خبر ویژه

شبکه شاد سود ده است یا زیان ده؟

شبکه شاد که امروزه بخش عمده ای از نیاز آموزشی و مجازی دانش آموزان و آموزگاران را بر طرف می کند، به مرکزی برای ارسال و دریافت و در نتیجه گردش داده تبدیل شده است، شبکه ای که مالکیت آن در اختیار اپراتور همراه اول است و اطلاعاتی که نشان بدهد شاد برای این اپراتور سودده است یا زیان ده در دسترس نیست!

مدرسه آنلاین- “محسن حاجی میرزایی” وزیر وقت آموزش و پرورش در سال 1399 در ارتباط با نحوه تاسیس و مالکیت شبکه شاد به رسانه ها گفت: در اینجا پولی رد و بدل نشده است و قرارداد صلح با همراه اول نوشتیم و شاد را به ما هبه کردند و پولی ردوبدل نمی‌شود و مطابق قرارداد قرار است تا ۱۵ سال آن را پشتیبانی کند.

حاجی میرزایی در همین رابطه افزود: ارزیابی ما این است که به عنوان یک برنامه نوظهور و دوره زمانی کوتاه دستاورد‌های شاد قابل ارائه است و شورای عالی فضای مجازی در این‌باره اظهارنظر کرده است و می‌توانید ارزیابی دقیق و علمی آن‌ها را بپرسید، شاد مجموعه خوبی است و به تدریج از مشکلات آن کاسته می‌شود.

اکنون و پس از گذشت بیش از سه سال از مدت زمان فعالیت شبکه شاد و گردش اطلاعات و داده فراوان در این شبکه سوال این است که این شبکه برای مالکین اصلی آن سودده است یا زیان ده؟

این سوال از آنجایی مطرح می شود که بررسی ها نشان می دهد تلاش های فراوانی به ویژه در مناسبت های مختلف برای ترغیب دانش آموزان برای تولید محتوا اعم از فیلم و عکس در این برنامه انجام می شود و طبیعتاً این حجم از تبلیغ و در نتیجه آن تولید محتوا نیازمند هزینه های سنگینی برای ذخیره سازی اطلاعات و نیز گردش آن است.

یکی از دبیران آموزش و پرورش در ارتباط با حواشی و مسائل مالی این شبکه به «مدرسه آنلاین»، گفت: در ابتدا قرار بود اینترنت شبکه شاد رایگان باشد و دبیران و دانش آموزان بابت فعالیت در آن هزینه ای برای اینترنت پرداخت نکنند، اما اکنون نه تنها اینترنت این شبکه رایگان نیست بلکه به صورت عادی محاسبه و در بسته اینترنت مشترکان منظور می شود.

وی در ادامه افزود: اعمال هزینه در اینترنت مصرفی شبکه شاد در حالی است که به صورت پیوسته و بابت مناسبت های مختلف فراخوان هایی در این شبکه برگزار می شود که هزاران دانش آموز را ترغیب می کند در این شبکه یا فیلم و عکس تولیدی ارسال کنند و یا فیلم و عکس دیگران را دانلود کرده و ببینند.

این معلم اضافه کرد: نتیجه این برنامه و فراخوان ها گردش بسیار زیاد داده و اطلاعات مجازی در قالب شبکه شاد است که بابت آن اپراتورها می توانند به مشترکان اینترنت بیشتری بفروشد.

وی ادامه داد: به هر صورت گردش زیاد اطلاعات در شبکه شاد به لحاظ ذخیره سازی اطلاعات نیازمند هزینه هایی است و از سویی نیز دانش آموزان و آموزگاران بابت فعالیت در این شبکه ناگزیر به خرید بسته اینترنت هستند.

وی در بخش پایانی توضیحات خود بیان کرد: از همراه اول به عنوان مالک اصلی شبکه شاد انتظار می رود در ازای تولید محتوا و ارسال فیلم و عکس توسط دانش آموزان و در نتیجه کسب درآمد همانند نرم افزارهای دیگری مثل روبیکا عمل کند و کاربران را نیز در سود حاصل شده شریک کند.

مستند به این اطلاعات می توان اینگونه برداشت کرد که اکنون در سایه فعالیت شبکه شاد در فضای مجازی جدا از محاسن و نقاط قوت این طرح، همچنین شاهد یک گردش اطلاعات بالا و در پی آن گردش مالی بالا هستیم که البته مشخص نیست مالکان اصلی این شبکه در این حوزه زیان ده هستند یا سودده؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا