آموزشیچند رسانه ای

با این تصاویر زیبا به دوران قاجار سفر کنید

از آنجا که در دوران قاجار عکس و فیلمبرداری و برخی ابزار فناوری وجود داشته، ما به عکس‌هایی از این دوران تاریخی دسترسی داریم و عکس‌ها خود به تنهایی بخش‌هایی از تاریخ را روایت می‌کنند.

مدرسه آنلاین – سفر به عصر قاجار ما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

چند عکس از مردم در دوران قاجار منتشر می‌کنیم که راوی مردم زمانه‌ای است که یک سده پیش از ما در ایران زندگی می‌کردند. این عکس‌ها را می‌توان بار‌ها و بار‌ها تماشا کرد و هر بار چیز‌های تازه‌ای در آن‌ دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک یکصد و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس زیر تصویری از کامیونی است که از مرز جلفا وارد ایران شده و تعدادی روس نیز در کنار آن عکس یادگاری گرفته‌اند. طبق آنچه در آرشیو «مایرون اسمیت» ذکر شده، این احتمالاً اولین کامیون وارد شده به ایران است.

 تصویر دسته‌جمعی گروهی از افسران ژاندارمری است. ژاندارمری نخستین‌بار در زمان قاجار به درخواست دولت ایران توسط یک افسر سوئدی تأسیس شد.

در عکس زیر گروهی از دانش‌آموزان مدرسۀ ژاندارک را می‌بینید. این مدرسه را فرانسوی‌ها برای تحصیل دختران ارمنی در ایران تأسیس کردند. ساختمان این مدرسه را یک معمار روس به نام نیکلای مارکف ساخته است.

این عکس هم صحنه‌ای طنزآمیز است که عصمت‌الدوله دختر ناصرالدین‌شاه به همراه ندیمان و خدمتکارانش در آن حضور دارد. در این عکس خود عصمت‌الدوله بالای سر یک بردۀ سیاهپوست نوجوان ایستاده و به او خیره شده است؛ پسر نیز ژست کاملاً بی‌تفاوت و بی‌خیالی به خود گرفته و یک سیگار هم گوشۀ لبش گذاشته است!

منبع: دیده‌بان

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا