اقتصادیدیگه چه خبر؟

سیب زمینی سر زمین 4 هزار تومان در مغازه 20 هزار تومان

بررسی ها نشان می دهد در حالی که قیمت سیب زمینی در مغازه های شهرهایی چون تهران و اصفهان تا 20 هزار تومان و بیشتر نیز رسیده است، این محصول با قیمت به مراتب کمتری از کشاورزان آن هم نه به صورت نقد خریداری و به دست دلال ها می افتد.

مدرسه آنلاین – به نقل از اقتصادسنج – در حالی که هزینه تولید محصولات کشاورزی افزایش قابل توجهی داشته است، اما همچنان شاهد مفت بری و مفت خری محصولات کشاورزان از سوی دلالان هستیم.

به گونه ای که محصولات کشاورزی با نازل ترین قیمت از کشاورز خریداری می شود و با قیمت چند برابری در میادین تره و بار به فروش می رسد. در این میان، هم کشاورز ضرر می کند و هم مصرف کننده با قیمت بالا محصول را می خرد. این وسط فقط دلال است که سود هنگفتی به دست می آورد.

در همین رابطه، یکی از کشاورزان اصفهانی در گفتگو با اقتصادسنج گفت: بنده یکی از کشاورزان اهل شهرستان فریدونشهر اصفهان هستم. متاسفانه هر سال هنگام برداشت محصول سیب زمینی در فصل پاییز ما شاهد کاهش شدید قیمت خرید با وجود قیمت بالای آن در فروشگاه ها به ویژه در تهران و اصفهان هستیم.

وی افزود: امسال بنده بذر سیب زمینی را در فصل خرداد به قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان خریداری کردم و کاشتم. در این بین، جدا از هزینه بذر و هزینه های سنگین کود و مسائل دیگر مانند کارگر و ماشین الات کشاورزی اکنون به زحمت محصول خود را به قیمت هر کیلو ۴ هزار تومان آنهم به صورت چکی و‌ نسیه به دلال فروختم؛

فروش سیب زمینی به قیمت هر کیلو ۴ هزار تومان در حالی است که این مبلغ حتی پوشش هزینه های کارگری و زحمات یک ساله کشاورزان را هم نمی دهد چه برسد به اینکه بتوانیم به سود دست پیدا کنیم.

این وضعیت در حالی است که همین الان سیب زمینی در تهران و اصفهان هر کیلو بیش از ۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

به نظر می رسد، دلالان اثرگذاری بیشتری برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی دارند تا وزارت جهادکشاورزی که نقش تنظیم گری بازار را برعهده دارد که در این میان، مصرف کننده و کشاورز متضرر اصلی این وضعیت نابسامان هستند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا یعتی کسی نیست به داد ما تولید کننده ها برسه چقدر ضرر هر سال .
    چقدر مردم به خوردن پول حروم عات کردن
    واقعا حق ما این نیست
    کی باید به داد تولید کننده برسه
    این از ماشین اینم از محصولات کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا