کلاس درسمتوسطه دوم

واقعه سحرگاه ۱۹ رمضان چه بود؟

امروز فضای مجازی و بستر اینترنت به یکی از مراجع مهم برای دانش آموزان تبدیل شده است تا با مراجعه به آن پاسخ بسیاری از پرسش های خود را بیابند.

تحریریه مدرسه آنلاین تلاش می کند تا در این بخش اطلاعات به روز و مستندی را پیرامون موضوعات درسی تهیه و در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهد.

امروز به اجمال به واقعۀ سحرگاه 19 رمضان و ضربت خوردن امام علی علیه‌السلام در محراب می‌پردازیم.

«دربارۀ این واقعه چنین آمده که در ماه رمضان سال آخر عمر شریف امام علی علیه‌السلام در سال ۴۰ ام هجری، امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه در کوفه هرشب مهمان یکی از عزیزان و فرزندان خود بودند، گویی که آن حضرت می‌دانند آخرین ما رمضان و روزهای عمر شریفشان هست، لذا می‌خواستند با فرزندان خود بیشتر دیدار داشته باشند.
شب ۱۹ رمضان امیرالمومنین سلام‌الله‌علیه در خانۀ دخترخود ام‌کلثوم بودند و طبق نقلِ ام‌کلثوم، امیرمؤمنان علیه‌السلام برای نماز به مسجد نرفتند و نماز مغرب را در خانه اقامه فرمودند. ام‌کلثوم برای آن وجود مقدس افطاری فراهم کرده بود. حضرت بعد از تناول افطار تا هنگام سحر خواب در چشمان نداشتند و مرتب از داخل خانه به حیاط می‌آمدند و به آسمان نظر می افکندند و می‌فرمودند: این همان شبی است که خدا و رسولش به من وعده داده‌اند.
ام‌کلثوم می‌گوید به آن حضرت عرض کردم چه چیز موجب شده که امشب خواب از شما گرفته شود. فرمودند: اگر امشب را به صبح برسانم کشته خواهم شد.
هنگامی که سپیده سر زد امیرالمؤمنین علیه‌السلام کمربند خود را محکم بست و بیرون آمد در حالیکه این شعر را می‌خواند: کمرت رابرای مرگ محکم ببند، زیرا مرگ به دیدارت خواهد آمد و آنگاه که برتو وارد شد از مرگ جزع و بی‌تابی نکن…
حضرت هنگامی که به صحن خانه آمدند، مرغابی‌های خانه پیش حضرت آمدند، پرمیزدند و ناله و فریاد می‌کردند. برخی از اهل خانه خواستند آنها را برانند اما امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند آنها را واگذارید زیرا که نوحه‌گران هستد.
اما از سویی دیگر سحرگاه ۱۹ رمضان حجربن‌عدی در مسجد جامع کوفه بود که ناگهان شنید اشعث بن قیس به عبدالرحمان بن ملجم مرادی می‌گوید: ای پسر ملجم در کار خود شتاب کن که اگر صبح برسد رسوا خواهی شد. حجربن‌عدی متوجه توطئۀ آنها شد و به اشعث گفت: ای اعور یعنی ای یک چشم، می‌خواهی امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به قتل برسانی؟ سپس با شتاب به سمت خانۀ امیرالمؤمنین علیه‌السلام آمد تا آن حضرت را از توطئه آگاه کند. اما آن وجود مقدس در خانؤ دختر خود ام کلثوم بودند و ازراه دیگری به مسجد حرکت کرده بودند. حجر وقتی از یافتن حضرت نا‌امید شد به سوی مسجد بازگشت اما دیگر دیر شده بود.
امیرمؤمنان علیه‌السلام وارد مسجد شدند در حالی که قندیل‌های مسجد خاموش بود. آن حضرت در تاریکی چند رکعت نماز خواندند و مدتی مشغول تعقیبات شدند، سپس بر بام مسجد آمدند و بانگ اذان سر دادند و پس از اذان درحالی که خدا را تقدیس می‌کردند و صلوات می‌فرستادند به محراب رفتند و به نماز ایستادند.
ابن‌ملجم همراه با شبیب‌بن‌ بجره (یکی از هم‌فکران خود از خوارج) در صف اول نماز جماعت قرار گرفتند و همفکر دیگر آنها به نام وردان‌بن‌مجالد با فاصله‌ای از آنها ایستاد. این سه خبیث لعنهم‌الله قرار گذاشته بودند یکی اقدام به قتل حضرت کند و در صورت عدم موفقیت دیگری وارد عمل شود. امیرالمؤمنین علیه‌السلام داشتند در رکعت اول به سجدۀ دوم می‌رفتند که ابتدا شبیب‌بن‌بجره با فریاد لاحکم‌الالله شمشیر کشید و به سوی آن حضرت حمله برد. اما شمشیر او به سقف مسجد گیرکرد و موفق نشد.
بلافاصله ابن ملجم با شمشیری کشیده به فرق مطهر امیرالمؤمنین ضربت زد و ضربۀ او درست همان جایی فرود آمد که سال‌ها پیش عمروبن‌عبدود در جنگ خندق ضربه‌ای وارد کرده بود. ضربۀ ابن ملجم لعنة الله فرق مطهر امیرمؤمنان سلام‌الله‌علیه را تا جایگاه سجده شکافت. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: بسم الله و بالله وعلی ملة رسول الله، فزت و رب الکعبه.
مردم به سوی محراب دویدند و آن حضرت را دیدند که در محراب افتاده و فرق مبارکش شکافته شده و خاک از کف محراب برمی‌گیرند و بر جای زخم و جراحت می‌ریزند و این آیۀ شریفه را تلاوت می فرمایند: «منها خلقناکم و فیها نعیدکم ومنها نخرجکم تارة اخری» یعنی شما را از خاک آفریدیم و به خاک باز می‌گردانیم و از خاک بار دیگر شما را بیرون می‌آوریم. سپس فرمود امر خدا فرا رسید و گفتۀ پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم تحقق یافت. مردم دیدند که خون مبارک حضرت بر صورت و محاسن شریفش جاریست و محاسن به خون خضاب شده و در آن حال می‌فرماید: هذه ما وعدنا الله و الرسول این همان وعده ایست که خدا و پیغمبرش به من دادند.»

برگرفته از صفحۀ دکتر محمدحسین رحبی دوانی در ایتا

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درودوسلام فراوان برامیرالمومنین حضرت علی (ع) وفرارسیدن سال روزشهادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) رابه تمام مسلمان و آزادگان جهان تسلیت عرض میکنیم ولعت فراوان خداوندمتعال به ابن ملجم این موجودپست وحقیروحشی خداوندمتعال روزبه روزعذابش رابسیارنماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا