چیست؟چیستان

کریسمس چه روزی است؟

کریسمس چیست؟

در حالی که ۲۵ دسامبر کشورهای اروپایی روز ولادت عیسی مسیح و روز جشن کریسمس به شمار می‌آید، بر اساس تقویم مذهبی ارامنه -که اکثر مسیحیان ایران را تشکیل می‌دهند- سالروز تولد عیسی مسیح ۶ ژانویه است و همان روز جشن کریسمس ارامنه ایران برپا می‌شود.

مدرسه آنلاین- همزمان با برگزاری روز کریسمس در اغلب کشورهای جهان مطابق با ۲۵ دسامبر در کلیسای وانک اصفهان و محله ارامنه نشین اصفهان حال و هوای کریسمسی به پا است. کیک کریسمس، کارت تبریک سال نو، جوراب‌های مخصوص و درخت کاج تزئین شده و بابانوئل و هدیه‌هایش، پای ثابت جشن‌های سال نو مسیحی در گوشه و کنار جهان است.

کریسمَس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز حضرت مسیح (ع) برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند. اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند.

بر اساس تقویم سال 1401 شمسی یکشنبه، ۴ دی مصادف با کریسمس است.

گفتنی است، واژه کریسمس، به معنای «مراسم عشای ربانی (مَس) در روز مسیح» در حدود سال ۱۰۵۰ میلادی به صورت واژه Christes maesse به معنی «جشن مسیح»، وارد زبان انگلیسی قدیم شد و محققان معتقدند، گونه کوتاه‌تر آن یعنی Xmas شاید برای نخستین بار در قرن سیزدهم به کار رفته باشد.

واژه قدیمیتر «یول» (Yule) احتمالاً از واژه آلمانی jōl یا انگلوساکسونی geōl که به جشن انقلاب زمستانی اشاره دارد، مشتق شده‌است. واژه‌های متناظر در دیگر زبان‌ها چون، نَویداد (Navidad) در اسپانیایی، ناتاله (Natale) در ایتالیایی و نوئل (Noël) در فرانسوی، همگی معنای «میلاد» را تداعی می‌کنند و واژه آلمانی «وایناختِن» (Weihnachten)، به معنی «شب تقدیس‌شده» است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا