ابتداییکلاس درسمتوسطه اولمتوسطه دوم

چگونه به سادگی در درس ریاضی عالی شویم؟

ریاضی از دروس مهم و البته شرینی است که برای برخی از دانش‌آموزان و والدین آنها به نوعی دغدغه است و آن را درس سخت و پیچیده‌ای می‌بینند.

مدرسه آنلاین_ نمره آوردن در درس ریاضی برای عده‌ای از دانش‌آموزان نگرانی است. والدین عموماً در پی این هستند که فرزندانشان در درس ریاضی قوی باشند؛ به عبارتی همۀ دروس یک طرف و ریاضی طرف دیگر.

اگر دانش‌آموزان کمی همت به خرج بدهند می‌بینند که به راحتی می‌توانند در درس ریاضی عالی شوند و ریاضی نه تنها سخت نیست و دغدغه و نگرانی ندارد، بلکه شیرین است. وقتی یک مسئله را حل و راه‌ حلش را پیدا می‌کنیم شرینی ریاضی خود را نشان می‌دهد. راه‌های مختلفی برای تقویت درس ریاضی وجود دارد که ما در زیر به آنها می‌پردازیم.

1-برطرف کردن مشکلات یادگیری ریاضی و اختلال یادگیری

اگر کودک دچار اختلال ریاضی باشد، باید بتوانیم  به خوبی او را درمان کنیم. اگر کودک دچار این اختلال به حال خودش رها شود، قطعاً در مقاطع تحصیلی بالاتر با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شود که مسیر تحصیل را برای او سخت و گل‌ها غیرممکن می‌کند. 

کودکان ممکن است تا بزرگ‌سالی همچنان در ساده‌ترین مفاهیم ریاضیات مشکل داشته باشند و  به همین ترتیب مفاهیم پیچیده‌تر را درک نکنند. بیشتر این کودکان به کندذهن بودن، تنبل بودن و … متهم می‌شوند و کل اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. در صورتی که هوش آن‌ها کاملاً طبیعی است و در زمینه‌های دیگر با همسن و سال‌های خود برابر و گل‌ها برتر‌اند. 

2-هیچ مبحثی از کلاس را از دست ندهید

اولین قدم در یادگیری هر درسی داشتن یک معلم خوب برای آموزش است.شرکت در کلاس‌های درس و غیبت نکردن، به معلم شما نشان می‌دهد که شما علاقه‌مند به یادگیری بیشتر و پیشرفت تحصیلی هستید.حضور منظم در کلاس سبب می‌شود تا یادگیری در شما بهتر شود و برای مطالعه یک مبحث نیاز به صرف وقت کمتری دارید. زیرا این مباحث را قبلاً یک بار به خوبی گوش داده‌اید و یاد گرفته‌اید.  سعی کنید همان روز درس‌هایی را که در کلاس تدریس شده مرور کنید.

3-پیش‌خوانی مبحث بعدی در منزل

یکی از راه حل‌های خوب برای آمادگی در کلاس پیش‌خوانی است. این قسمت نیاز به صرف وقت زیادی ندارد و شاید حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه از ۲۴ ساعت شما را بگیرد اما همین کار به نسبت کوچک تاثیرات فوق العاده‌ای را بر یادگیری شما خواهد داشت. در حین خواندن ممکن است دقیقاً متوجه مبحث نشوید که امری طبیعی است و هدف از این کار آشنایی با سر فصل‌ها و موضوعات و به دست آوردن یک ذهنیت کلی از آن مبحث است. این کار توجه شما به درس را در کلاس افزایش داده و یادگیری را برایتان آسان‌تر خواهد کرد.

4-به دقت به تدریس معلم ریاضی در کلاس گوش کنید

به مفاهیمی که معلمتان توضیح می‌دهد گوش کنید و از هر بخشی که مشکل داشتید یا به صورت کامل متوجه نشدید سؤال کنید. (سعی کنید در زمان‌هایی که استاد ریاضی مسائلی را برای تمرین در کلاس طرح می‌کند، شخصاً مسئله را حل کنید.). شرکت در فعالیت های کلاسی و توجه به معلم باعث می‌شود تا مهارت‌های ریاضی را بهتر فراگیرید و در تمرین‌ها و تست‌هایی که در منزل حل خواهید کرد عملکرد بهتری داشته باشید و این موضوع علاقه شما به ریاضیات را نیز افزایش می‌دهد.

با توجه به اهمیت این قسمت کارهای زیر به شما توصیه می شود:

*در حین توضیح معلمتان برای حل سؤال، به خوبی گوش دهید و از پرداختن به کارهای دیگر خودداری کنید.

*در حین توضیح و حل سؤال از نوشتن خودداری کنید.

*هر قسمتی را متوجه نشدید سوال کنید و از معلمتان بخواهید تا مجدداً برایتان توضیح دهد. از سؤال خجالت نکشید.

*در زمان تعیین شده توسط معلمتان حل کامل و صحیح سؤال را یادداشت کنید.

*پس از رفتن به منزل یک دور سؤال حل شده را مرور کنید.

*پس از مرور، صورت سؤال را در کاغذی دیگر بنویسید و خودتان دست به قلم شوید و شروع به حل کنید.

*از مشاهدۀ پاسخ خودداری کنید و تلاش کنیدتا خودتان سؤال را حل کنید.

*پاسخ خود را با جواب معلمتان مقایسه کنید. اگر درست حل کرده بودید که عالی است اما در صورت اشتباه در هر بخش ببینید ایراد کارتان کجاست و به مطالعه بپردازید و مجدداً سعی کنید تا خودتان سؤال را حل کنید.

5- استفاده از بازی‌های آموزشی

یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت ریاضی ابتدایی استفاده از بازی‌‌های آموزشی است. به طور کلی بازی کردن، نه تنها در درس ریاضی؛ بلکه در هر کلاس آموزشی‌ای می‌تواند مؤثر و مفید باشد. بازی کردن باعث می‌شود تا دانش‌آموز، بدون تنش و اضطراب و به صورت غیر مستقیم مفاهیم را فرابگیرد. با محیط کلاس و مدرس خود بهتر تعامل برقرار کند و در نتیجه رغبت بیشتری برای فراگیری مسائل مختلف از خود نشان بدهد.

تقویت ریاضی ابتدایی با استفاده از بازی برای همۀ کودکان مخصوصاً کودکان دارای اختلال ریاضی جزو واجبات است. تجربه نشان داده که استفاده از بازی‌ها حتی برای پیچیده‌ترین مفاهیم ریاضی مؤثر است. یادگیری‌ عمیقی که به طریق بازی انجام شده باشد، هیچ وقت از ذهن کودک خارج نمی‌شود. 

6-ریاضی را درک کنید و آن را حفظ نکنید

مفاهیم ریاضی را باید متوجه بشوید و آنها را نباید حفظ کنید. روابط بین مسائل ریاضی به گونه‌ای است که باید آنها را درک کرد. اگر راه حل‌ها را فقط حفظ کرده باشید قطعا سر جلسه امتحان با مشکل رو به رو خواهید شد.  دانش‌آموزانی که این درس را حفظ کرده باشند، با دیدن سؤالات مشابه تمرین‌هایی که قبل از امتحان حل کرده اند، در آزمون خود قادر به پاسخ نیستند زیرا درک درستی از فرمول‌های ریاضی و راه حل‌ها ندارند.

7-تمرین کردن به صورت گروهی با دوستان

برای حل کردن مسائل ریاضی گروهی تشکیل دهید. وقتی در یک گروه به بررسی حل یک مسئله می‌پردازید، دیدگاه‌های مختلف هر فرد باعث می‌شود موضوع برای شما شفاف‌تر و قابل درک‌تر شود. بحث کردن راجع به مسائل ریاضی فهم آنها را آسان‌تر می‌کند و تاثیر چشم‌گیری در یادگیری درس ریاضی دارد.

8-مفاهیم جدید و مشکلات خود را تمرین کنید

حل مشکلات به طور مستقیم می‌تواند منجر به خستگی و سردرگمی شود. سعی کنید کتاب‌های درسی خود را مطالعه کنید و در کلاس دقت لازم را داشته باشید. همچنین باید قبل از انجام تکالیف، روی هر مسئله‌ای که معلمان تعیین می‌کنند، کار کنید. این به شما فرصتی می دهد تا آنچه را یاد می گیرید به خاطر بسپارید.

9-در زمان مناسب ریاضی بخوانید

برای خوب یاد گرفتن ریاضی نیاز به تمرکز زیاد و حواس جمع  دارید پس سعی کنید در زمان‌هایی که سر حال هستید و می‌توانید مسائل و تمرینات را خوب تجزیه و تحلیل کنید سراغ این درس بروید تا از مطالعۀ آن لذت ببرید. اگر در زمان‌های خستگی و با ذهن خسته سراغ مطالعۀ ریاضی بروید ممکن است نتوانید مطالب را درک کنید و دید بدی نسبت به خود درس پیدا کنید.

10-مسائل بیشتری حل کنید

تمرین به خصوص در ریاضیات موجب پیشرفت می‌شود. اگر با یک موضوع و یا بحث خاص دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید با تمرین بیشتر به یادگیری خود بیفزایید. بنابراین با مسائل ساده‌ای از همان نوع شروع کنید و با راحت‌تر شدن و یافتن راه حل ، مشکل را پیش ببرید.

11-دروس قبلی را مرور کنید

این مورد هم شباهتی به تمرین دارد اما بر خلاف کار روی مبحث‌های جدید باید درس‌های گذشته را تمرین کنید و مسائلی از بحث‌های قبلی حل کنید تا خودتان را بسنجید. هرچقدر تمرین‌های خود و مرور مبحث‌های قبلی برای درس ریاضی را افزایش دهید نتیجۀ کار هم بهتر خواهد بود.

12-توضیح بدهید و سوال بپرسید

سعی کنید در مورد راه حل مسائل مختلف برای دیگران توضیح بدهید. به دوستتان درس بدهید یا نکات آن را ثبت کنید. این مهم است که مسائل را بنویسید یا نحوۀ حل کردن آنها را شرح دهید. از خودتان بپرسید که به چه دلیلی این مسئله را به این روش حل کردید.

13-مغز خود را با ترفندهای ریاضی آموزش دهید

یاد بگیرید با استفاده از چندین ترفند در محاسبات طولانی ذهنی، میانبر بزنید. این به هر کسی در زندگی روزمره کمک می‌کند تا برای همیشه از ترس محاسبات زیاد خلاص شود. به طور کلی، ترفندهایی برای هر نوع مسئله وجود دارد که می‌توانید آنها را در گوگل جستجو کرده و مواردی که برای شرایط خاص مناسب هستند پیدا کنید.

14-دانش بیشتری از طریق اینترنت کسب کنید

هیچ کس نیاز به نبوغ خاصی ندارد تا در ریاضیات بدرخشد، فقط کافیست دانش خود را گسترش دهید. از منابع آنلاین خودآموز بهره‌مند شوید تا آنچه را که می‌دانستید دوباره و گسترده‌تر بیاموزید و روش‌های جالب و جدیدی را برای حل مسائل ریاضی پیدا کنید. همچنین نرم‌افزارها و برنامه‌هایی وجود دارد که برای درس ریاضی طراحی شده، به راحتی می‌توانید از آنها استفاده کنید و تمرین کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا