناسنامۀ ما ایرانی‌هاست. کنار هندوانه، انار و هر میوه‌ای که دوست داشته باشیم می‌گذاریم. آجیل شب یلدا هم کنار هندوانه و انار می‌نشیند. البته آجیل شب یلدا می‌تواندخشکبار یا تخمه، حالا هر تخمه‌ای از تخم خربزه که مامان‌ها در منزل بو می‌دهند تا تخمۀ آفتابگردان یا تخم کدو باشد. باسلوق یا راحة‌الحقلوم هم قاطی آجیل می‌شود و خودش را بنا به خواست صاحب‌خانه جا می‌دهد. خیلی‌ از خانم‌های باسلیقه دوست دارند این شیرینی خوشمزه را در منزل خودشان درست کنند تا هم از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر باشد و هم کدبانویی آنها را بیشتر نشان دهد.

ما امروز طرز تهیۀ باسلوق خوشمزۀ خانگی را برای شما خوبان در نظر گرفته‌ایم. امیدواریم درست کنید و شب چلّه کنار عزیزانتان به خوشی نوش‌جان کنید.

مواد لازم برای تهیه باسلوق:

نشاستۀ گل مرغوب: یک پیمانه

آب سرد: 2 پیمانه

گلاب: نصف پیمانه

شکر: ا ونیم پیمانه

پورد ژلاتین: 1 قاشق غذاخوری

گردو: به مقدار لازم

پودر نارگیل: به مقدار لازم

کره یا روغن مایع: 1 قاشق غذاخوری

وانیل: نصف قاشق چایخوری

برای تهیه باسلوق ابتدا آب سرد را در یک قابلمه بریزید. سپس نشاسته را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا نشاسته گلوله نشود. بعد شکر را اضافه کنید. اگر یک ربع استراحت کند باسلوق بهتری از آب درمی‌آید. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم رو به پایین قرار دهید. سپس پودر ژلاتین را با سه قاشق آب سرد بن‌ماری کنید و به مخلوط نشاسته و شکر اضافه کنید. تا بیست دقیقه خوب هم بزنید تا موادخودش را بگیرد. بعد کره و گلاب را اضافه کنید. حالا چند دقیقه هم بزنید تا مواد مثل حلوا سفت شود و وسط قابلمه جمع شود.

بعد از اینکه مواد وسط قابلمه جمع شد از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود. حالا پودر نارگیل را داخل یک کاسه بریزید و دست های خود را چرب کنید و از مواد مورد نظر به اندازۀ یک قاشق پر بردارید و در دست گرد کنید و بعد داخل نارگیل بغلتانید. باسلوقها را در ظرف مورد نظر بگذارید و روی آن گردو قرار دهید. سپس برای مدت یک ساعت آنها را در یخچال قرار دهید.

باسلوق شما آماده است.

شب چلّه پیشاپیش مبارک.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا